text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

کم‌توجهی به رویه‌های قضایی در آموزش حقوق یک نقص قابل‌توجه است

دیده بان هشتم : یک استاد گروه حقوق دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که در آموزش حقوق در ایران به استفاده از سوابق و تجارب روند‌های قضایی و حقوق در عمل کم‌توجهی می‌شود، این امر را نقص قابل‌توجهی در آموزش حقوق دانست.
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، نورمحمد نوروزی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان اینکه رشته حقوق بسیار گسترده است، ادامه داد: اولین دانشکده حقوق در کشور با دو رشته تحت عناوین حقوق قضایی و حقوق سیاسی تاسیس شد و اکنون در دانشکده‌های حقوق در سطح کارشناسی یک رشته تحت عنوان حقوق وجود دارد و در سطح تحصیلات تکمیلی فقط چهار گرایش حقوق خصوصی، عمومی، جزا و بین‌الملل وجود داشت که اکنون تعداد این گرایش‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی بیش از 10 عنوان است.
وی افزود: به‌ تدریج ‌با تغییر شرایط اجتماعی و بین‌المللی، علم حقوق نیز وسیع‌تر و متنوع‌تر شد‌؛ چرا‌که حقوق یکی از زیر‌مجموعه‌های علوم اجتماعی - به معنای علومی که ناظر بر انسان در اجتماع هست - است و هر چه تنوع زندگی اجتماعی بیشتر شود و روابط جدید شکل گیرد، حقوق نیز به همان میزان دستخوش تحول می‌شود.
این استادیار حقوق بین‌الملل دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در 2 دهه گذشته طی تحولاتی که در سطح جهانی و داخلی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی رخ داده، تنوع گرایشات و رشته‌های مختلف در حوزه حقوق نیز افزایش یافته است، تصریح کرد: در همین مدت علم حقوق در ایران و در دنیا بیشتر به سمت تنوع و تکثر گرایشات‌ و تخصصی‌شدن حرکت کرده و انحصار آن از چهار گرایش سنتی خارج شده؛ چرا‌ که بستر و پایه‌ای که علم حقوق راجع به آن بحث و پژوهش می‌کند تغییر کرده است.
نوروزی با بیان اینکه در رشته حقوق مشکلاتی در حوزه آموزش و پژوهش وجود دارد که نیازمند بررسی‌های دقیق و مطابق با اصول و معیارهای پژوهش است، عنوان کرد: شاید شاخص‌ترین این مشکلات آن باشد که در حوزه آموزش حقوق در ایران به مباحث نظری و تئوریک و زیر‌بناهای حقوق و فلسفه و مباحث بنیادی و نظری آن توجه کمی می‌شود، در حالی که سیستم‌های حقوقی مختلف در دنیا بر اساس مبانی و سنت‌های نظری و فلسفی استوار است.
وی ادامه داد: همچنین در آموزش حقوق در ایران به استفاده از سوابق و تجارب روند‌های قضایی و مراجع و دستگاه‌های مجری قانون که بیانگر دانسته‌های تجربی یا حقوق در عمل است، کم‌توجهی می‌شود. این کم‌توجهی به حقوق در عمل و رویه قضایی در مقایسه با کشورهای پیشرفته نقص قابل‌توجهی در آموزش حقوق است و اگر به این موضوع توجه شود به‌طور مسلم می‌تواند به آموزش و پژوهش حقوق کمک بیشتری کند.
منتشر شده در چهارشنبه, 08 ارديبهشت 1395 11:35
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش