text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

مشاوران املاک حق تنظیم سند پیش فروش ساختمان را ندارند / انتشار آگهی پیش فروش ساختمان منوط به دریافت مجوز است

دیده بان هشتم : مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: فروشندگان و رسانه ها حق انتشار آگهی پیش فروش ساختمان را پیش از اخذ مجوز ندارند.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، علیرضا ساوری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: طبق قانون وزارت راه و شهرسازی مرجع صدور مجوزهاست و اخیراً وزیر راه و شهرسازی در باب ممنوعیت تبلیغات بدون مجوز پیش فروش مسکن و ساختمان،‌ نامه ای به مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور ابلاغ کرده است.
وی گفت:‌ بر این اساس نه اشخاص بدون اخذ مجوز حق انتشار آگهی پیش فروش ساختمان را دارند و نه رسانه ها و مطبوعات اجازه دارند بدون مجوز اقدام به انتشار این آگهی ها کنند.
مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: قانونگذار برای متخلفان مجازات هایی تعیین کرده است که امیدواریم با اجرای کامل قانون پیش فروش ساختمان، شاهد پیشگیری از تخلفاتی از جمله جعل ، کلاهبرداری و فروش چند باره ساختمان باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور اعلام کرده بود:‌ با اجرایی شدن مواد 21 و 23 قانون پیش فروش ساختمان ، تبلیغات بدون مجوز پیش فروش غیرقانونی خواهد بود و همچنین اشخاصی که بدون تنظیم سند رسمی به پیش فروش ساختمان یا بدون اخذ مجوز اقدام به درج یا انتشار آگهی کنند، به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می شوند. 
بر اساس قانون پش فروش ساختمان ،‌ مطبوعات و رسانه ها قبل از دریافت مجوز حق درج و انتشار آگهی پیش فروش را ندارند و در غیر این صورت به توقیف به مدت حداکثر دو ماه و جزای نقدی از 10 میلیون ریال تا یکصد میلیون و در صورت تکرار به حداکثر مجازات محکوم خواهند شد.
  
 مشاوران املاک حق تنظیم سند پیش فروش ساختمان را ندارند.
 مدیر کل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: مشاوران املاک حق ندارند راسا به تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان مبادرت کنند.
علیرضا ساوری در مصاحبه اختصاصی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همه سازمانهای مسوول به وظایفشان در اجرای قانون پیش فروش ساختمان عمل می کنند؟ افزود: این قانون در سال 89 ابلاغ و آیین نامه های آن در سالهای بعد تهیه شد و متاسفانه با گذشت 6 سال از تصویب قانون تا این لحظه شاهد اهتمام دستگاه های مسئول در اجرای این قانون نبوده ایم در حالیکه اجرای این قانون تضمینی برای احقاق حقوق شهروندان و ایجاد اطمینان در بازار مسکن و ساختمان است .
وی گفت: قوه قضائیه مصمم است تا همه سازمان های مسئول به وظایفشان در اجرای این قانون عمل کنند و مقرر شد در ماه های باقیمانده تا پایان سال به سمت اجرای کامل این قانون حرکت کنیم.
ساوری با اشاره به اینکه به دلیل اجرا نشدن کامل این قانون، خسارت های زیادی متوجه مردم وکشور شده است افزود: هیچ دستگاهی حق اجرا نکردن قانون را ندارد و قوه قضائیه با مسئولان و دستگاه هایی که در اجرای این قانون اهمال می کنند برخورد خواهد کرد.
این مقام مسئول قضایی گفت: با اجرای این قانون از بسیاری جرائم و تخلفات به ویژه در بحث الزام به تنظیم سند ،‌ موضوع مربوط به اجرا نشدن تعهدات از سوی فروشندگان ،‌جعل ،‌کلاهبرداری ، ‌فروش چندباره ساختمان به چند نفر و فروش مال غیر پیشگیری خواهد شد.
وی افزود: متاسفانه این تخلفات در سال های اخیر رو به افزایش بوده است و در این بخش شاهد افزایش 13 درصدی اینگونه پرونده ها در دستگاه قضایی بوده ایم .
ساوری گفت: براساس قانون، پیش فروش ساختمان دفاتر مشاور املاک فقط می توانند فروشنده و خریدار را به دفاتر اسناد رسمی راهنمایی کنند تا اسناد در آنجا صادر شود و مشاوران املاک نقش مذاکره کننده مقدماتی را دارند.
وی افزود: اگر دفاتر مشاور املاک در تنظیم سند پیش فروش ساختمان ورود کنند طبق قانون مجازات خواهند شد.
منتشر شده در شنبه, 16 مرداد 1395 15:58
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش