text1

چهارشنبه, 13 مرداد 1400-

چه قواعدی بر قراردادهای الکترونیکی حاکم است؟

دیده بان هشتم : برای اینکه سند یک قرارداد الکترونیکی درست باشد، باید قصد و رضا و اهلیت در آن رعایت شده باشد؛ یعنی با اکراه و اجبار نباشد و از طرف دیگر افرادی که پای معامله مجازی نشسته اند باید بالغ بوده و سفیه و مجنون نباشند.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، گستردگی مباحث حقوقی و پیچیدگی‌های موضوعات متنوع آن ضرورت آموزش هرچه بیشتر آن را روشن می‎سازد.
ضروریاتی مانند آشنا شدن شهروندان با ضوابط حقوقی و قانونی حاکم بر روابط اجتماعی و آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهمترین راهکارها در کاهش مراجعات مردم به دادگستری است. به همین منظور معاونت منابع انسانی قوه قضائیه اقدام به آموزش حقوق به زبان ساده کرده است که در این قسمت به تجارت الکترونیک اشاره شده است که در ادامه می‏‌خوانید.
دلتان خوش است به مغازه ساده و خرید و فروش کم دردسری که دارید؟ الحق هم که دل خوشی دارید، اما همه که مثل هم نمی‌‎شوند، بعضی از آدم‌ها دوست دارند بلند بپرند و فکرهای بزرگی را در سر بالا و پایین می‌کنند.
این افراد برای تجارت به مغازه و محله و شهر خودشان محدود نیستند و به فضاهایی بزرگ و بی حد و حصر فکر می‌کنند، حالا فکر کنید در شرایط امروزی که دیگر برای بستن یک قرارداد روی کاغذ، باید همه جوانب را سنجید و به قول قدیمی ها قرار را «شش میخه» کرد تا مو لای درزش نرود، این افراد بلند پرواز، از فضای الکترونیکی برای قراردادها استفاده می کنند! 
کار ساده ای نیست، اصولی دارد که باید آن را بدانند، تا هزار و یک مشکل آنچنانی گریبان‌شان را دودستی نچسبد. اگر شما هم هوای ورود به این فضا به سرتان زده است، قبل از هر کاری این اصول را یاد بگیرید، خرج اش هم فقط چند دقیقه زمان است.
انواع تجارت مجازی
بد نیست در ابتدا این را بدانید که این سبک تجارت به سه دسته تقسیم می‌شود:
1- ارتباط دو موسسه (تاجر با تاجر)
به معنای خرید و فروش  و معامله میان دو یا چند موسسه تجاری است. در این نوع تجارت خریدار و فروشنده موسسه‌هایی هستند که خود  نیز به خرید و فروش مشغول اند و از رایانه و شبکه برای ارتباط استفاده می کنند. این روش به قبل از ایجاد اینترنت باز می‌گردد.
2- موسسه (تاجر) با مشتری
در این روش که بعد از ایجاد اینترنت رونق یافت، فروشنده و خریدار در قابل فرد عادی یا موسسه، بدون واسطه با هم در ارتباط هستند و خرید و فروش می کنند . در این فضا سایت ها مانند ویترین فروشگاه ها عمل می‌کنند.
3- مشتری با مشتری
در این فضا هم سایتی طراحی و شکل یک بازار را به خود می‌گیرد. در این فضا هر فروشنده می‌تواند چیزی را برای فروش ارائه کند و همیشه خریدارانی هم پیدا می‌شوند تا کالایی را خریداری کنند.
در عصر حاضر بیشتر قراردادها معامله تاجر با تاجر و معامله تاجر با مصرف کننده است و قانون نیز به این مورد بیشتر توجه دارد.
تولد «داده پیام» مبارک
هر معامله و قراردادی نیاز به سند دارد. در دنیای سنتی، سند همان برگ کاغذی است که در اختیار شما قرار می گیرد و در دنیای مجازی کمی چهره اش تغییر کرده است و نام «داده پیام» را روی آن گذاشته اند. 
به این ترتیب این داده ها حکم سند را پیدا می‌کنند و در ماده 5 قانون تجارت الکترونیک آن را معتبر دانسته اند؛ یعنی دو موضوع کلی که در همه قراردادها وجود دارد که شامل «اهلیت» و «قصد ورضا» می‌شود، در مورد قراردادهای الکترونیکی نیز صادق است.
ورود مباحث سنتی به دنیای مدرن
گفتیم برای اینکه سند یک قرارداد الکترونیکی درست از آب در بیاید، باد قصد و رضا و اهلیت در آن رعایت شده باشد؛ یعنی با اکراه و اجبار نباشد و از طرف دیگر افرادی که پای معامله مجازی نشسته اند باید بالغ باشند و سفیه و مجنون نباشند.
در ضمن مورد معامله هم یک شرط دارد و آن این است که باید شرعی و قانونی باشد؛ یعنی چیز غیر شرعی و غیر قانونی را نمی‌توان معامله کرد.
به این ترتیب در یک قرارداد الکترونیکی با محقق شدن این موارد، سندی درست و قانونی منعقد و به محض خرید، قراردادی بین خریدار و فروشنده، برقرار شده است.
وقتی ابراز تغییر کند
گاهی پیش می‌آید که بعد از بستن قرارداد بین دو شرکت که یکی خریدار و دیگری فروشنده است، تغییراتی در ساختار کاری یکی از شرکت‌ها ایجاد می‌شود:
1- شرکت روش الکترونیکی را تغییر می‌دهد و به روش سنتی روی می آورد.
2- به دلیل پیشرفت در تکنولوژی در امضاهای الکترونیکی شرکت تغییراتی ایجاد می‌شود.
به این ترتیب شرکت خریدار یا سفارش دهنده، زیر بار خرید و فروشی که کرده است نمی رود و قرارداد را معتبر نمی‌داند. 
اگر این مورد برای شما ایجاد شد، اصلا نگران نباشید، زیرا قانون این مورد را در ماده 9 قانون تجارت الکترونیک پیش بینی کرده است و باید بدانید که شرایط جدید هیچ تاثیری بر تعهدات قبلی ندارد و شما می توانید به راحتی شرکت خریدار یا فروشنده را وادار کنید به تعهدات خود عمل کند.
وقتی پیام سند نیست
گفتیم داده پیام، یعنی متن هایی که از طریق ایمیل، چت و.. بین دو طرف معامله رد و بدل می‌شوند، حکم سند را دارد، اما قانون تجارت الکترونیک در ماده 6 خود استثناهایی را بر این مساله عنوان کرده است و در مواردی خاص، این داده ها را سند نمی‌داند و این موارد را نمی‌توان به صورت مجازی خرید و فروش کرد، مانند: 
اسناد مالکیت اموال غیر منقول
فروش مواد دارویی به مصرف کننده های نهایی
دستور خاص برای مصرف یک کالا که همراه با هشدار و اخطار است؛ یعنی اگر مصرف آن به شیوه‌ای خاص باشد و در غیر این صورت، خطرناک است، حتما باید دستور مصرفش ذکر شود.
نکته: دو مورد آخر با هدف حمایت از مصرف کننده در نظر گرفته شده است.
منبع خبرگزاری میزان.
منتشر شده در دوشنبه, 18 مرداد 1395 11:44

 

 apple1  android1  tel11  insta1

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 25,479
یورو 29,493
پوند 35,747
یوان چین 3,965
دینار عراق 202
دینار کویت 86,070
درهم 6,941
لیر 3,020
سکه بهار آزادی 10,751,000
سکه امامی 11,222,000
نیم سکه 5,740,000
ربع سکه 3,650,000
سکه 1 گرمی 2,290,000
طلای 24 عیار 1,459,100
طلای 18 عیار 1,094,300
طلا مثقالی 4,738,000
طلا اونس 181
بیت کوین 965,654,100
اتریوم 59,941,895
مابقی ارزها
دلار کانادا 20,440
دلار استرالیا 19,100
دلار نیوزلند 18,420
دلار سنگاپور 19,010
دلار هنگ کنگ 6,170
ریال عربستان 7,506
ریال قطر 7,130
ریال عمان 66,590
فرانک سوییس 28,360
کرون سوئد 3,060
کرون دانمارک 4,420
کرون نروژ 2,945
دینار بحرین 67,670
لیر سوریه 72
روپیه هند 370
روپیه پاکستان 174
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 49
لاری گرجستان 8,250
رینگیت مالزی 3,370
بات تایلند 797
افغانی 341

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت توسط نونگار پردازش