Thursday, 18 April 2024-
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
دیده بان هشتم : یک وکیل دادگستری با اشاره به تعین وقت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه گفت: ایران می‌تواند جبران خسارت کامل ناشی از نقض تعهدات آمریکا را خواستار شود.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم حسین محمدنبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایران و آمریکا معاهده مودت را در ۲۳ مردا سال ۱۳۴۴ امضا کردند که معاهده‌ای لازم‌الاجرا است. اقدامی که مرکز حقوقی ریاست‌جمهوری مبنی بر شکایت از آمریکا در خروج از برجام انجام داده، وفق موازین قانونی به دیوان بین‌المللی دادگستری انجام شده و این دیوان در ابتدا بررسی می‌کند که اساساً صالح به رسیدگی است و سپس تعیین وقت کرده و در وقت رسیدگی طرفین مواردی که مد نظر دارند را ارایه کرده و در نهایت این موضوع مورد حکم قرار می‌گیرد.
وی افزود: اقدام آمریکا در خروج از برجام، وضعیتی ایجاد کرد که خلاف مقررات و معاهدات فیمابین ایران و دولت آمریکا بوده است. با توجه به معاهده مودت که از سال ۱۳۳۶ این معاهده به اجرا درآمده و لازم‌الاجرا شده، هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند خلاف آن عمل کرده و دیوان هم به استناد همین معاهده، صالح برای رسیدگی به ادعای ایران علیه دولت آمریکا است بنابراین با توجه به اینکه معاهده مودت ایران و آمریکا کماکان به قوت خود باقی بوده و هست، آمریکا حق خروج از آن را نداشته است.
این وکیل دادگستری یادآور شد: در گذشته نیز چندین مورد از جمله حمله به سکوهای نفتی ایران با ارجاع به معاهده مودت رسیدگی شده و این مسأله از مصادیقی است که مورد توجه دیوان بین‌المللی دادگستری و حقوقدانان دنیا قرار گرفته است.
محمدنبی تصریح کرد: مواردی که از سوی ایران در این شکایت اعلام شده، بسیار درست و پسندیده است. آمریکا طبق معاهدات این موضوع را مطرح کرده که موسسات ایرانی که تحت نظارت دولت هستند، از جمله بانک مرکزی، حق ندارند اعلام شکایت کنند چون آنها را به عنوان دولت ایران نمی‌شناسیم اما در واقع رفتار مختلف در جهت بردن مال و اموال ایران تبعیض‌آمیز است.
وی خاطرنشان کرد:‌ در مورد برجام هم قطعنامه‌ای از سوی سازمان ملل، جدا از مصوباتی که 1+5 داشتند، صادر شد و صدور قطعنامه از سوی سازمان ملل نیز تعیین می‌کند که آمریکا حق خروج از معاهده را نداشته است.
این حقوقدان تصریح کرد:‌ این اقدامات آمریکا بیانگر این است که ارتباط میان آمریکا و سایر دول نیز می‌تواند در آینده و بعد از امضای معاهداتشان دچار خدشه شود‌ بنابراین بهترین راه این است که سازمان ملل از قطعنامه‌های صادره خود حمایت کرده و راه را در مسیری قرار دهد تا سایر قطعنامه‌های آن به این وضعیت دچار نشوند که بعد از اینکه قطعنامه‌ای صادر شد هر کسی بتواند به آن بی‌توجهی کند. محمدنبی عنوان کرد: خساراتی که به ما وارده شده یا در ادامه تصمیم آمریکا در خروج از برجام وارد می‌شود را باید ناشی از نقض تعهدات بین‌المللی ایالات متحده دانست و این خسارات برای ایران قابل وصول است. قاعدتاً دولت جمهوری اسلامی ایران و دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری با توجه به حضور حقوقدانان در داخل کشور و دیوان می‌توانند جبران خسارت کامل از نقض تعهدات دولت آمریکا را خواستار شوند. این وکیل دادگستری تأکید کرد: از دیوان انتظار می‌رود با حفظ حقوق ایران و مبارزه با اقدامات خلاف طرفین متعاهدین به عهدنامه مودت، دولت آمریکا را به عنوان طرف این معاهده موظف به رعایت همه موازین بداند.
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش