text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

باید فقه ارتباط با فضای مجازی را تعریف کنیم

 
نشست خبری رییسی، معاون اول قوه قضاییه
دیده بان هشتم : تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: ما در عرصه های مختلف اجتماعی باید فقه قدرتمند داشته باشیم و در این زمینه لازم است فقه ارتباط با فضای مجازی را تعریف کنیم.
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی طی سخنانی در سومین همایش رونمایی از محصولات مرتبط با اولین نقشه الگوی پیشرفت اسلامی" که در حوزه علمیه مروی تهران برگزار شد با بیان اینکه شریعت مقدس دارای احکامی است که در کنار این احکام آیت تزکیه و تعلیم انسان ها وجود دارد، اظهار کرد: آنچه از مجموعه روایت برداشت می‌کنیم این است که دولت اسلامی در تقسیماتی که برای دولت وجود دارد، جزو دولت های هدایت‌  است بدین معنا که مجموعه حکومت موضوع عدالت و هدایت مردم را بر عهده دارد اما این هدایت باید به جایی برسد که مردم خود عدالت را اجرا کنند نه دولت.
وی با تاکید بر اینکه دولت هدایت در برابر دولت رفاه مطرح می شود اظهار کرد: در تقیسماتی که نسبت به دولت های انجام می شود، دولت رفاه تنها به رفع نیازهایی از مردم می پردازد که آنها را خود آن مردم عنوان می کنند، اما در دولت هدایت ؛ علاوه بر آن نیازها، نیازهایی که واقعا جسم و جان انسان ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد  هم برطرف می‌شود.
تولیت آستان قدس رضوی همچنین با اشاره به اینکه ارائه الگوی پیشرفت اسلامی مبتنی بر تعریف ما از انسان است اظهار کرد: در تعریف قرآنی از انسان این موضوع مطرح می شود که انسان موجودی دارای حیات است و از تعلق برخوردار است و پایه همه نعمت هایی که در اختیار او قرار می گیرد این است که به سوی حق صیرورت پیدا کند.
وی افزود: انسانیت انسان فقط در پرتو ارتباط با وحی شکل می گیرد و تمامی چند میلیارد جمعیت جهان، خلیفه الله نیستند بلکه هرکس به میزان قربتش به مقام الهی می تواند به مقام خلیفه اللهی نیز نزدیک شود.
رئیسی با بیان اینکه دولت هدایت باید زمینه راهنمایی شهروندان و عموم افراد جامعه را برای صیرورت به حق آماده کند اظهار کرد: ما باید الگوی پیشرفت را در همه ابعادش تعریف کنیم چرا که انسان را یک بعدی نمی دانیم، در حالی که در الگوی غربی تمام ابعاد انسان در نظر گرفته نمی شود و می توان گفت الگوی غربی یک الگوی متناسب با جامعه ما نیست و مبنای آن نیز با مبنای ما متناسب نبوده و با یکدیگر سازش ندارند.
رئیسی با تاکید بر اینکه الگوی پیشرفت باید براساس مفاهیم عالیه انسانی و اسلامی تعریف شود گفت: به عنوان مثال در همه جای دنیا صندوق رای وجود دارد و رای دهنده و رای گیرنده نیز وجود دارد اما میان نظام انتخابات ما با مغرب زمین هر چند که در ظاهر شباهت هایی وجود دارد اما مبنای آن متفاوت است.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: مبنای انتخابات ما تکلیف مداری است و چه آن کسی که کاندیدای انتخابات می شوند و چه مردمی که به او رای می دهند هر دو براساس تکلیف وارد صحنه می شوند و براساس تکلیف عمل می کنند و هیچ کس نیز حق ندارد خارج از آن تکلیف، عملی انجام دهد.
رئیسی با تاکید بر اینکه در نظام قضایی ما قاضی حق ندارد بر مبنای حب و بغض شخصی اش حکم صادر کند اظهار کرد: قضاوت در نظام ما براساس حکم خدا است چرا که حکم غیر خدایی اساسا وجود ندارد.
وی با طرح این پرسش که چرا نظام جمهوری اسلامی ایران را مقدس می دانیم اظهار کرد: هیچ قدسیتی در عالم جز در پرتوی هوالقدوس نیست و نظام ما نیز از آنجا که در مفهوم مبتنی بر وحی است و ولایت فقیه هم همان حکومت رسول خداست. از این جهت یک نظام مقدس به شمار می آید.
وی در ادامه توضیح داد: هیچ قانونی در نظام ما برخلاف اسلام صادر نمی شود و هر حکمی که مشخص شود برخلاف شریعت بوده است نیز به محض اثبات شدن این خلاف، باطل می شود و این یکی دیگر از دلایل مقدس بودن نظام ماست.
رئیسی سومین دلیل مقدس بودن نظام جمهوری اسلامی ایران را انگیزه افراد دانست و گفت: در این نظام هم عامل به عمل و هم خود عمل باید انگیزه ای مقدس داشته باشند و در این شاکله مقدس آنچه باید تعریف شود مفهوم انسان است که قطعا با مفهوم انسان در نظام غرب متفاوت است و تمامی ابعاد بشر را در بر می گیرد. در حالی که در تعریف غربی تمام ابعاد انسانی در نظر گرفته نشده است.
تولیت آستان قدس رضوی مصادیق پیشرفت را در اخلاق، اقتصاد، سیاست، علم، فناوری و روابط انسانی و اجتماعی دانست و گفت: اگر پیشرفتمان را بر مبنای همه ابعاد ذکر شده تعریف کردیم آنگاه دیگر فقر و فساد و تبیض مطلقا در نظام اسلامی جایی نخواهد داشت.
وی افزود: اگر به قله ای در پیشرفت برسیم اما عدالت اجتماعی و اخلاق نداشته باشیم این پیشرفت فایده ای ندارد و از دیدگاه ما جامعه ای که در اخلاقیات پیشرفتی نکرده باشد و تنها این پیشرفت را به مفاهیم اقتصادی یا علمی و فناوری تقلیل داده باشد، یک جامعه پیشرفته نیست.
رئیسی با تاکید بر نقش دانشگاه و حوزه های علمیه برای الگوهای پیشرفت اظهار کرد: این نقش بسیار اهمیت دارد و تجربه 37 ساله نظام ما نشان می دهد که ما هر کجا براساس اصول دینی عمل کرده ایم پیشرفت داشته ایم و در آنجا که نگاهمان به غرب بوده است عقب رفته ایم و امروز نیز مسائل و مشکلات اجتماعی جامعه محصول کم توجهی به الگوهای دینی و اسلامی است.
تولیت آستان قدس رضوی با تعریف مدینه فاضله اسلامی گفت: این مدینه فاضله جایی است که در آن شاخص های عدالت، معنویت و اخلاق رعایت می شود و مورد توجه قرار می گیرد و مردم آن نیز براساس یک امام هدایت می شوند.
وی با تاکید بر اینکه اگر مشکلات و مسائل اجتماعی به کمترین حد خود برسد و عدالت اجتماعی تامین شود شاهد آرامش جامعه خواهیم بود اظهار کرد: در جامعه اسلامی آنچه اضطراب اجتماعی را می تواند برطرف کند این است که ایمان و اعتماد به نفس افراد در جامعه تقویت شود.
این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حوزه علوم اجتماعی باید مورد اجتهاد علما قرار داشته باشد اظهار کرد: آنچه می تواند جامعه ما را به یک مدنیت اسلامی برساند داشتن یک اجتهاد تمدن ساز اسلامی است.
رئیسی با اشاره به اینکه ما در عرصه های مختلف اجتماعی نیازمند فقه قدرتمند هستیم گفت: ما باید فقه مرتبط با فضای مجازی را تعریف کنیم چرا که در فقه ما بن بستی وجود ندارد اما لازم است علمای ما زحمت بیشتری بکشند و فقه را در همه ابعاد زندگی اجتماعی از قبیل هنر، سیاست، اخلاق و تربیت اجتماعی ایجاد کنند.
این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم تحول در نظام آموزش و پروش و نظام آموزش عالی کشور گفت: اگر در آموزش و پرورش شاهد اجرایی نشدن سند تحول که مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است، نباشیم به این معناست که آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی مان ممکن است با آهنگ جامعه متفاوت باشد. در حالی که باید فارغ التحصیلان دانشگاه ها دارای یک حرکت هم راستا و با آهنگ جامعه باشند.
وی ادامه داد: محصول دانشگاه باید محصولی تولیدی باشد و جهان بینی فارغ التحصیلان از دانشگاه نیز باید مبتنی بر وحی باشد و آن کسی که در حوزه های علمیه درس می خواند و کسانی که در دانشگاه ها تحصیل می کنند همگی باید در دیدگاهشان آهنگی توحیدی داشته باشند تا مجموعه یک نظام یک صدا به جلو حرکت کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه مشکل جامعه تصمیمات لحظه ای و مقطعی است اظهار کرد: گاهی ما در جامعه شاهد اتخاذ تصمیماتی هستیم که ما را از اهداف مهم باز می دارد.
رئیسی در پایان با بیان اینکه علوم انسانی غربی ممکن است در ظاهر حرف ما را بزند اما مبنای آن با مبانی ما متفاوت است اظهار کرد: ما عمیقا به آزادی بیان و اندیشه اعتقاد داریم اما مبنای ما یک مبنای دینی است و با آنچه آنها می گویند تفاوت دارد و ما اعتقاد داریم که آنچه تضمین کننده حقوق انسانی است در اندیشه های دینی مطرح می شود و آنچه که حقوق انسان ها را زیر پا می گذارد تعریف غربی ها از مفهوم حقوق بشر است.
منبع : ایسنا
منتشر شده در دوشنبه, 12 مهر 1395 13:42
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش