text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

تبعات حقوقی و اجتماعی ناشی از تصمیم جدید دیوان عدالت اداری

سایت حقوقیدیده بان هشتم : برخی از تصمیمات دیوان عدالت اداری در مواردی مورد انتقاد بخشی از جامعه حقوقی و ذینفعان بوده است. از جمله اینکه حقوقدانان بارها گفته اند قضات دیوان عدالت اداری با نگاه "حقوق خصوصی" به مباحث "حقوق عمومی" می نگرند و این نگرش باعث می شود ذی نفعانی که توان مقابله با دستورات، بخشنامه ها، تصمیمات و رویه های بخش عمومی را ندارند، با مشکل مواجه شوند.
حکم اخیر دیوان عدالت اداری مشمول همین بحث است. در ماده 40 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری درباره لغو صدور دستور موقت آمده است: "در صورت حصول دلایلی مبنی بر عدم ضرورت ادامه اجرای دستور موقت، شعبه رسیدگی کننده نسبت به لغو آن اقدام می‌نماید."
هر چند در متن خبری که برای لغو دستور موقت منتشر شده، مشخص نیست چه مرجعی این حکم را صادر کرده، ولی از استناد به ماده 40 در خبر مزبور می توان دریافت همان شعبه صادر کننده دستور موقت، دستور لغو دستور موقت را صادر کرده. با این وجود اینطور می توان سئوال کرد چطور یک شعبه در دیوان عدالت اداری پس از چند روز، به دلایلی رسیده که نشان می دهد "ضرورتی در ادامه اجرای دستور موقت" وجود ندارد؟
آیا ثبت نام داوطلبان حضور در تحصیلات تکمیلی در زمان صدور دستور موقت (جدا شدن کنکور دانشگاه آزاد) دلیلی داشت؟ (که طبعا داشته تا این دستور بر مبنای آن صدور شود) پس این دلایل چطور چند روزه از میان برداشته شد و دیگر ضرورتی بر جدا شدن کنکور دانشگاه آزاد وجود ندارد و باید کنکور تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد با دانشگاه های دولتی در یک زمان برگزار شود؟
از سوی دیگر آیا این وضعیت صدور احکام باعث بی ثباتی محض در وضعیت اداری و آموزشی این بخش از نظام آموزشی کشور نمی شود؟ آیا داوطلبان حضور در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد، حق دارند بلاتکلیف و سرگردان تلفنها را بردارند و از اهل فن و طرف مشورت خود بپرسند: "بالاخره ثبت نام کنیم یا نکنیم؟"
این بلاتکلیفی از آن طرف موضوع را برای این بخش از داوطلبان دشوارتر می کند که بعضا بسیاری از این داوطلبان با خرید شماره اینترنتی به مبالغ 80 هزار تومان برای کنکور کارشناسی ارشد و 160 هزار تومان برای دکترا، دارای حق شده اند. آیا شعبه 4 دیوان عدالت اداری التفات داشته با لغو دستور خود، باعث می شود تعداد زیادی از این صاحبان حق، بلاتکلیف بمانند. آیا این وجوه به آنها مسترد می شود؟ آیا قرار است این وجوه به حساب سازمان سنجش آموزش کشور برای حضور داوطلبان در کنکور یکسان و همزمان دانشگاه های دولتی و آزاد واریز شود؟
منتشر شده در سه شنبه, 23 آذر 1395 11:32
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش