text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

بی مهری ۴۰ حقوقدان مجلس دهم به کمیسیون قضایی/قضای مجلس قضا شد!

دیده بان هشتم : مجلس دهم با ۴۰ وکیل و قاضی رقبتی برای عضویت در کمیسیون قضایی نشان نداد و این کمیسیون به نوعی در دقیقه ۹۰ تشکیل شد. باید گفت قضای مجلس قضا شده در حالی که این کمیسیون مهمترین کمیسیون پارلمان می تواند باشد.بی مهری ۴۰ حقوقدان مجلس دهم به کمیسیون قضایی/قضای مجلس قضا شد!

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم روز گذشته هیئت رئیسه تکلیف کمیسیون قضایی را مشخص کرد و با ۱۰ نفر نماینده این کمیسیون تشکیل شد. تنها دو نماینده اولویت خود را کمیسیون قضایی قرار داده بودند و پس از مشخص شدن اعضای برخی کمیسیون ها دو نفردیگر از نمایندگان اولویت دوم خود را این کمیسیون قرار دادند. با وجود چهار نفر ۶ جایگاه خالی در این کمیسیون وجود داشت اما هیچ کدام از نمایندگان برای حضور در کمیسیون قضایی داوطلب نشدند و این بلاتکلیفی تا جایی پیش رفت که مسئولیت به عهده بزرگان این دوره مجلس افتاد.

*ترکیب نهایی کمیسیون قضایی

حضور حداکثری نمایندگان ۱۵ نفر بود که با توجه به شرایط موجود تنها ۱۰نفر در این کمیسیون وجود دارد و در آخرین تغییرات انجام شده، محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم، به کمیسیون قضایی رفت. در میان نفرات فعلی الله‌یار ملکشاهی ، محمد دهقانی نقندر و ابوالفضل ابوترابی پیش از این در کمیسیون قضایی مجلس نهم حضور داشتند هم عضو شدند. باقی نمایندگان برای اولین بار است که در کمیسیون قضایی عضو می شوند وباید دید در این ۴ سال می توانند چه قوانینی در زمینه حقوقی و قضایی را به تصویب برسانند.

*حضور کم رنگ در کمیسیون قضایی

عبدالعلی میرکوهی معاون پارلمانی وزیر دادگستری هفته گذشته در گفتگو با خبرگزاری موج از ثبت نام تنها دو نماینده مجلس در کمیسیون قضایی مجلس خبر داد و در این مورد گفت: هیچ یک از نمایندگان اولویت اول خود را کمیسیون قضایی قرار نداده اند و پس از گذشت چند روز فقط دو نفر از آنها که در دوره قبلی در همین کمیسیون عضو بودند، برای عضویت در این کمیسیون اعلام آمادگی کردند.

با گذشت چند روز تکلیف اکثر کمیسیون های مجلس دهم مشخص شد اما کمیسیون قضایی جزو آخرین ها قرار گرفت و تا ابتدای هفته و اعلام نفرات حاضر در کمیسیون فرهنگی و سایر کمیسیون ها در انتظار شناسایی سایر اعضای خود بود. دو نماینده دیگر هم به این جمع اضافه شدند و طبق اعلام معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دادگستری کمیسیون قضایی حداقل باید ده عضو داشته باشد و مانند مجلس نهم این کمیسیون توفیق چندانی در میان نمایندگان نداشته و کار انتخاب اعضا به روزهای آخر و پادرمیانی سایرین کشیده شد.

*ابوترابی: کمیسیون قضایی جزو اولویت هایم نبوده است

ابوالفضل ابوترابی یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس نهم است که از همان ابتدای انتخاب در دروه دهم از عدم حضور در این کمیسیون خبر داد و اولویت خود را کمیسیون های دیگر بیان کرده بود. نماینده مردم نجف آباد در مجلس تا دیروز عصر هم در مورد حضورش در این کمیسیون تردید داشت و در گفتگو با خبرگزاری موجاظهار داشت: هنوز در کمیسیونی عضو نشدم و برای عضویت در کمیسیون قضایی ثبت نام نکرده ام و قرار است بعدازظهر فردا در مورد شرایط و انتخاب اعضای این کمیسیون جلسه برگزار شود. کمیسیون قضایی جزو اولویت هایم نبوده است اما همه مسائل بعد از جلسه مشخص می شود.

ابوترابی در پاسخ به اینکه اگر از شما بخواهند در این کمیسیون حضور داشته باشید گفت: نمی دانم اما همه چیز بستگی به جلسه فردا دارد.

*عده‌ای از نمایندگان خلف وعده کردند

رییس سابق کنون وکلای مرکز در مورد عدم استقبال از کمیسیون قضایی در مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری موج گفت: واقعیت این است که علت اصلی را نمی دانم  و برخی به کانون هم قول‌هایی داده بودند که در صورت حضور در مجلس در کمیسیون قضایی عضو شوند اما این‌اتفاق نیفتاده است. شاید از ترس عدم‌انتخاب این کار را نکردند. این مسئله بحث شخصی نمایندگان است و من نمی توانم در مورد دلایل عدم استقبال و حضور این وکلا و قضات در کمیسیون قضایی صحبت کنم.

نجفی توانا افزود: اگر کسی نماینده واقعی مردم باشد باید جایی که احساس می‌کند در تخصصش است، شرکت کند نه جایی که منافعش ایجاب می کند. امیدواریم اینگونه نباشد اما آن دسته از نمایندگان که به اعتبار مزایا و امتیازات عضو کمیسیون قضایی می شوند به نظر من خلف وعده کردند و به وظایفشان عمل نکردند. این افراد نمایندگان راستین ملت نیستند،‌ نماینده راستین ملت کسی است که با تخصصش در کمیسیون مورد نظر به مردم خدمت کند.

نجفی توانا در مورد اینکه اگر شما نماینده بودید ایا عضو کمیسیون می شدید یا نه اظهار داشت: من نمی توانم در این‌مورد نظر بدهم اما هر جایی بودم، مسئولیتم را با قدرت انجام دادم همه تلاشم را انجام دادم.

*۴۰حقوقدان و قاضی کجا رفتند؟

سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری در گفتگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری موج در مورد حضور افراد حقوقدان در میان نمایندگان مجلس دهم گفت: خوشبختانه در مجلس دهم ۴۰نفر وکیل و قاضی وجود دارد که از بین آنها ۱۳ نفر قاضی و ۲۷نفر وکیل دادگستری هستند اما به دلیل اینکه دستگاه قضایی با مجلس کار زیادی ندارد و مجلس نمی‌تواند مسئولان قضایی را مورد سوال قرار دهد، علاقه در کمیسیون قضایی کم‌است که این باعث تاسف است. در صورتیکه بخش عمده‌ای از مشکلات کشور از دستگاه قضاییه است و نظارتی بر روی قوه قضاییه نمی‌شود. مجلس هم حق نظارت در همه امور را دارد و مهمترین بخش، بحث تصویب بودجه است. برای من بسیار عجیب است که از بین این همه نماینده واجد شرایط چرا کسی داوطلب نشده است و همیشه تعداد معلمان و مهندسان بیشتر از وکلا در کمیسیون قضایی است.

وی در پاسخ به اینکه اگر در مجلس بود چه کمیسیونی را انتخاب می کرد، اظهار داشت: من اگر در مجلس بودم، با توجه به اینکه تخصصم در بودجه و کمیسیون امنیت ملی است، اولویت اول و ترجیحم کمیسیون قضایی است. دستگاه قضایی نیاز به حمایت و پشتیبانی مجلس دارد. متاسفانه یکی از معضلات عمده دستگاه قضایی این است که هیچ‌گاه به صورت کارشناسی مورد حمایت قرار نگرفته است.

دستگاه قضایی ‌نیازهایش را به دولت و مجلس مطرح نمی کند و همچنین روابط دولت با قوه قضاییه سیاسی بوده و در غالب کارشناسی نبوده است. فقط در دوره جنگ این روابط کارشناسی بود. زمانیکه روابط دو قوه خوب است تسهیلاتی درنظر گرفته می‌شود اما ‌وقتی روابط خوب نیست در بودجه دستگاه قضایی هم تاثیرگزار است و نیازهای اولیه این قوه تامین نمی‌شود. یک کمیسسون قضایی قوی می‌تواند حامی و پشتیبان منطقی و منتقد منطقی برای دستگاه قضا خواهد بود.

علیزاده طباطبایی در صحبت با وکلایی که در مجلس هستند افزود: بایستی اهمیت کمیسیون قضایی برای همه مشخص شود چون اهمیت این کمیسیون بستگی به جایگاه دستگاه قضایی در کشور دارد که دستگاه با معضلات فراوانی روبرو است، مسئولیت های بزرگی در کشور دارد. کمیسیون‌قضایی قوی نقش پشتیبان قوی برای قانون‌گزاری باشد و قوانینی که مورد نیاز این قوه است در این زمینه می‌تواند کار کند. حجم بالایی قوانین داریم که باید اصلاح شوند، متاسفانه مشکل قانون‌گزاران مخصوصا در دستگاه قضایی از ابتدای تشکیل مجلس این بوده که قوانین غربی را ترجمه کردند و هیچ وقت قوانینی متناسب با فرهنگ بومی ما نداشتیم.

منتشر شده در دوشنبه, 31 خرداد 1395 13:33
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش