text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

احمد توکلی : درخصوص مناقصه میدان آزادگان اعلام جرم می کنم

دیده بان هشتم : توکلی ؛ از طرف این سازمان به سبب اینکه فقط 4 شرکت خارجی را می خواهند در مناقصه میدان آزادگان شرکت دهند اعلام جرم می کنم.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، احمد توکلی در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما در پاسخ به سئوال مجری مبنی بر اینکه آیا صحبت کردن در بحث مفاسد اقتصادی در رسانه ها خوب است یا بد  ؟ و آیا موجب یاس، ناامیدی و سیاه نمایی نمی شود ؟ افزود: نگفتن دردها باعث می شود که مبارزه با آن سخت شود .
 
نماینده سابق مجلس افزود: فساد در همه کشورها هست و هیچ استثنایی ندارد اما طرز برخوردها متفاوت است.
 
توکلی گفت: من هفته پیش نامه ای نوشتم و گفتم که توتال در آمریکا به سبب اینکه از سال 1995 تا  2004  به یک مقام نفتی ایران در بحث پارس جنوبی یک بار 16 میلیون دلار و یک بار  44 میلیون دلار رشوه داد  398/2 میلیون دلار جریمه شده است .
 
وی افزود: آمریکا این موضوع را رسیدگی می کند و جریمه را دریافت خواهد کرد و ما فکر می کنیم اگر این مسائل را نگوییم درست می شود در حالیکه باید بگوییم و برخورد متناسب هم داشته باشیم.
 
توکلی گفت: البته اگر پشت سر هم از مفاسد بگوییم اما برخورد مناسبی نکنیم طبیعی است که مردم مایوس می شوند اما نگفتن چاره کار نیست .
 
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی، سیاست بازی می شود ؟ گفت :  بله ، برخی افراد پشت جناح ها خود را پنهان می کنند اما می شود جناحی برخورد نکرد  سیاستمدارانی که مورد اعتماد مردم هستند باید پا به میدان بگذارند و مفاسد را بگویند  و از هیچ کسی هم نترسند.
 
نماینده سابق مجلس گفت : دهه  60 یکی از روسای کمیسیون پست و تلگراف و تلفن مجلس به اتفاق 4 بچه و  2 محافظش به دعوت NEC به سئول و توکیو برای تفرج رفته بودند در حالیکه همان موقع NEC  با وزارت پست و تلگراف مشغول مذاکره بود که به او سوئیچ بفروشند .
 
وی افزود : معنای این سفر معلوم است و اسلام هم تاکید دارد که مسئول نباید از موقعیتش سوء استفاده کند .
 
توکلی در همین خصوص به موضوعی تاریخی اشاره کرد و  گفت : فردی مسئول جمع آوری زکات بود و وقتی زکات جمع آوری شده را تحویل امیرالمومنین داد مشاهده شد که چند میش هم همراه خود دارد که وقتی امام از او پرسید اینها چیست ؟ در پاسخ گفت‌ که هدیه گرفتم و امام به او گفت : اگر تو مسئول جمع آوری زکات نبودی آیا باز به تو این هدیه را می دادند؟ 
 
توکلی ادامه داد : من همان زمان در مورد آن فرد نامه ای نوشتم و مرا به خطی عمل کردن محکوم کرد و همان فرد به من گفت که چرا فلان قاضی را که به دعوت دولت پاکستان به اتفاق پسرش در کنفرانس محلی قضایی شرکت کرده است ، افشا نمی کنید؟  من گفتم در این مورد هم اسنادش را بدهید تا منتشر کنم و اگر توضیحی بود بدهد.
 
توکلی افزود: به طور قطع با کتمان کردن مشکلات حل نمی شود و هیچ جای دنیا هم فساد را پنهان نمی کنند .
 
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا مبارزه با فساد در این سال ها نتیجه بخش نبوده است  ؟ گفت :‌ ما در خصوص مفاسد اقتصادی کار کرده ایم اما در بحث مبارزه خوب کار نکرده ایم .
 
توکلی افزود : همان موقع که من راجع به آن شخصی که به توکیو و سئول رفته بود افشاگری کردم رئیس وقت قوه قضائیه از من خواست که فلانی مدعی شده که توکلی آبرویش را برده است .
 
وی گفت: من در پاسخ گفتم که ما باید کاری کنیم که این گونه افراد با فشار افکار عمومی تنبیه شوند . 
 
توکلی افزود : من همان موقع به رئیس وقت قوه قضائیه هشدار دادم که الان مبارزه آسان است چرا که افراد را دارند ذره ذره آلوده می کنند  و اگر ورود نکنیم مبارزه سخت می شود .
 
وی گفت : من سه شنبه هفته گذشته راجع به توتال و رشوه ای که داده بود، مطلبی نوشتم و گفتم که می خواهند میدان آزادگان را که  سومین میدان دنیاست و به مثابه گوشت لخم وزارت نفت محسوب می شود به توتالی بدهند که 60  میلیون دلار رشوه داده است.
 
توکلی افزود : چرا اصرار دارند در حالیکه ما  11 شرکت ایرانی قدرتمند در این خصوص داریم و امروز با کمال پر رویی گفته اند که ما این شرکت ها را در مناقصه راه نمی دهیم و فقط می خواهند  4 شرکت خارجی را در مناقصه شرکت دهند.
 
وی گفت : این اقدام غیرقانونی است و من از طرف سازمان  مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت اعلام جرم می کنم. 
 
توکلی افزود : حمله رسانه ها در این خصوص بسیار موثر است و باید رسانه ها وقتی من این نامه را دادم به قول معروف می ترکاندند . اما هیچ کاری نکردند .
 
وی گفت: مطبوعات به اندازه کافی آزاد نیستند و صدا و سیما هم وظیفه اش را انجام نمی دهد و در نتیجه شبکه فساد به قدری رشد کرده است که به فساد سیستمی رسیده ایم و مبارزه دشوار شده است .
 
او افزود :‌ بر اساس اسلام هم هر کسی که از بیت المال سوء استفاده کند باید سرافکنده و سرشکسته شود اما ما می گوییم که نباید آبروی فرد و خانواده برود و این طور می شود که می شنویم که فردی می گوید ما حقمان را از سفره انقلاب برداشتیم .
 
 قوه قضاییه ضعف اطلاع رسانی دارد
 
رئیس سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت گفت: قوه قضاییه در اطلاع رسانی ضعف دارد و برخی اوقات کارهایی می کند که شبهات را زیاد می کند.
 
احمد توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر در کشور فساد سیستماتیک وجود داشته باشد پس چرا با آن مقابله نمی شود؟ افزود: فساد سیستماتیک در اقتصاد سیاسی مفهوم خاص خود را دارد.
 
وی گفت: دستگاه هایی که مسئول مبارزه با فساد هستند خودشان به درجاتی آلوده می شوند و ممکن است قوه قضاییه، پلیس، کمیسیون اصل 90 و بازرسی کل کشور هر کدامشان از این وضع به نحوی آسیب ببینند.
 
توکلی افزود: البته این به این معنا نیست که سیستم فاسد است چرا که سیستم شکاف دارد و فاسدان از درزها وارد می شوند و سوء استفاده می کنند.
 
وی گفت: با یک پزشک متخصصی رفاقت دارم وی دو سه سال است درگیر پرونده ای در قوه قضاییه است و او می گفت که اکثر قضات سالم هستند اما چند قاضی ناسالم سیستم را نابود کرده اند.
 
نماینده سابق مجلس افزود: وقتی اینطور شود اعتماد کم خواهد شد و اگر قوه قضاییه خدماتش را به موقع ارایه ندهد با مشکل مواجه می شود و مثلا باید بگوید که چرا رحیمی را بعد از پایان مسئولیتش محاکمه کرد.
 
توکلی گفت: اینکه دادستان اسبق تهران را محاکمه کرد کار بسیار مهم و بزرگی بود و اگرچه درباره مجازاتش حرف و حدیث زیاد است اما وقتی یک قاضی محاکمه می شود و به او می گویند صلاحیت قضاوت را ندارد مانند حکم اعدام است.
 
وی افزود: قوه قضاییه به موقع توضیح نمی دهد و برخی اوقات کارهایش شبهات را زیاد می کند، مثلا مهدی هاشمی می گفت که من را علنی محاکمه کنید و ما هم به اتفاق بیش از 40 نماینده مجلس نامه ای نوشتیم که این محاکمه علنی باشد اما قوه قضاییه هیچ گاه توضیح نداد و گفتند نظر دادگاه این است جلسات غیرعلنی باشد و ما قانع نشدیم.
 
توکلی گفت: حتی اگر بخشی از پرونده اخلاقی باشد می توان آن بخش را غیرعلنی و بقیه را علنی برگزار کرد.
 
وی افزود: یکی از ضعف های قوه قضاییه این است که خدماتش برای مردم قابل درک نیست.
 
این نماینده سابق مجلس گفت: البته همین که فرزند یک قدرقدرت سیاستمدار محاکمه می شود بسیار خوب است.
 
درباره املاک شهرداری به نتایج قابل توجهی دست پیدا کردیم
 
رئیس سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت گفت: درخصوص موضوع املاک شهرداری به نتایج قابل توجهی رسیدیم که تا هفته آینده نتایج آن را ابتدا در اختیار شهردار تهران می گذاریم.
 
احمد توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر خود را ساده زیست می دانید؟ افزود: ادعا می کنم که زندگی کاملا معمولی دارم و همسر و فرزندانم هم با من همراهی خوبی دارند؛ هفت فرزند دارم که هیچ کدام شغل دولتی ندارند و حقوق نجومی هم نگرفته‌ام.
 
وی گفت: وقتی بازنشسته شدم حق بازنشستگی دریافت کردم و مجلس که بودم جمع حقوق من 11 میلیون می شد و البته حقوقم 4 میلیون و 600 هزار تومان و آخرین حقوقم از مجلس 5 میلیون و 200 هزار تومان بود.
 
توکلی افزود: دارایی هایم را در ایام انتخابات داوطلبانه اعلام کردم و باوجود اینکه ماشین حق نماینده است اما از ماشین های خارج از رده مجلس استفاده کردم که خیلی مواقع هم خراب می شد.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امتیازات داده شده به مدیران و مسئولان آنها را از ساده زیستی دور نمی کند؟ گفت: بالاخره کسی که نماینده مجلس می شود خدم و حشم پیدا می کند و مجلس باید هزینه دفتر و منشی و کارمندان او را بدهد و کم هستند افرادی که خدم و حشم پیدا کنند اما محتشم نشوند.
 
این نماینده سابق مجلس افزود: البته خود نماینده مجلس هم باید بر خودشان کنترل داشته باشد و مردم هم باید رفتار نادرست نمایندگان را گوشزد کنند و اگر مسئولان را مجبور کنیم که درباره رفتارهایشان توضیح دهند خیلی از مشکلات حل می شود.
 
توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حقوق های نامتعارف براساس قانون گرفته شده است؟ گفت: به طور قطع قانونی نبوده است؛ مگر رهبر انقلاب ولی فقیه و حاکم مطلق کشور نیست؟ ایشان به صراحت فرمودند که این دریافتی ها یا غیرقانونی بود و یا قانونی و قانونی‌اش هم نامشروع است؛ این حکم است.
 
وی افزود: ایشان به رئیس دولت حکم کردند که در این باره ضابطه بگذارند و حتی فرمودند که دفتر من هم از ضابطه شما تبعیت کند؛ آیا از این صریح تر می توان حکم داد؟
 
توکلی گفت: متاسفانه آقای روحانی از این فرصت استفاده نکرد و من به او التماس کردم و چندبار نامه نوشتم که شما بهترین فرصت را دارید.
 
وی افزود: همه مردم ایران یا کارمندند یا با کارمندان ارتباط دارند و همه از بحث دریافتی های نامتعارف برافروخته شدند و بهترین موقعیت بود که دولت برخورد کند اما نه تنها از فرصت استفاده نکرد بلکه توجیه کرد.
 
این نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه می تواند در این بخش به طور قاطع ورود کند؟ گفت: فکر می کنم قوه قضاییه هم گرفتاری داشته باشد و باید توضیح دهند که قضات عالیرتبه شان چقدر حقوق می گیرند. 
 
توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع بررسی املاک شهرداری به کجا انجامیده است؟ افزود: نتیجه را تا هفته آینده اعلام می کنم و فقط اینقدر می گویم که 50 روز کار کارشناسی به طول انجامید و مردم اطلاعات بسیار گسترده و خوبی دادند و نتایج قابل توجهی به دست آمد.
 
وی گفت: ما نتایج جمع بندی خود را طبق روش اخلاقی می گوییم و همانطور که درباره صفدرحسینی هم اینگونه عمل کردیم این گزارش را ابتدا به آقای قالیباف می دهیم تا توضیحاتش را بدهد و سپس گزارش کامل را پس از بررسی در جمع 15 نفره که از سلایق مختلف سیاسی هستند و حدود 7 حقوقدان در این جمع وجود دارد ارایه خواهیم کرد.
 
توکلی افزود: البته شهرداری به قول خود وفا کرد و اسنادی را که می خواستیم ارایه داد و مصاحبه های شفاهی بسیار صریح و نتیجه بخشی هم با برخی داشتیم.
 
وی گفت: آقای قالیباف جایی به من گفت که این موضوع سیاسی است و من گفتم اگر سیاسی هم باشد به نفع تو است برای اینکه مجبور می شوی پشت سر خود را نگاه کنی و اگر جایی لنگ زدی جبران کنی.
 
این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر برای محاسبه عملکرد مسئولان درست شده است، افزود: مردم باید مسئولانشان را محاسبه کنند و شاید همیشه درست محاسبه نکنند اما ما باید هزینه پاکی جامعه را به وسیله تحمل انتقادات نابجا بپذیریم.
 
توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نسخه ای را برای مبارزه با فساد اقتصادی پیشنهاد می کنید، گفت: من از مردم می خواهم مایوس نباشد و مشارکت کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند و اگر بلایی بر سرشان آمد تحمل کنند.
 
وی افزود: من به مردم حق می دهم که وقتی هزینه ها بالا برود مشارکت پایین می آید اما به ما در سازمان دیده بان شفافیت و عدالت کمک کنند چراکه ما آبرویی که از خون شهدا گرفته ایم صرف این کار می کنیم و طبق قانون عمل خواهیم کرد.
 
توکلی گفت: به سایت ما مراجعه کنند و خبر دهند هرجا فسادی رخ می دهد و ما به طور قطع نام آنها را حفظ خواهیم کرد.
 
وی افزود: اگر مردم عضو دیده بان شوند زورمان بیشتر می شود.
 
رئیس سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت گفت: ما در بحث پیشنهاد غلط آقای نعمت زاده در بحث پتروشیمی چندی پیش ورود کردیم و با کمک آقای شریعتمداری اعلام کردیم که با این پیشنهاد هزار میلیارد تومان رانت ایجاد می شود و جلوی آن را گرفتیم و درخصوص چند قرارداد نفتی هم با مسئولان نفتی جلساتی گذاشتیم و اکنون به دنبال این هستیم که جلوی توتال را هم بگیریم.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما 
منتشر شده در یکشنبه, 02 آبان 1395 11:34
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش