text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

تعریف جرم با کیست؟

سایت حقوقی مقدمه اول:

اصل سی‌وششم قانون اساسی حکم به مجازات و اجرای آن را تنها از طریق دادگاه صالح و به‌موجب قانون ممکن می‌داند و همین حکم در ماده ١٢ قانون مجازات اسلامی تکرار شده است.

به‌موجب اصل سی‌وهفتم قانون اساسی و ماده ٤٠ قانون آیین دادرسی کیفری، اصل برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.

 مقدمه دوم:

ماده ٢ قانون مجازات اسلامی صرفاً هر فعل یا ترک فعلی را که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم می‌داند و ماده ١٣ همان قانون بر لزوم رعایت دقیق میزان و کیفیت مجازات مندرج در قانون و رأی دادگاه تأکید دارد و برای تخلف از این ضوابط مجازات تعیین کرده است.

 مقدمه سوم:

در مواد ١ و ٢ و ٢٢ قانون آیین دادرسی کیفری تکلیف کشف و پیگیری جرم و تعیین مجازات را به‌وسیله دادسراها تعیین کرده و در ماده ٢٨ مقرر شده ضابطان دادگستری- یا همان مأموران نیروی انتظامی- تحت‌ نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم و حفظ آثار و ادله وقوع آن و شناسایی و یافتن متهم و جلوگیری از فرار او و تحقیقات مقدماتی و ابلاغ صحیح اوراق قضائی و اجرای تصمیمات قضائی اقدام کنند و دادستان مکلف شده است برای ضابطان به‌طور منظم دوره‌های آموزشی برگزار کند.

پس حدود وظایف و اختیارات ضابطان یا همان نیروی انتظامی در کلیه رده‌ها مشخص است و ضابط عدلیه یا دادگستری همواره مرئوس و تحت نظر دادستان می‌باشد.

به موجب ماده ٢٦٥ قانون آیین دادرسی کیفری، بازپرس با احراز وقوع جرم یا بی‌گناهی متهم قرار جلب به دادرسی یا منع پیگرد صادر می‌کند و به موجب بند پ ماده ٢٧٩ تعیین نوع اتهام با دادستان است. بااین‌حال ماده ٢٨٠ همان قانون مقرر داشته عنوان اتهام مندرج در کیفرخواست مانع از تعیین عنوان صحیح قانونی توسط دادگاه نیست.

نتیجه:

تعریف اولیه جرم، با قوه‌ مقننه و مجلس است. در مقام تشخیص اتهام، موضع بازپرس و دادستان مشخص است.

نقش نیروی انتظامی به‌عنوان ضابط عدلیه در فرایند رسیدگی کیفری کاملا واضح و معلوم است و هیچ اختیاری برای آن جهت توصیف و تعریف جرایم یا انطباق حکم بر موضوع، پیش‌بینی نشده است و با توجه به ملاک ماده ٥٧٧ قانون مجازات اسلامی اصولاً امور قضائی چنان است که همه مأموران دولت اعم از کشوری و لشکری باید درخصوص دخالت در آن به‌شدت احتیاط کنند. والله اعلم.

بهمن کشاورز

روزنامه شرق

منتشر شده در سه شنبه, 08 اسفند 1396 10:10
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش