text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

کانون وکلا نباید بر اساس فرم‌های مورد نظر مسئولان اداره شود

دیده بان هشتم : یک حقوقدان گفت: نهاد وکالت نباید بر اساس فرم‌های مورد نظر مسئولان اداره شود، کانون وکلا باید بر اساس اهداف و ساختاری که دارد اداره شود.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، شهبازی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنابا اشاره به اظهارات دادستان کل کشور در خصوص کانون وکلا و ایجاد تغییر و تحول و اصلاحات در این نهاد گفت: اینکه همه امور باید به صورت مدام در دایره اصلاح قرار گیرد، تردیدی نیست، کانون وکلا هم از این دست است؛ اما باید دید چه اصلاحی مدنظر بودهاست. با توجه به مجموعه صحبت‌های ایشان به نظرم کمی این توقع ناشی از بی‌توجهی به نقش و جایگاه نهاد وکالت است.
وی ادامه داد: نهاد وکالت بر اساس فرم‌های جهانی و هدفی که برای آن طراحی شده، راهکار نظارت مردم بر حاکمیت قانون است و مسئله استقلال کانون وکلا بر همین اساس توجیه می شود. این ضرورت استقلال وکلا هم در اسناد بین‌المللی و هم در قوانین داخلی کشورها منعکس است. بنابراین نهاد وکالت نباید بر اساس فرم‌های مورد نظر مسئولان اداره شود، کانون وکلا باید بر اساس اهداف و ساختاری که دارد اداره شود.
این حقوقدان درباره توقعاتی که از جامعه وکلا وجود دارد، چنین توضیح داد: وکلا باید توانمند باشند، بتوانند به درستی بر اجرای قانون نظارت کنند و دچار فساد نشوند. اگر هم در این موارد مشکلاتی باشد نیاز به اصلاح وجود دارد؛ ولی اینکه کانون وکلا بر اساس ارزش‌های مسئولین اداره شود، کاری غیرممکن است و شدنی نیست، همچنین به صلاح حاکمیت هم نیست.
شهبازی‌نیا خاطرنشان کرد: در هر صنفی ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد. این مشکلات در همه اصناف وجود دارد ولی در مجموع میانگین نهاد وکالت از جهات مختلف مورد قبول است، حتی میانگین سلامت نهاد وکالت از خیلی از مشاغل دیگر بیشتر است.
این وکیل دادگستری با اشاره به اظهاراتی که اخیرا چند تن از نمایندگان مجلس در دیدار با تعدادی از فارغ التحصیلان رشته حقوق داشتند، گفت: در اظهارنظر برخی نمایندگان به موضوع حذف آزمون کارآموزی وکالت پرداخته شد، اینها مطالب خطرناکی است. ما در هیچ نظام حقوقی حذف آزمون وکالت را نداریم، حتی کشورهایی که اقتصاد آزاد دارند و قواعد بازار آنها مبتنی بر رقابت است، همچون آمریکا آزمون وکالت به صورت جدی وجود دارد.
وی افزود: حال ما بیاییم در کشورمان که اقتصادی کاملا دولتی دارد سخن از حذف آزمون وکالت بزنیم. با  این وجود حقوق مردم به شدت در معرض تضییع قرار می گیرد. این مسئله حذف آزمون ، ناشی از درک نامناسب از وکالت، موقعیت آن و با نگاهی صرفا اقتصادی نسبت به آن است. اگر افرادی به دنبال حذف این آزمون باشند به دنبال نقشی برای وکیل در دادرسی منصفانه و حاکمیت قانون نیستند.
شهبازی نیا در پایان خواستار شد: لطفا توجه شود مسائلی که یک بار آزمودیم دوباره تکرار نکنیم، مانند ایجاد مرکز مشاوران، حذف دادسرا و حذف تجدیدنظر که در آخر متوجه شدیم همه اینها نادرست بود. امیدوارم این اتفاق در مورد نهاد وکالت رخ ندهد. حذف آزموم وکالت به ضرر کشور است و این کار موجب هزینه و در آخر باعث پشیمانی خواهد شد.
 
منتشر شده در سه شنبه, 14 آذر 1396 11:39
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش