text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

فاضلیان: حق برخورداری از وکیل، از مولفه‌های اصلی برای دادرسی عادلانه محسوب می‌شود

 
فاضلیان: حق برخورداری از وکیل، از مولفه‌های اصلی برای دادرسی عادلانه محسوب می‌شود

دیده بان هشتم : رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به تحولات رخ داده در زمینه تربیت و آموزش وکلا در سال‌های اخیر گفت: حق برخورداری از وکیل، از مولفه‌های اصلی برای دادرسی عادلانه محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم به نقل از روابط عمومی دادگستری استان البرز، احمد فاضلیان در چهارمین همایش نکوداشت مقام و منزلت وکیل که توسط مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی قوه قضاییه استان البرز شد بر اهمیت جایگاه و نقش وکالت در دادرسی عادلانه تاکید کرد.
 
وی با اشاره به اینکه دادرسی عادلانه از قواعد بین‌المللی است که هدف از آن تضمین حقوق فردی و اجتماعی در مقابل محدودیت‌های غیرمشروع و خودسرانه در مسیر نیل به آزادی‌های اساسی است، اظهار داشت: دادرسی عادلانه در یک دادگاه صالح، بی‌طرف و مستقل محقق می‌شود.
 
وی با یادآوری اینکه دادرسی عادلانه، شامل سه مرحله حقوق پیش از دادرسی، حقوق حین دادرسی و حقوق پس از دادرسی است تصریح کرد: منع بازداشت قانونی، حق اطلاع از علت بازداشت، حق برخورداری از وکیل، حق درخواست حضور فوری در نزد قاضی، منع شکنجه و حق برخورداری از شرایط انسانی در حین بازداشت از مقوله‌های مهم در مرحله پیش از دادرسی است.
 
وی گفت: حق برخورداری از وکیل و مشاور بر اساس کنواسیون‌ها و قوانین بین‌المللی و قوانین جمهوری اسلامی ایران از موضوعات مورد تاکید است که باید در همه مراحل مورد احترام باشد.
 
رئیس کل دادگستری استان یکی از ویژگی‌های دادرسی عادلانه را برخورداری از امنیت در دفاع عنوان کرد و  اظهار داشت: جامعه شناسان یکی از مشخصه‌ها و مولفه‌های جوامع پیشرفته را امکان و حق دفاع شهروندان می‌دانند.
 
وی افزود: وکالت و دفاع از حق، از نظر شرعی امر مقدسی است و بر این اساس وکلا در لباس افراد صاحبنظر عهده‌دار دفاع از حقوق متهمان هستند که وجود احادیثی از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) موید همین نگرش از صدر اسلام است.
 
فاضلیان با  اشاره به احادیثی از پیامبر(ص) که ایشان در آن‌ها به مدافعان از حقوق مظلوم وعده بهشت داده‌اند گفت: بر اساس آموزه‌های دینی و فقهی، وکیل از دفاع و کمک به ظالم منع شده است.
 
وی جایگاه وکلا در سیستم قضایی ایران را غیرقابل انکار دانست و یادآور شد: در تبصره 3 سال 1370 مجمع تشخیص مصلحت نظام، وکیل در مقام دفاع، هم‌شان قاضی است و از همان امتیازات و تامینات برخوردار است.
 
رئیس کل دادگستری استان تحولات رخ داده در زمینه تربیت و آموزش وکلا در سال‌های اخیر را زمینه ساز شکسته شدن انحصار برخورداری از وکالت عنوان کرد و توضیح داد: با افزایش تعداد وکلا، امکان برخورداری مردم از وکلا نیز افزایش یافته که این خود زمینه‌ساز کاهش هزینه داشتن وکیل است.
 
وی در ادامه گفت: احیا و توسعه فرهنگ وکالت می‌تواند با آموزش به مردم محقق شود تا آن‌ها در مباحث حقوقی و معاملات و عقود به وکلا مراجعه کنند؛ برخورداری نیم میلیون نفر از مردم استان البرز از مشاوره حقوقی رایگان مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی قوه قضاییه استان البرز بیانگر قدم‌های مهمی است که در استان برداشته شده است.
 
وی  در ادامه به ذکر توصیه‌هایی برای وکلا بسنده کرد و با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای توسط وکلا تصریح کرد: متاسفانه در بخشی از جامعه نگاه مثبتی به وکلا وجود ندارد و بعضا قضاوت‌های ناعادلانه در مورد وکلا انجام می‌شود؛ باید تلاش شود این تصور در مردم شکل نگیرد که وکلا در کنار قدرتمندان و صاحبان زور قرار دارند تا حق مردم عادی را ناحق کنند.
 

فاضلیان در پایان با تاکید بر اینکه یکی از شاخصه‌های خوب برای قضات و وکلا، برخورداری از دانش قضایی است گفت: ماموریت‌های مهمی برای وکلا در نظر گرفته شده که برای عملیاتی کردن این ماموریت‌ها باید بهترین‌ها گزینش شوند برای اینکه اگر در صنف وکلا ضعفی وجود داشته باشد و به دلیل دانش کم، دفاعی خوبی از متهم نشود بدترین ضربه به جایگاه وکلا و حقوق موکلین وارد خواهد شد.

منتشر شده در شنبه, 04 ارديبهشت 1395 14:16
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش