text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

برگزاری نشست تخصصی «حقوق شهروندی و افراد توانخواه»

دیده بان هشتم : سومین جلسه از سلسله نشست‌های حقوق شهروندی به مناسبت هفته بهزیستی و با تمرکز بر مشکلات معلولین و بررسی قوانین مرتبط با معلولان در جامعه برگزار شد.
معلول با ويلچر
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، در بخش ابتدایی این نشست همایون هاشمی، رییس سابق سازمان تامین اجتماعی و نماینده مجلس با پرداختن به موضوع مهم حقوق شهروندی، گفت: امروز در کشورعلی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در زمینه حقوق شهروندی شکل گرفته است هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.
وی افزود: تا زمانی که نتوانیم در زمینه حقوق شهروندی به احقاق حقوق بپردزیم، قطعا مشکلات جاری پابرجا خواهند ماند.
این نماینده مجلس تآکید کرد: باید مسؤولان در حوزه حقوق شهروندی پاسخگو باشند. امروز به دنبال مفهوم شهروند آگاه و توانمند هستیم، زیرا وقتی شهروندی آگاهانه توانمند شود، قطعا مطالبات خود را نیز به صورت اصولی مطرح می‌کند.
هاشمی با پرداختن‌ها به وظیفه دولت‌ها، عنوان داشت: تمام دولت‌ها باید برای مفهوم پیشگیری و آگاه‌سازی سرانه تعیین کرده و هزینه نیز کنند.
شاه کلید حقوق شهروندی افراد توانخواه، مناسب سازی محیط است
وی ادامه داد: بدون شک شاه کلید حقوق شهروندی در حوزه افراد توانخواه را می‌توان مناسب‌سازی محیطی دانست. باید علاوه بر ایجاد فضای مناسب در شهرها، تلاش شود تا شرایطی فراهم شود که فارغ‌التحصیلان در حوزه افراد توانخواه بتوانند در بازار کار نیز به کار گرفته شوند.
هاشمی گفت: باید در خصوص قانون جامعه معلولان بسیار تلاش شود، در سال‌های اخیر فارغ‌التحصیلان بسیار زیادی در جامعه معلولان از دانشگاه‌های کشور بیرون آمده‌اند، اما نکته تاسف برانگیز اینجاست که این افراد علی‌رغم توانایی‌های بسیار بالایی که دارند، جذب جریان شغلی کشور نمی‌شوند.
وی در پایان با ارائه پیشنهاداتی، بیان داشت: باید کارگروه‌هایی تشکیل شود تا برای شهری مانند تهران به جایی برسیم که شهری بدون مانع برای معلولین داشته باشیم، ضمن اینکه علاوه بر تمرکز بر قوانین مناسب‌سازی شهری، باید به صورت جدی به قانون جامع معلولان توجه شود.
باید در حوزه حقوق شهروندی به فهم مشترک برسیم
در ادامه این نشست مونس کشاورز با پرداختن به نشست‌هایی که در حیطه فعالیت کنگره بین المللی حقوق شهروندی تا کنون برگزار شده است، گفت: بنا داریم به صورت یک کارگاه دو روزه با حضور اساتید و افراد برگزیده در کارگاه‎های مختلف به همکاری با اعضای جدید شرکت‌کننده در کارگاه‌ها بپردازیم.
وی ادامه داد: بدون شک مهم‌ترین موضوعی که امروز باید مدنظر باشد این است که در حیطه مفهوم حقوق شهروندی، لازم است یک فهم مشترک شکل بگیرد. به این معنا که با یک ادبیات یکسان بتوانیم در حوزه حقوق شهروندی از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم. یکی از ضروری‌ترین موضوعاتی نیز که باید همواره مدنظر داشته باشیم این است که در نظام اسلامی ما به طور کامل به زیر ساخت‌های حقوق شهروندی توجه شده است و باید آن زیر ساخت‌ها امروز به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.
گفتنی است در بخش انتهایی این نشست، به مباحثی همچون؛ سیر تحول قانون گذاری راجع به معلولین در ایران، گامهایی که برای تحقق مصوبه اجرایی دولت در خصوص حمایت از معلولین مصوب  شهریور ماه 1394 از سوی نهادهای مختلف برداشته شده است، دلایل حقوقی رد لایحه اصلاحی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در شورای نگهبان، فرصتها و تهدیدهای رد لایحه اصلاحی قانون جامع حمایت از حقوق معلولین برای جامعه، اقدامات شورای شهر در خصوص معلولین، بررسی مشکلاتی که نابینایان با آن مواجه هستند و مقایسه موضوعات مختص معلولین با گذشته و سایر کشورها، پرداخته شد.
منبع خبرگزاری مهر.
منتشر شده در پنج شنبه, 24 تیر 1395 16:09
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش