text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

سامانه پیگیری حقوق شهروندی راه اندازی می شود

دیده بان هشتم : دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی در آستانه رونمایی از منشور حقوق شهروندی گفت: با رونمایی از منشور حقوق شهروندی، به زودی سامانه ارتباط بیشتر میان مردم و دولت در زمینه حقوق شهروندی ایجاد می شود.

سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، الهام امین زاده روز یکشنبه در نشست خبری رونمایی از منشور حقوق شهروندی گفت: منشور حقوق شهروندی سند استراتژیکی در نظام مدیریت و برنامه ریزی کشور است و مردم باید با قانون گذاران انتقادات خود را مطرح کنند که در این خصوص در نظر داریم سامانه ای برای مطرح کردن آسیب هایی که مردم از قوانین دارند، ایجاد شود.
وی با بیان اینکه شخص رییس جمهوری بیش از 30 ساعت بر روی سند منشور حقوق شهروندی زمان گذاشته است، گفت: کلمه به کلمه این منشور توسط رییس جمهوری بازبینی شده است.
امین زاده تصریح کرد: این منشور دارای زیر ساخت حقوقی منسجم است که در آن ابعاد جامعه شناختی و روان شناختی مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: پس از گزارش صد روزه از حقوق شهروندی، 2 هزار نظر مردمی و بیش از 200 مقاله علمی پژوهشی در مورد حقوق شهروندی دریافت و پیش نویس های مختلفی در رابطه با این منشور مطرح شد.
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: دولت خود را مکلف به رعایت حقوق مردم کرده و تکالیف دولت در برابر مردم بسیار وسیع است و همچنین تبعیت از قانون نیز از سوی مردم مهم است.
وی افزود: حقوق شهروندی بر همه قوانین برتری دارد و پیشنهاد ما این است که 160مرجع ایجاد قانون، همه پیوست های حقوق شهروندی برای قوانین خود داشته باشند و مشخص شود که در این قوانین چگونه حقوق شهروندی مورد اهمیت قرار می گیرد.
امین زاده اضافه کرد: منشور حقوق شهروندی فعلا از جنس استراتژی و یک سند مدیریتی است و با رونمایی این سند درمی یابیم که چه مقدار از قوانین حقوق شهروندی مغفول مانده است.

**آغاز به کار هفت کمیته تخصصی حقوق شهروندی پس از رونمایی از منشور
وی افزود: هفت کمیته تخصصی در رابطه با حقوق شهروندی و حقوق اقتصادی، حقوق اجتماعی و رفاهی، حقوق کیفری، حقوق مدنی و سیاسی، حقوق آموزشی و فرهنگی، حقوق اداری، مسئولیت مدنی تشکیل شده است که پس از رونمایی،کار خود را شروع می کنند.
وی با تاکید بر ضرورت کیفیت گرایی قوانین، گفت: برخی اوقات با شتاب یک سری جرائم را به نفع برخی از شهروندان نقض می کنیم که این مسئله اصلا درست نیست و باید با دقت این فرآیند طی شود. 
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به تاریخچه حقوق شهروندی گفت: فرمان امام (ره) در خصوص حریم خصوصی و عمومی، فرمان مقابله با فساد مقام معظم رهبری، قانون احترام به آزادی های مشروع و حقوق شهروندی، برنامه چهارم توسعه و کمیته های صیانت از حقوق شهروندی تنها بخشی از مواردی است که دولت ها به حقوق شهروندی توجه داشته اند.
امین زاده افزود: با توجه به حساسیت موضوع تدوین منشور و همچنین تمرکز دولت بر مباحث هسته ای و موضوع تورم، تدوین منشور به کندی پیش رفت و سه سال طول کشید .

**آموزش حقوق شهروندی از مهدکودک ها 
وی در رابطه با آموزش حقوق شهروندی گفت: قرار است آموزش حقوق شهروندی از مهدهای کودک آغاز و اجرایی شود و در این زمینه دو واحد مهارت های زندگی و رفتار شهروندی نیز در دوره های کارشناسی ارائه می شود.
امین زاده با اشاره به مسئولیت مدنی دولت گفت: قانونی در این رابطه در حال بررسی است.
وی در مورد حقوق شهروندی زندانیان گفت: در سفرهای استانی در مدت چهار ماه گذشته از استان ها خواسته شد تا اعلام کنند که در کدامیک از حقوق شهروندی نمونه هستند و چه اقداماتی در این راستا انجام داده اند که در این خصوص استان کردستان منشور حقوق شهروندی زندانیان تدوین کرده بود به عنوان نمونه از حق فضایی که زندانی در آن است تا حق تغذیه، لباس، حق داشتن وکیل، بهره مندی از دادرسی عادلانه و حق دفاع مطرح است.
امین زاده در رابطه با تعامل قوا برای تحقق حقوق شهروندی گفت: به قوه مقننه پیشنهاد می دهیم تا همه قوانین مجلس دارای پیوست حقوق شهروندی باشند و در خصوص حقوق شهروندی نیز قوه قضائیه در حوزه پیشگیری، فرهنگی، حقوقی و قضائی اعلام همکاری داشته اند و البته تعاملات باید جدی تر باشد.
امین زاده تاکید کرد: منشور حقوق شهروندی گفتمانی میان دولت و ملت بوده و سرمایه عظیمی است که باید برای پرداختن به مسائل اجتماعی به کار گرفته شود چراکه تا کنون بیشتر به مسائل سیاسی و اقتصادی پرداخته شده و لازم است تا به مباحث اجتماعی بیش از پیش تاکید شود.
امین زاده با تاکید بر اینکه منشور حقوق شهروندی سندی استراتژیک است، گفت: منشور حقوق شهروندی، برنامه است که دولت در قبال آن پاسخگوی مردم است و به مردم فرصت می دهد حقوق خود را بدانند و آن را مطالبه کنند. 
وی اظهار کرد: ایجاد مقرراتی که حاوی مجازات باشد، در اختیار قوه قضائیه است و سند حقوق شهروندی نمی تواند ایجاد مجازات کند و ابزار برخورد داشته باشد و در متن سند نیز از عباراتی مثل دولت متعهد است و یا هر شهروند حق دارد استفاده شده است. 
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی افزود: اگر حقوقی در منشور حقوق شهروندی ذکر شده باشد که قانون و مقرراتی برای آن وجود نداشته باشد، موظف هستم تا زمینه ایجاد آن را فراهم کنم. 
امین زاده تصریح کرد: پس از رونمایی از منشور حقوق شهروندی، تهیه لوایح و آیین نامه هایی که برای اجرای حقوق شهروندی ضرورت دارد، با هماهنگی سایر دستگاه ها انجام می شود. 
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید حقوق مردم را امانت می داند و به همین جهت مکلف به احقاق حقوق مردم است و این سند به عنوان سند نهایی بدون عیب نیست و قطعا با گسترش اجتماع و حقوق هایی که برای شهروندان هست، قابلیت ارتقاء دارد. 
به گزارش ایرنا، یکی از وعده های انتخاباتی رییس جمهوری، احقاق حقوق شهروندی مردم بود که پیش نویس منشور حقوق شهروندی در اوایل ریاست جمهوری حسن روحانی برای احترام به حقوق شهروندان تهیه و تدوین و ویرایش اولیه این منشور، همزمان با گزارش 100 روزه رییس جمهوری روی سایت نهاد ریاست جمهوری منتشر شد تا مردم و متخصصان درباره آن اظهارنظر کنند.

ایرنا

منتشر شده در یکشنبه, 28 آذر 1395 13:51
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش