text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

نپیوستن به CFT محدودیت‌های بین‌المللی زیادی ایجاد می‌کند

دیده بان هشتم : یک کارشناس حقوقی با تاکید بر ضرورت الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) ضمن تعریف تروریسم، گفت: بدون تعریف تروریسم هر نوع جابجایی پول می‌تواند محل سوال و اعمال فشار قرار گیرد.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم صباح زنگنه درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم  (CFT)اظهار کرد: مشکل اصلی این کنوانسیون‌ها این است که تعریف مشترکی از سوی سازمان ملل در مورد تروریسم ارائه نشده است. اصل کنوانسیون به معنای کنترل امور مالی است و مورد سوءاستفاده قرار نگرفتن توسط گروه‌های تروریستی، که امر مثبت و خوبی است اما مشکل در این است که در این کنوانسیون تروریسم تعریف نشده و تا تروریسم تعریف نشود هر کشوری برای خود مصداقی از مخالفین خود را به عنوان تروریسم معرفی می‌کند.
وی عنوان کرد: آمریکا گروه‌های مبارزان ملی که در برابر اشغالگری و حمله‌های نیروهای خارجی فعالیت می‌کنند را جزء استثنائات این کنوانسیون نمی‌داند؛ بلکه همه گروه‌هایی که به نوعی اسلحه دارند را تروریسم قلمداد می‌کند. علاوه بر این بخش با توجه به اینکه امکان نقل و انتقال پول هم در مرکز رصد کردن و مانیتور کردن جابجایی پول توسط هر فرد و گروهی در اختیار سازمان‌ها و موسسات آمریکایی قرار دارد لذا به راحتی هم می‌تواند در گروه‌های مسلح وابسته به خود که حتی عملیات تروریستی انجام می‌دهند مانند داعش یا القاعده یا سایر گروه‌های تروریستی تامین مالی را خودش انجام دهد و چون قدرت دیگری وجود ندارد که این جابجایی اموال را رصد کند در نتیجه امکان کنترل آن و معرفی دولت آمریکا به عنوان ناقض این کنوانسیون وجود نخواهد داشت. عملا در این دو سطح و زمینه دست کشورهای مستقل و نیروهای مقاومت ملی خالی خواهد بود و همواره تحت فشار آمریکا و کشورهای غربی هم قرار خواهد گرفت.
وی افزود: باید بر تعریف تروریسم تاکید کرد چون بدون تعریف تروریسم هر نوع جابجایی پول می‌تواند محل سوال و اعمال فشار قرار گیرد. البته در مجموع تمام تراکنش‌های مالی در دنیا یا منطقه خودمان شاید عملیات تامین مالی گروه‌های مسلح بسیار اندک باشد اما همین اندک که شاید یک درصد یا کمتر از یک درصد باشد، به عنوان ابزار اعمال فشار سیاسی و مالی مورد استفاده آمریکا قرار خواهد گرفت.
زنگنه با بیان اینکه در صورت عدم الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم(CFT) در تعاملات بین المللی محدودیت‌های زیادی ایجاد خواهد شد، گفت: برای مثال، برای هر تراکنشی باید صدها صفحه اطلاعات تامین و پر شود که فرم‌های مربوطه و این اطلاعات از ریزترین مسایل تا درشت ترین مسائل را شامل خواهد بود و به طور کامل این اطلاعات در اختیار مراکز پا به پای ارزی در نیویورک یا فرانکفورت قرار خواهد گرفت و بدون دادن این اطلاعات عملا تراکنش‌ها متوقف خواهد شد.
این کارشناس حقوقی خاطرنشان کرد: در هر حال، این ابعاد باید سبک و سنگین شود که برای مثال آیا امکانش هست از کمک به مراکز یا سازمان‌های مقاومت ملی صرف نظر کرد یا آنها را به نوعی خودکفا کرد یا خیر؟ به لحاظ حقوقی نیز باید فعالیت مجدانه‌ای صورت گیرد که به موجب آن تعریف تروریسم مشخص شود. گروه مجاهدین خلق که هزاران انسان از مردم عادی تا مسئولین، نمایندگان مجلس و سران قوه قضاییه و مجریه ایران را ترور کردند توسط آمریکا به عنوان گروه‌های غیر تروریسم معرفی شدند در حالیکه این گروه در گذشته در فهرست گروه‌های تروریستی بود. این در حالی است که حزب الله با وجود اینکه به عنوان یک نیروی مطرح مقاومت ملی در برابر اشغالگری اسراییل است و همچنین با توجه به عضویت در دولت لبنان و داشتن نمایندگان زیادی در پارلمان لبنان، توسط دولت آمریکا به عوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.
وی در پایان گفت: بنابراین شاخصی که امریکا بر محور آن عمل می‌کند و آن را ملاک قرار می‌دهد نزدیک بودن یا دور بودن از اسرائیل است و سایر مسائل اصلا برایش ملاک نیست.این موارد باید مشخص شود و همچنین باید گروه‌های مقاومت ملی در تبصره‌ای مستثنی شوند که این اقدام کار حقوقی پیچیده و مفصلی را می‌طلبد.
ایسنا
منتشر شده در سه شنبه, 29 خرداد 1397 11:07
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش