text1

جمعه, 31 فروردين 1403-

لایحه «حمایت قضایی از محیط‌بانان» هفته آینده در مجلس

دیده بان هشتم : معاون توسعه مدیریت و حقوقی سازمان محیط زیست با اشاره به حمایت از محیط‌بانان گفت: لایحه حمایت قضایی از محیط‌بانان هفته آینده برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی به کمیسیون لوایح می‌رود که امیدواریم مجلس در این کار مهم همکاری کند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ؛ سعید مجابی در گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع بررسی  شهادت سه تن از محیط‌بانان کشورمان در روزهای اخیر اظهار کرد: تلاشهای زیادی از سوی محیط‌بانان انجام می‌گیرد؛ در قانون  برنامه سوم نیز ماده‌ای گذاشته شده که دستگاههای دارای نیروی مسلح باید در قالب یگان ساماندهی شوند که این مهم در این دوره اجرایی شده است.

وی با تعریف اینکه محیط‌بانان اکولوژیست محلی و متخصص نسبت به حوزه خودشان هستند و هم کار ترویجی و حفاظت انجام می‌دهند، افزود: بر اساس ماده 15 قانون حفاظت و بهسازی یک محیط‌بان ضابط دادگستری است و بر اساس قانون دادرسی کیفیری مصوب سال  92 کسانی که ضابط دادگستری هستند برای تعقیب متخلفین باید اقدام قانونی کنند و بر اساس قانون نحوه بکارگیری اسلحه و مهمات کسانی که دارای سلاح هستند در رابطه با موضوع جرم مشهود اگر در حوزه خودشان مواجه شوند، برخورد می‌کنند و درگیر می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و حقوقی سازمان محیط زیست تصریح کرد: دفاع مشروع وجود دارد و دفاع مشروع به این شکل است که اگر فردی مواجهه با متخلفان داشته باشد و طرف مقابل بخواهد کار مرگبار انجام دهد باید از کار همسان مانند آن عمل کند.

مجابی خاطر‌نشان کرد: محیط‌بانان به عنوان افرادی هستند که باید در بدترین شرایط دفاع کنند البته تمهیداتی در راستای دقت نظر در وضعیت آنان اندیشیده شده و قوه قضاییه برای برنامه‌ریزی بهتر در زمینه محیط زیست شعب تخصصی محیط زیست را تدارک دیده است که این بنابر دستور رئیس قوه قضاییه انجام شد.

وی درباره این پرسش که آیا خلأ قانونی در راستای به‌کارگیری اسلحه داریم یا خیر؟ گفت: در قانون نحوه به‌کارگیری اسلحه بر امنیت و نظم عمومی تاکید شده و بعد به ضابطان اشاره می‌کند؛ در حال حاضر نیز ما در حال آماده کردن لایحه‌ای برای حمایت قضایی از محیط‌بانان هستیم  و خوشبختانه قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی هم به این موضوع توجه دارند.

معاون توسعه مدیریت و حقوقی سازمان محیط زیست درباره این پرسش که گفته می‌شود این لایحه دو سال است که به اتمام رسیده اما به مجلس ارائه نشده است؟ اظهار کرد:‌ ما درباره این موضوع پیشنهادات خود را به مجلس نهم دادیم اما  پنج لایحه دیگر محیطی زیستی به نوبت نرسید و مجلس در انتهای کارش با تراکم مواجه شد اما رایزنیهای لازم برای این لوایح انجام گرفته است و تقدیم می‌شود.

مجابی به عملکرد دولت برای حفاظت محیط زیست اشاره کرد و افزود: دولت برای حمایت از بحث حفاظت محیط زیست، پستهای محیط‌بانی را سه برابر افزایش داد و ما بخشی از نیروها را تبدیل وضعیت کردیم اما اگر استخدام نداشته باشیم اثری ندارد؛ امیدورایم در برنامه ششم نیز یکی از اقدامها کسب ایجاد مجوز برای استخدام محیط‌بان باشد.

وی با اشاره به وجود سلاحهای غیر‌مجاز تصریح کرد: تکلیف قانونی برنامه پنجم این است که باید جلوی این موضوع گرفته شود البته وزارت دفاع عملکرد خوبی در این خصوص داشت و در دو سال گذشته توزیع سلاح را متوقف کرد و این اثربخش است و باید مورد لحاظ قرار بگیرد.

معاون توسعه مدیریت و حقوقی سازمان محیط زیست با بیان اینکه لایحه حمایت قضایی از محیط‌بانان تاثیر‌گذار است، گفت: از نمایندگان مجلس تقاضا داریم  که  نسبت به لایحه‌ای که برای حمایت قضایی از محیط بانان است تصمیم مثبت بگیرند؛ این مهم یک بار به صورت طرح تقدیم شده و یک بار به صورت لایحه است و دستور هفته بعد کمیسیون لوایح خواهد بود.

مجابی جوامع محلی را یکی از راهکارهای حمایتی از محیط‌بانی عنوان و تصریح کرد: جوامع محلی را باید نقطه اثر خود بگذاریم و مردم هر محل باید حمایت لازم را انجام دهند و کار تخلف شکار باید تقبیح شود و به عنوان منکر با آن برخورد صورت گیرد.

محمد رضا تابش؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در این برنامه اظهار کرد: محیط بانان حافظان محیط زیست هستند و در سخت‌ترین شرایط طبیعی زندگی می‌کنند اما با این وجود و با توجه به ماموریتهای سخت، دولت و مجلس حمایتهای لازم را از آنان نداشته‌اند.

وی به برخی حمایتها از محیط‌بانان و کارمندان محیط زیست اشاره کرد و افزود: برخی در نظر گرفتن فوق‌العاده مشاغل بابت سختی کار توسط پیگیریهای مجلس انجام شد اما اقدامات حمایتی نیازمند بار مالی بیشتر است و دولت باید اصلاحیه بیشتر حمایت از محیط‌ بانان را به مجلس ارائه دهد.

محیط‌بانان توسط سازمان محیط زیست از به‌کارگیری سلاح منع شده‌اند

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره استفاده از سلاح تصریح کرد:تعدادی از محیط‌بانان دانشجوی من هستند و اینها همیشه گلایه می‌کنند که ما طبق دستور یگان حفاظت سازمان حق استفاده از سلاح را نداریم  در حالی که قانون به‌کارگیری سلاح می‌گوید جان انسان ضابطی اگر در خطر باشد باید از سلاح استفاد کند.

تابش ادامه داد: همان دانشجویان مدعی هستند حتی فرمهایی به آنان داده شده که تاکید می‌کند آنان حق استفاده از سلاح را در ماموریتها ندارند و اگر استفاده کردند مسئولیت آن با خود محیط‌بانان است و سازمان مسئولیتی ندارد.

وی اضافه کرد: دانشجویان من می‌گویند حتی در این فرمها، امضا و اثر انگشت نیز درخواست شده است و این حرفهایی است که بر سر کلاس زده  شده و فرمها را بنده در اختیار ندارم‌.

استفاد از سلاح تحت شرایطی مجاز است

محمدجواد حشمتی‌مهذب؛ معاون قضایی دادستان کل کشور نیز در این گفت‌وگو اظهار کرد: با توجه به ضوابط و مقررات که در حال اجراست به نظر ما مشکل خاصی در بحث قانون نداشته باشیم یعنی استفاده از سلاح برای محیط بانان و کسانی که در مقابله با جرایم  مبارزه می‌کنند، تحت شرایطی مجاز است.

وی ادامه داد: نه تنها محیط‌بانان بلکه سایر نیروهای انتظامی ما نیز بر اساس وظیفه اسلحه حمل می‌کنند و  تحت شرایطی می‌توانند استفاده کنند و این بهره‌گیری تا جایی است که ضوابط اجازه می‌دهد.

منبع خبرگزاری تسنیم.

منتشر شده در یکشنبه, 06 تیر 1395 14:54
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش