text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

قضاوت اشتباه مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد می‌کند

دیده بان هشتم : آیت‌الله شبیری‌زنجانی با تأکید بر اهمیت مسأله قضاوت، حضور افراد غیر مجتهد در سِمت قضاوت را از باب ضرورت جایز دانست و گفت: اگر این ضرورت نبود، مناسب بود که آقایان وارد این تشکیلات نشوند.
1433646806729_25.jpg
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در دیدار تعدادی از مسئولان و استادان دانشگاه علوم قضایی تهران، همه افراد دستگاه قضایی را در برابر اشتباهات غیرشرعی قضات مسئول دانست و خاطرنشان کرد: حتی اگر قاضی مجتهد باشد و در مسیر غیر حق حکم کند، همه افرادی که در سیستم به صدور و اجرای این حکم کمک می‌کنند، مسئول هستند.
وی با تاکید بر لزوم مجتهد بودن قاضی در مسأله مورد اختلاف، به بیان نظرات امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: آقای آسید محمد حسن لنگرودی می‌گفت به آیت الله آقای خمینی گفتم شما در درس، اجتهاد را شرط قضا می‌دانستید. الان برخی قضات مجتهد نیستند آیا نظر شما عوض شده است؟ ایشان فرمودند نظر من همان است ولی تا وقتی ما مجتهد نداریم باید سعی شود افراد صالح شناسایی شوند و از باب ضرورت همین‌ها متصدی شوند.
آیت‌الله شبیری‌زنجانی قضاوت افراد غیرمجتهد در شرایط ضرورت را جایز دانست و اظهار کرد: الان بیشتر تشکیلات آقایان از باب ضرورت است. این گونه نیست که همان چیزی که مطلوب اولیه شریعت است در اشخاص وجود داشته باشد چرا که مجتهد به معنای واقعی آن کم است و در شرایط کنونی باید به حد ضرورت اکتفا کرد و از اولیای الهی هم استمداد کرد که خدایی نکرده انحرافی واقع نشود.
وی با تاکید بر حساس بودن مسأله قضاوت گفت: قضاوت اشتباه مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد می‌کند ولی قضاوت سالم می‌تواند به سلامت افراد و جامعه کمک کند. شما می‌دانید که در مسأله قضاوت چون همیشه یک طرف ناراضی است به وجهه قاضی آسیب می‌رسد اما ما مواردی را در تاریخ خودمان داریم که حرکت و قضاوت صحیح قاضی با اقبال عمومی همراه بوده است.
وی در ادامه به قضاوت‌های «شیخ عبدالله مازندرانی» در عراق اشاره کرد و گفت: مرحوم آملی از مرحوم آقاضیاء نقل می‌کرد که قضاوت‌های مهم عراق را به آشیخ عبدالله مازندرانی ارجاع می‌دادند و با وجود این مسأله، از ایشان در بین مردم به نیکی یاد می‌شد. ایشان انسان مقدسی بودند.
آیت‌الله شبیری زنجانی ادامه داد: از شیخ عبدالله مجتهدی شنیدم که جد ایشان میرزا حسن آقا مجتهد تبریزی از قضات تبریز بوده و از طرفی با فرقه شیخیه هم شدید مخالف بوده تا جایی که بالای منبر به آنها حمله می‌کرده است. یکی از شیخیه با یکی از مؤمنین مشکلی پیدا می‌کند و برای قضاوت به ایشان مراجعه می‌کنند. شیخی می‌گوید خانه خراب شدیم! و علیه ما حکم خواهد کرد.
آقای مجتهدی در این قضاوت کار را به اطرافیان نمی‌سپارد بلکه شخصا سوار مرکب می‌شود و سرِ زمین مورد نزاع می‌رود می بیند حق با آن شیخی است و به نفع او حکم می‌کند. آقای مجتهدی می‌گفت شنیدم که آن شخص هم دست از شیخی گری بر می‌دارد.
این مرجع تقلید عنوان کرد: حوزه به معنای واقعی باید حوزه مجتهد پرور باشد نه اهل شعار. آنچه قدیم بود این بود که طلبه به درس اهمیت ویژه می‌داد. آسید صادق لواسانی از پدرش آمیرزا ابوالقاسم لواسانی نقل می‌کرد: در نجف پیرمرد عالمی بود که خیلی عاشق علم بود. روزی به دیدن آن پیرمرد رفتم. گفت: امروز روز مرگ من است شنیده‌ام آخوند خراسانی کفایه نوشته است. دلم می‌خواهد قدری از مطالب کفایه را برای من بیان کنید. من مقداری از کفایه را برای وی گفتم. پیرمرد آن روز را به آخر نرساند و از دنیا رفت. اینطور عشق به درس بوده است. باید در حوزه این روحیه باشد تا مجتهد درست شود.
منتشر شده در پنج شنبه, 09 ارديبهشت 1395 10:43
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش