text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

بی‌هویتی فرزندان مادر ایرانی پایان می‌یابد؟

سایت حقوقیدیده بان هشتم : بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۱۳۹۶ بیش از ۳۰ هزار زن ایرانی با مردان افغانستانی ازدواج کرده‌اند که حاصل ازدواج آن‌ها بین ۲۰۰ تا ۱ میلیون فرزند بی هویت است.

 دوم اردیبهشت ۹۸ بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری از ارسال لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی برای اعطای تابعیت از مادر ایرانی به فرزندان خبر داد. به موجب این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، تا قبل از ۱۸ سالگی به درخواست مادر و پس از ۱۸ سالگی به درخواست خودشان می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی نموده و شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۹۶ بیش از ۳۰ هزار زن ایرانی با مردان افغانستانی در این کشور ازدواج کرده‌اند اگر به این تعداد آمارهای غیررسمی را هم بیفزاییم تعداد ازدواج‌ زنان ایرانی با مردان خارجی بیشتر خواهد شد. چراکه بسیاری از این ازدواج‌ها در هیچ محضری ثبت نشده‌اند.

بی‌هویتی یک میلیون فرزند مادر ایرانی

به دلیل فقدان آمار رسمی و صرفاً طبق گفته‌های مسئولان مختلف، ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون فرزند حاصل از این ازدواج‌ها در کشور وجود دارد. این کودکان از حقوق اولیة شهروندی، خدمات آموزشی، خدمات درمانی، واکسن، کمیتة امداد، دریافت یارانه و... نیز محروم هستند که این موضوع منجر به تشدید فقر اقتصادی در این قشر می‌شود.

در همین رابطه محمد کاظمی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه به واسطه لایحه دولت بحران بی‌هویتی در بین فرزندان مادر ایرانی از بین خواهد رفت، به خبرنگار مهر گفت: «لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تصویب شده است، امیدواریم در صحن مجلس هم رأی بیاورد. ازجمله مزایای این لایحه دادن شخصیت و هویت به فرزندان مادر ایرانی است. به واسطه این لایحه آن‌ها قادر خواهند بود از امکاناتی نظیر، داشتن شناسنامه، آموزش و پرورش و ... استفاده کنند. به اعتقاد بنده در صحن مجلس هم نمایندگان به آن رای مثبت می‌دهند و تصویب می‌شود».

اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی اقدامی ارزشمند است

سید ناصر موسوی ­لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: «شاهد آن هستیم که در کشور تعداد زیادی از زنان و دختران ایرانی با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند و درحال حاضر فرزندان آن‌ها فاقد هویت هستند و از این لحاظ ضربه سنگینی خورده‌اند.

در بسیاری از موارد فرزندان مادر ایرانی اجازه تحصیل و بهره‌مندی از امکانات کشور را ندارند. لذا این وضیعت ظلم در حق آن بچه محسوب می­شود و اعطای تابعیت به این فرزندان کار ارزشمندی به شمار می­رود».

لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی کارشناسی و پسندیده است

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه امیدوارم این لایحه در صحن علنی مجلس رأی آورد، به خبرنگار مهر گفت: «این لایحه در کمیسیون به تصویب رسید و قرار است در صحن علنی نیز مطرح شود. درحال حاضر این افراد به دلیل نداشتن تابعیت، نمی تواند به مدرسه بروند در حالی که آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند و مادر ایرانی دارند، تعصب ایرانی‌گری هم دارند».

وی در ادامه افزود: «در کل این لایحه، کارشناسی و پسندیده است. ما در کمیسیون تصویب کردیم افرادی که مادر ایرانی دارند حال چه در داخل به دنیا آمده‌اند چه در خارج ایران، می‌تواند تا قبل از ۱۸سالگی به درخواست مادران‌شان تابعیت ایرانی بگیرند. لذا بنده فکر می‌کنم این مصوبه در صحن مجلس هم رأی بیاورد».

مادران ایرانی به فرزندان خود تابعیت می‌هند

الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هم در این باره به خبرنگار مهر گفت: «درباره تابعیت فرزندان مادران ایرانی گفت: ما این موضوع را در کمیسیون تصویب کردیم و قرار است وارد صحن شود. طبق آنچه در کمیسیون به تصویب رسید، صرف داشتن مادر ایرانی باعث می شود افراد بتوانند در سن ۱۸ سالگی درخواست تابعیت بدهند. پیش از ۱۸ سالگی هم مادرشان می تواند این درخواست را بدهد».

در پایان لازم است ذکر شود. تجربة چند دهة گذشته حاکی از آن است که نمی‌توان مانع رخ دادن ازدواج‌ زنان ایرانی با مردان افغانی و ازدیاد نسل آن‌ها شد. در همین رابطه لایحه‌ای که دولت به مجلس ارسال کرده، اقدامی مثبت و روبه جلو بوده است. از همین رو امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم درستی در این زمینه گیرند.

تابناک

منتشر شده در یکشنبه, 22 ارديبهشت 1398 09:58
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش