text1

جمعه, 31 فروردين 1403-

دانستنی‌های حقوقی

سایت حقوقیدیده بان هشتم : مفهوم واخواهی 

روش‌های اعتراض به آرا به دو دسته تقسیم می‌شود؛ طرق عادی که مشتمل بر واخواهی و تجدیدنظر بوده و طرق فوق‌العاده که مشتمل بر فرجام‌خواهی، اعاده دادرسی و اعتراض شخص ثالث است.
اعتراض به آرا به دو دسته تقسیم می‌شود: طرق عادی مشتمل بر واخواهی و تجدیدنظر و طرق فوق‌العاده که مشتمل بر فرجام‌خواهی، اعاده دادرسی و اعتراض شخص ثالث است. بنابراین در صورتی که جریان دادرسی به صورت غیابی باشد یعنی فردی در جلسه دادرسی حضور نداشته باشد و طی آن حکمی علیه او صادر شود، وی حق دارد در همان دادگاه صادرکننده حکم اعتراض کند که به آن واخواهی گفته می‌شود.  بر اثر واخواهی که هم در موضوعات کیفری و هم حقوقی کاربرد دارد، دعوی بررسی مجدد می‎شود تا در صورت حقانیت وی، آن را فسخ و در غیر این صورت، آن رأی را استوار کند. از سوی دیگر عدالت اقتضا می‎کند که دادگاه نباید بدون شنیدن مطالب طرفین دعوی و بررسی دلایل آنها حکمی صادر کند و به همین جهت نظام دادرسی موجود به‌گونه‌ای طراحی شده است که خوانده باید حتماً از جریان رسیدگی مطلع شود و در روند دادرسی شرکت کند.  با این‌ حال گاهی ممکن است امکان دسترسی به خوانده و آگاه کردن او از جریان دادرسی فراهم نشود. همچنین در پاره‌ای اوقات ممکن است خود خوانده با هدف تطویل دادرسی و غیره...، تمایلی به حضور در دادگاه و پاسخ به دعوی نداشته باشد.از طرف دیگر، رسیدگی نکردن به دعوای خواهان و حتی به تأخیر انداختن آن، به‌ صرف احراز نشدن اطلاع خوانده از جریان دادرسی تجویز نشده است. لذا دادرسی به جریان خواهد افتاد حتی اگر خوانده حضور نیابد. اما در صورتی که وی از صدور حکم علیه خود مطلع شود، حق دارد به آن اعتراض کند. این اعتراض مطابق ماده‌ ۳۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی «واخواهی» نامیده می‌شود و در همان دادگاهی که حکم غیابی را صادر کرده است، رسیدگی می‌شود.  به طور مثال اگر برگه اخطاریه وقت حضور در دادگاه به همسر مخاطب ابلاغ شود، از آنجایی که ابلاغ واقعی تلقی نمی‌شود بلکه ابلاغ قانونی است، محکوم‌علیه حق واخواهی خواهد داشت.

حکم معامله صوری برای فرار از دست طلبکاران 
بر اساس قانون، معامله‌ صوری که به قصد فرار از دست طلبکاران انجام شود و به واسطه آن اموال بدهکار به نام نزدیکان او منتقل شود، جرم است.

گاهی اوقات افراد برای آن که از دست طلبکاران خود فرار کنند و نخواهند بدهی‌های خود را پرداخت کنند، اموال خود را طی یک معامله صوری به نام اقوام ردیف اول خود منتقل می‌کنند. این معامله که به طور صوری انجام می‌شود برای آن است که فرد دادگاه را فریب دهد که مالی برای تسلیم ندارد و به طلبکاران خود بگوید که مالی ندارد تا بتواند بدهی آنها را پس دهد. اما انجام این معامله آنقدر‌ها هم که از نام آن برمی‌آید، ساده نیست، زیرا دادگاه به طور کامل متوجه معامله صوری می‌شود و اگر بفهمد که معامله به قصد فرار از دست طلبکاران انجام شده و خودرو یا ملک به نام اعضای درجه یک خانواده منتقل شده ممکن است معامله را باطل کند.
اگر این معامله صوری در تاریخی انجام شده باشد که پرونده دعوا در دادگاه مطرح شده، در آن صورت دادگاه معامله را باطل می‌کند، زیرا کاملاً مشخص است که معامله هنگام وقوع شکایت طلبکاران تنظیم شده است.
در صورت باطل شدن معامله صوری، اگر ذی‌نفع شکایت کند فرد متخلف به دلیل فرار از پرداخت بدهی خود به ۴ ماه تا ۲ سال حبس محکوم می‌شود.

 حمایت

منتشر شده در شنبه, 02 آذر 1398 10:15
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش