Thursday, 18 April 2024-
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_menus, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
دیده بان هشتم : یک حقوقدان گفت که آزمایشی بودن قانون مجازات بعد از حدود ۴۰ سال نشانگر یک تزلزل فکری بسیار بزرگ است.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، علی‌اکبر گرجی اَزَندَریانی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با نزدیک بودن به پایان دوره اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری، اظهار کرد: قانون مجازات یکی از بنیادی‌ترین قوانین هر کشوری است و قانونی است که مستقیما با نظم و منافع عمومی و با آزادی‌های شهروندان در ارتباط است. قانون مجازات را در همه کشورهای دنیا یک قانون ارگانیک می‌دانند که نقش اساسی در تامین ثبات و امنیت حقوقی و کیفری دارد؛ لذا به گمانم ثابت نبودن این قانون در ایران و جنبه آزمایشی بودن آن، به نظر می رسد نشانگر یک تزلزل فکری بسیار بزرگ است.
وی یادآور شد: اکنون حدود ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و نداشتن یک قانون مجازات ثابت به معنای آن است که هنوز نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در زمینه کیفری به پختگی لازم نرسیده است. چرا؟ برای آنکه اساسا قوانین آزمایشی مربوط به دوره‌های گذار و استثنایی و دارای جنبه موقت هستند.
این حقوقدان ادامه داد: قانون اساسی هم به مساله ضرورت اشاره کرده است و ضرورت، امری گذرا و موقت است که در شرایط استثنایی می‌توان به آن توسل جست اما این تصویب قانون آزمایشی قوانینی همچون مجازات و ... در طول چهل سال نشانگر یک وضعیت ضرورت بنیاد دایمی در ایران است و این یک نشانه نگران کننده و بسیار قابل تاملی است.
گرجی اَزَندَریانی ادامه داد: قانون آیین دادرسی کیفری نیز مستقیما تضمین کننده نظم عمومی است و اساسا قوانین آیینی تدوین و تصویب می‌شوند تا نظم عمومی را برقرار کنند و این به نظرم عمل قبیحی است که ما در آیین‌ها به یک ثبات سیاستگذاری و تصمیم گیری نرسیده باشیم.
وی گفت: تصورم این است که مجلس شورای اسلامی بهتر است این دسته از این قوانین را به صورت کاملا دایمی تصویب کند و اگر نقصی و ایرادی در عمل ملاحظه کرد مانند دیگر قوانین می‌توانند آنها را برطرف کند اما اینکه این قوانین را درچارچوب قوانین آزمایشی و به تعبیری موقت بخواهد تصویب کند منطقی نیست.
این مدرس دانشگاه در پایان افزود: به نظر می رسد که وقتش رسیده که مجلس شورای اسلامی این دسته از موارد را از وضعیت اصل هشتاد و پنجی بیرون بیاورد و به صورت دایم تصویب کند.
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش