text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

ایجاد مشکل در احقاق حق اقشار ضعیف با افزایش هزینه دادرسی

دیده بان هشتم : یک وکیل دادگستری با بیان اینکه افزایش هزینه‌های دادرسی نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه تاثیر منفی به جای می‌گذارد، گفت: افزایش هزینه دادرسی اقشار فرودست را در احقاق حق خود دچار مشکل می‌کند.
37-54.jpg
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، حسن کیا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به موضوع تاثیرات افزایش هزینه دادرسی، اظهار کرد: افرادی که از طبقات مرفه جامعه هستند می‌توانند به راحتی دعاوی خود را طرح کنند و برایشان اهمیتی ندارد که این افزایش هزینه از 3 درصد به 4 درصد یا 5 درصد افزایش پیدا کند، ولی طبقه فرودست، فقیر و نیازمند برای دادخواهی که حق مسلم افراد است و در قانون اساسی هم بر این حق اشاره و تاکید شده، به مشکل بر می‌خورند.
این وکیل دادگستری اضافه کرد: از یک سو هنگامی که این افراد کم درآمد با مشکل مالی در ارتباط با پرداخت هزینه‌های دادرسی بر می‌خورند باید دعوای اعسار طرح کنند که خود این دعوای اعسار تا روند خود را طی کند باعث اطاله دادرسی و تعویق دادخواهی می‌شود.
وی در خصوص اینکه ممکن است افزایش نرخ‌ها با سیاست کاهش پرونده‌های ورودی به مراکز قضایی تبیین شده باشد، چنین ابراز عقیده کرد: افزایش هزینه‌ها تاثیری در کاهش دعاوی ندارد، همانطور که شورای اختلاف را هم با همین هدف ایجاد کردند ولی نتیجه‌ای در بر نداشت؛ چرا که شورای حل اختلاف بیشتر از دادگستری با میزان پرونده‌های ورودی و دعاوی روبه رو شد. دلیل عدم ازدیاد پرونده‌ها و عدم رجوع بیش از حد به دستگاه قضایی در کشورهایی مانند ژاپن نهادینه شدن قانون میان مردم است؛ قانون به نوعی در تار و پود این افراد رفته که نمی‌توانند قانون شکنی کنند.
وی اضافه کرد: در نظام اجتماعی کشور ژاپن آنقدر اختلافات مردم نادر است که بیکاری وکلا را موجب شده است؛ چرا که اختلافی بین افراد پیش نمی‌آید یا اگر اختلافی هم پیش آید آنقدر سطح اختلاف ناچیز است که افراد با گفتمان میان خودشان آن را برطرف می‌کنند. خیلی از آزمون هایی که در کشور ژاپن برگزار می‌شود بدون هیچگونه مراقب امتحانی صورت می‌گیرد چرا که ذهنیت فرد به گونه ای است که نباید از اطلاعات امتحانی فرد دیگر استفاده کند و این را برای خود توهین می‌داند که تخلف کند.
این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه ما در کشورمان با مشکلات فرهنگی روبه رو هستیم و خیلی از مسائلی که پیش می‌آید در شأن رجوع به دادگستری نیست که افراد قصد اقامه دعوی را نسبت به آن داشته باشند، گفت: می‌توان خیلی از این مسائل را با گفتمان برطرف کرد.
کیا با تاکید بر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی اضافه کرد: جامعه ما دارای فرهنگ با ارزشی است که باید به این فرهنگ اسلامی غنی و فرهنگ ملی غنی جامه عمل پوشاند. در فرهنگ اسلامی قید شده است که «أفوا بالعقود» یعنی به عقدهای خود وفادار باشید یا در اصلی دیگر «المؤمنون عند شروطهم» یعنی مومنان باید بر سر عهد و شرط خود بایستند. متاسفانه این مباحث در سخن است و هنگامی که در عمل وارد جامعه می‌شویم مشاهده می‌کنیم که به این صورت نیست. افراد در خیلی از عقود و قراردادها به مشکل بر می‌خورند چرا که از تعهدات خود شانه خالی می‌کنند.
منتشر شده در دوشنبه, 17 خرداد 1395 09:47
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش