text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

چرا کالای قاچاق امحا می‌شود؟ / خارجی‌ها هم کالاهای قاچاق را از ما نمی‌خرند

دیده بان هشتم : سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا با برشمردن دلایل لزوم امحای کالای قاچاق گفت: کالاهای قاچاق معمولا تقلبی هستند و حتی اگر سالم هم باشند چون از کانال مشخصی وارد کشور نشده است خدمات پس از فروش آنها تضمین نمی شود و حتی خریدار مناسبی هم در خارج ندارند.

سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم از تسنیم، قاسم خورشیدی در برنامه تیتر سیما درباره امحای کالاهای قاچاق درباره اینکه فلسفله معدوم کردن کالاهای قاچاق چیست گفت: سال های متمادی کشور با بلیه ای به نام قاچاق مواجه بوده و هست به طوری که در سال ۸۴ با ۶ میلیارد دلار قاچاق کالا مواجه بودیم این رقم در سال ۹۲ به ۲۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد که همواره روند سعودی داشت.

وی گفت: قاچاق در نتیجه اقدامات صورت گرفته از سال ۹۳ روند کاهشی به خود گرفت و حجم این کالاها به ۱۹ و هشت دهم میلیارد دلار رسید و در سال ۹۴ نیز میزان قاچاق کالا به ۱۵ و نیم میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

خورشیدی ادامه داد: پیش بینی ها این است که روند کاهشی در سال ۹۵ نیز با شتاب خوبی ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قاچاق یک زنجیره است افزود: قاچاق نظام سلامت ،‌نظام فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور را تهدید می کند و چه قاچاقچی کالاهای قاچاق را وارد بازار کند و چه به دست دستگاه های دولتی وارد بازار شود تاثیر خود را خواهد گذاشت .

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق تهدید کننده تولید داخلی است و باعث می شود چرخ تولید از گردونه خارج شود ضمن اینکه قاچاق تهدید کننده اشتغال و تجارت قانونی کشور است.

خورشیدی در ادامه به بحث امحای کالاهای قاچاق اشاره کرد و افزود: ما چند دلیل عمده داریم برای اینکه کالاهای قاچاق را در بازار بازتوزیع نکنیم و فرقی ندارد که این کالاها سرمایه ای ، ‌مصرفی یا میوه و وسایل بهداشتی باشد.

وی گفت:‌ کالاهای قاچاق معمولا تقلبی هستند و اشکالات جدی در آنها وجود دارد حتی اگر سالم هم باشند چون از کانال مشخصی وارد کشور نشده است و خدمات پس از فروش آنها تضمین نمی شود بهترین راه، امحای آن است و در واقع این نوع کالاها خریدار مناسبی هم در خارج کشور ندارند که بتوان آنها را صادر کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره ورود خودروهای قاچاق به کشور نیز افزود: مجموعا در سال گذشته و پنج ماه نخست امسال حدود ۹۰ دستگاه خودرو قاچاق کشف شده است و وقتی خودرویی به صورت قاچاق کشف می شود حتی اگر قاچاقچی اسناد هم داشته باشد چون واردات آنها ممنوع است کالای قاچاق محسوب می شود.

خورشیدی گفت: این خودروها با فرض بر اینکه همان سال ساخت وارد کشور شود وقتی این خودرو ها کشف می شوند چون روند رسیدگی به این پرونده ها طولانی است تا زمان فروش این خودرو ها دو سه سال طول می کشد که در واقع وقتی به فروش می رسد دو سه سال از زمان ساخت آن گذشته است و هیچ جای دنیا کسی این خودرو ها را به عنوان خودروی صفر نمی خرد و فروش آنها سخت است.

وی افزود: این کالاها طبق قانون تحت هیچ شرایطی نباید در کشور توزیع شود و تنها در صورتی که به شرط خارج کردن از کشور از طریق مزایده به فروش گذاشته شود می توان آنها را فروخت که البته در این خصوص باید تضمین خروج داده شود که این تضمین معمولا دو تا ۱۰ برابر ارزش کالا است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مسئولیت رسیدگی به کالاهای مکشوفه صرفا با سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی است و هیچ نهاد دیگری صالح به رسیدگی نیست .

خورشیدی افزود: این سازمان طبق قانون درباره فروش کالاهای مکشوفه مجاز است چهار ماه بعد از صدور حکم قطعی آْنها را برای فروش به مزایده بگذارد و همانطور که گفتم شرط آن نیز خروج کالا از کشور است.

وی ادامه داد: کالاهای بهداشتی اعم از دارو ، لوازم آرایشی و آن کالاهایی که سلامت جامعه را تهدید می کنند باید بلافاصله بعد از اینکه حکمشان قطعی شد به انحای مختلف باید امحا شود .

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: کالاهای ممنوعه نیز تا کشف می شود بعد از اینکه صورت جلسه شد امحا می شود و آن دسته از کالاهایی که سرمایه ای هستند مانند خودرو،‌ لوازم صوتی و تصویری و خانگی و این دسته از کالاها نیز باید مراحل مزایده ای را طی کند و اگر هیچ مشتری نداشت و امکان صادرات مجدد نبود در نهایت امحا می شوند.

خورشیدی درباره ۲۱۰ کانتینر (کالاهای قاچاق ) وارده به کشور نیز افزود: همانطور که گفتم خودروهای قاچاق وارده ما در سال گذشته و پنج ماهه امسال ۹۰ دستگاه بوده که مسئله خیلی جدی نیست .

وی گفت:‌ قاچاق سازمان یافته و کلان واقعیتی است که در کشور رخ می دهد که ما در ستاد با تدوین برنامه ۵ ساله در صدد پیشگیری از آن هستیم و بیش از ۷۰ درصد برنامه های تدوین شده ما نیز با رویکرد اقتصادی در این خصوص است .

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاقچیان ۲۱۰ کانتینری دستگیر شده نیز افزود :‌ این پرونده مجموعا ۵۱ متهم دارد که ۲۴ نفر از آنها احضار و بازداشت شدند ۴ نفر با قرار وثیقه بیش از ۵۰ میلیارد تومانی در بازداشت هستند و بقیه با وثیقه های ۲۵۰ میلیون تومانی به بالا آزاد شده اند و پرونده نیز در دست رسیدگی است.

خورشیدی گفت: امر مبارزه با قاچاق کالا باید مردمی شود و اینکه دولت با امر قهریه جلوی قاچاق را بگیرد در حالی که این کالاها بازار دارد مشکلی را حل نمی کند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون در عرصه کالاهای قاچاق باید اتحادیه صنفی خودشان راساً وارد شوند که در واقع سطح اول برخورد اتحادیه های صنفی هستند سطح دوم اتاق های اصناف هستند و بعد از آن ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارد عمل می شود.

منتشر شده در یکشنبه, 07 شهریور 1395 16:55
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش