text1

جمعه, 31 فروردين 1403-

ارفع‌نیا: شکایت ایران از آمریکا در لاهه به جا بود

دیده بان هشتم : یک وکیل دادگستری گفت: شکایت انجام شده از سوی ایران علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه به جا بود و باید این کار صورت می‌گرفت، اما مسأله مطرح در این خصوص این است که ایران در دوره‌ای قرارداد مودت که در سال 1955 با آمریکا به امضاء رسیده است را به کل حاشا کرده است.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، بهشید ارفع‌نیا با اشاره به تعیین وقت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه اظهار کرد: در خصوص خروج یکجانبه آمریکا از برجام باید شکایت می‌شد چون به هر حال قراردادی چندجانبه صورت گرفته که یک طرف آن ایران بوده و طرف مقابل تنها آمریکا نبوده است و کشورهای دیگری نیز حضور داشتند که نباید هیچ کدام از آنها به صورت یکجانبه از این قرارداد بیرون می‌رفتند به خصوص که بعد از انجام این قرارداد شورای امنیت نیز بر آن صحه گذاشت و به قول معروف این توافق را دو قبضه کرد.
وی افزود: رییس جمهور فعلی آمریکا اقدامات رییس جمهور قبلی کشورش را قبول ندارد و بر خلاف روال گذشته این کشور که هر اقدامی رییس جمهوری قبلی انجام داده بود مورد احترام قرار داشت و آن را توسعه می‌دادند، اما آقای ترامپ چون یک فرد تاجر است اقدامات رییس جمهور پیش از خود را قبول ندارد و به این دلیل اینگونه اقدام کرد و از برجام خارج شد که البته این رفتار یک رفتار سیاستمدارانه نیست.
این استاد حقوق دانشگاه تصریح کرد: شکایت انجام شده از سوی ایران علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه به جا بود و باید این کار صورت می‌گرفت، اما مسأله مطرح در این خصوص این است که ایران در دوره‌ای قرارداد مودت که در سال  1955 با آمریکا به امضاء رسیده است را به کل حاشا کرده و با توجه به اختلافاتی که از زمان انقلاب با این کشور پیدا کردیم، گاهی نیز به این قرارداد استناد می‌کند که این مسأله بی‌ثباتی فکری مسئولین کشور را نشان می‌دهد.
ارفع‌نیا خاطرنشان کرد: در مواردی دو کشور ایران و آمریکا در برخی اختلافاتشان به بیانیه الجزایر استناد کرده‌اند که در مواردی یکی از دو کشور آن را رد کرده‌اند. گاهی ایران این موضوع را رد کرده با این دلیل که شرایطی که در آن قرارداد نوشته شده منتفی است و در مورد دیگر در دعاوی میان ایران و آمریکا خود ایران به آن استناد کرده است. این موضوع از نظر بین‌المللی عدم ثبات فکری مسئولین کشور را می‌رساند، بنابراین اگر می‌خواهند قراردادی وجود نداشته باشد با توجه به اینکه شرایط تغییر کرده است باید در ابتدای انقلاب اعلام می‌شد که با توجه به تغییر قوانین این قرارداد نیز منتفی شود.
وی در رابطه با خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت: بیرون رفتن از برجام کار غلطی بود و از روز اول اعلام کردم که باید در مورد اقدام خروج یک طرفه آمریکا از آن شکایت شود. هیأت مذاکره کننده کشورمان با توجه به مخالفت‌هایی که در داخل با آن وجود داشت، زحمات بسیاری کشیدند که این مسأله به نتیجه رسید، حال که این موضوع به نتیجه رسید و شورای امنیت هم بر آن صحه گذاشته است دلیلی نداشت که هیچ کدام از طرفین از قرارداد برجام خارج شوند به خصوص آمریکا که طرف اصلی آن بوده است.
این وکیل دادگستری تاکید کرد: دلایل طرفین برای خروج از برجام باید سنجیده، با متانت و فروتنی باشد. در خصوص شکایت نیز در عین اینکه حرف خود را می‌زنیم باید بدون توهین به کسی، مودبانه و بدون ایجاد تنش شکایت انجام می‌شد. باید در سیاست بین‌المللی‌مان محتاط‌تر عمل کنیم و در حال حاضر نیز باید با آمریکا مذاکره داشته باشیم.
ارفع‌نیا تصریح کرد: برجام توافق 1+5 بوده و 6 کشور طی دو سال با یکدیگر گفت‌وگو و مذاکره داشتند،‌ هیچ کدام از این کشورها از نظر بین‌المللی و مسئولیتی که هر کشوری در مقابل کشورهای دیگر دارد نمی‌تواند به صورت یک طرفه از این قرارداد خارج شود و رفتار آمریکا در خروج یکجانبه‌اش از برجام کار نادرستی بوده و با استناد به توافق انجام شده و قطعنامه شورای امنیت که بر توافق برجام مهر تأیید گذاشته است،‌ اقدام مناسبی نبوده و با توجه به این مسأله مطمئناً دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع ما رأی خواهد داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دفاعیات آمریکا در توجیه خروجش از برجام وارد است یا خیر، گفت: تنها کاری که آمریکا در این خصوص می‌تواند انجام دهد این است که اعلام کند اقدام رییس جمهور سابق این کشور؛ آقای اوباما در خصوص قبول برجام کار اشتباهی بوده است، ولی به هر حال توسط دولتی انجام گرفته که قانونی بر سر کار بوده و این مذاکرات را انجام داده، به نتیجه رسیده‌اند و توافقی انجام شده است.
این وکیل دادگستری افزود: توافق برجام بالاتر از حد یک توافق بوده است؛ در توافق فقط چند نفر اطراف دعوا با هم مذاکره می‌کنند و به نتیجه می‌رسند، اما به این دلیل که عنوان قرارداد یا کنوانسیون بین‌المللی بر برجام نبوده، شورای امنیت نیز مهر تأیید بر آن گذاشت تا هیچ یک از این 6 کشور در آینده نتوانند ادعای دیگری داشته باشند.
ارفع‌نیا در پایان گفت: شورای امنیت یکی از ارگان‌های سازمان ملل است که همه کشورها از جمله آمریکا، ایران و کشورهای عضو برجام آن را قبول دارند و چون منشور ملل متحد را امضاء کرده‌اند به آن متعهد هستند،‌ بنابراین واضح است که اگر آمریکا بخواهد دفاعی داشته باشد می‌تواند بگوید کار رییس جمهوری قبلی‌اش اشتباه بوده ولی باید مفاد برجام را اجرا کند حتی اگر این قانون غلط باشد.
ایسنا
منتشر شده در دوشنبه, 22 مرداد 1397 12:01
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش