text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

دختر جوان از قاتل اعدامی درخواست ازدواج کرد/حلقه ازدواج چند قدم مانده به حلقه دار

دیده بان هشتم : درخواست ازدواج با قاتل محکوم به قصاص از سوی دختر جوان در حالی مطرح شده که حکم قصاص متهم در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است. قاضی محمد شهریاری، رئیس دادسرای جنایی تهران با تایید این خبر به «فرهیختگان» گفت: «موضوع ازدواج این دختر با محکوم به اعدام در حال بررسی است.»

 می‌خواهم با او ازدواج کنم
صبح یکشنبه دختر جوان با حضور در دادسرای جنایی تهران به رئیس این دادسرا گفت: «برادرم در یکی از زندان‌های اطراف تهران در حال گذراندن محکومیت خود است. او یک هم‌بندی دارد که به خاطر یک جفت کفش و به صورت ناخواسته مرتکب قتل شده و حالا از این کار پشیمان است.» این دختر همچنین گفت: «حسن هیچ‌کس را ندارد که پیگیر کارهایش باشد و رضایت اولیای دم را بگیرد. من وقتی شرایط خاص و بحرانی او را دیدم، تصمیم گرفتم با او ازدواج کنم تا به او کمک کنم. به همین دلیل می‌خواهم با درخواست من موافقت کنید.»
حسن با درخواست شوهر خواهرش و با حکم دادگاه کیفری به قصاص محکوم شده که حکم مجازاتش در دیوان عالی کشور تایید شده است.
رئیس دادسرای جنایی تهران درباره حکم اعدام این محکوم، پس از ازدواج گفت: «حکم که ثابت و بلاتغییر است، اما اگر آن خانم بتواند رضایت اولیای دم را بگیرد می‌تواند از اجرای حکم جلوگیری کند.» به گفته شهریاری، چنین موردی تاکنون رخ نداده یا حداقل او چنین چیزی ندیده است.

 ماجرای قتل چه بود
حسن که محکوم به قصاص است، دی سال 88 به قتل خواهرزاده‌اش اعتراف کرد. این قتل در محدوده استحفاظی کلانتری 132 نبرد رخ داد و پس از آنکه بازپرس ویژه قتل تهران همراه با عوامل بررسی صحنه جرم در محل حادثه حضور یافت، با شناسایی متهم 21 ساله به نام حسن، دستور بازداشت او را صادر کرد. متهم 16 دی 88 به قتل اعتراف کرد و گفت: «مدتی قبل یک جفت کفش کتانی به مبلغ 100 هزار تومان خریدم. بعدازظهر یکشنبه وقتی می‌خواستم کفشم را بپوشم، دیدم اثری از آن نیست. از آنجا که خواهرزاده‌ام محمد اعتیاد داشت، احتمال دادم او برای تهیه پول مواد، کفشم را دزدیده است.» او ادامه داد: «از او درباره کفش سوال کردم، اما جوابی نداد. بعد از چند دقیقه، درگیری لفظی بین ما شروع شد و در جریان مشاجره، محمد به سمت حیاط رفت و با در آوردن لباس‌هایش شروع به داد زدن کرد. وقتی محمد این کار را کرد، برادرم برای ساکت کردن او به طرفش رفت، اما محمد با چاقو به سمت او حمله کرد و چند ضربه چاقو به او زد. من هم از شدت عصبانیت به حیاط رفتم و بعد از گرفتن چاقو از دست محمد، یک ضربه به پهلو و کمرش وارد کردم.»
مدتی از تایید حکم قصاص این فرد در دیوان عالی کشور می‌گذرد و حالا دختر جوان درخواست ازدواج با او را داده است. قاضی شهریاری نیز در حالی گفته موضوع را بررسی می‌کند که به نظر می‌رسد هیچ منع قانونی‌ای برای ازدواج دو نفر در این شرایط وجود ندارد.» به هر حال بهمن کشاورز، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری درباره ابعاد قانونی این موضوع به «فرهیختگان» توضیحاتی داده است. کشاورز می‌گوید چنین اتفاقی را در ایران تاکنون ندیده، ولی در کشورهای دیگر به وفور اتفاق می‌افتد.

منع قانونی برای این ازدواج نداریم
1- این مورد به‌طور اصولی با هیچ مانعی مواجه نیست، زیرا عهد ازدواج بر مبنای توافق طرفین واقع می‌شود؛ البته اگر این خانم سابقه ازدواج نداشته باشند اذن ولی ایشان هم لازم است.
2- ثبت ازدواج نیز بلامانع است و با هماهنگی دادستان و قاضی ناظر زندان این واقعه می‌تواند ثبت شود.
3- اگر ازدواج دائمی باشد –که علی‌القاعده باید این‌گونه باشد- مشکلی از جهت بروز ابهام وجود ندارد، اما اگر موقت باشد ممکن است این مساله مطرح شود که تکلیف حالتی که در داخل مدت حکم اجرا شود، چیست؟ و این ابهام ممکن است چنان باشد که منجر به بطلان شود. (نوعی جهل به عوضین). پاسخ این است که به هر حال در هر عقد منقطعی هم ممکن است یکی از طرفین داخل در مدت بمیرد و در این مورد نیز در تحلیل نهایی قضیه جز این نیست.
4- از نظر روابط زناشویی به معنای اخص با توجه به روش جاری پس از پیروزی انقلاب و امکاناتی که در این مورد برای زندانیان فراهم شده است اشکالی به نظر نمی‌رسد.
5- درخصوص احتمال تاثیر این ازدواج در نتیجه محاکمه و حکم باید گفت از آنجا که ظاهرا موضوع قصاص در بین است و عواملی از این قبیل که ممکن است در مورد مجازات‌های تعزیری از عوامل مخففه محسوب شود در قصاص تاثیری ندارد و به نظر نمی‌رسد این اتفاق به خودی خود اثری داشته باشد.
6- بدیهی است از نظر پیگیری مسائل مربوط به گرفتن رضایت اولیای دم کسی که همسر محکوم علیه باشد به صورت طبیعی‌تر و آسان‌تری می‌تواند در این موارد اقدام کند.

منتشر شده در شنبه, 28 فروردين 1395 20:47
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش