text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

اعلام‌نظر شورای نگهبان درباره ۳ مصوبه

دیده بان هشتم : سخنگوی شورای نگهبان نتایج بررسی این شورا در خصوص مصوبات ارسالی از مجلس را بیان کرد.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، عباسعلی کدخدایی در کانال تلگرامی خود نتایج این بررسی‌ها را چنین تشریح کرد:
طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد که با  اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و یکم آذر ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به‌عمل آمده نظر این شورا به‌شرح زیر اعلام می‌شود:
۱- ماده ۳، از این جهت که سازمان را تنها مرجع رسمی حاکمیتی معرفی نموده است، از حیث تعارض با بندهای ۶ و ۷-۱ سیاست‌های کلی سلامت ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. همچنین در تبصره‌های ۱ و ۳ این ماده، عموم دستگاه‌های اجرایی چون دستگاه‌های غیر قوه مجریه و سازمان‌هایی که در قانون اساسی برای آنها وظایف خاصی ذکر شده را شامل می‌گردد، مغایر اصل ۵۷ قانون اساسی شناخته شد.
۲- در ماده ۴، اطلاق همکاری در خصوص دستگاه‌های غیر قوه مجریه با عنایت به اینکه تصویب ضوابط نحوه همکاری بر عهده شورای‌ عالی استاندارد نهاده شده است، مغایر اصل ۵۷ قانون اساسی شناخته شد.
۳- در ماده ۷؛
۳-۱- بند یک، مبنیاً‌ بر اشکالات قبلی در خصوص تداخل در قوای دیگر، مغایر اصل ۵۷ قانون اساسی است.
۳-۲- در تبصره یک بند یک، حصر استثناء در موارد ذکر شده مبنیاً بر اشکالات قبلی ایراد دارد. علاوه بر اینکه اطلاق واگذاری امور نظامی به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مغایر اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد.
۳-۳- در تبصره ۲ بند یک، اطلاق واگذاری تعیین، تدوین، نشر و نظارت بر اجرای استانداردهای حلال به سازمان با خصوصیات مذکور خلاف موازین شرع شناخته شد.
۳-۴- اطلاق بند ۲۰، از حیث واگذاری «ساماندهی ساختار نظام مدیریت کیفیت واردات و صادرات کشور» به سازمان استاندارد، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی است.
۳-۵- در تبصره بند ۲۱، واژه «سمینار» مغایر اصل ۱۵ قانون اساسی شناخته شد.
۴- ماده ۱۰، از جهت اینکه الگوی اسلامی – ایرانی (با توجه به عدم تصویب)، به چه سند و الگویی اشاره می‌کند ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۵- در مواد ۲۰، ۲۱ و ۲۸، از آنجا که مشخص نیست کارشناسان مذکور از شرط وثاقت و امانت برخوردار هستند یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۶- در ماده ۲۱، واگذاری روش رسیدگی به تخلفات به آیین‌نامه اجرایی، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.
۷- در ماده ۳۱، اطلاق واگذاری تصویب «نظام جامع کنترل کیفیت ملی کشور» به شورای‌عالی استاندارد، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.
۸- در ماده ۳۵، ترکیب شورای‌عالی استاندارد با عنایت به وظایف این شورا که در مواد قبلی و همچنین ماده ۳۶ تعیین شده است، مغایر اصول ۵۷ و ۶۰ قانون اساسی شناخته شد. همچنین تبصره ۲ این ماده در خصوص عضویت اعضای غیر قوه مجریه، مغایر اصل ۶۰ قانون اساسی می‌باشد.
۹- بندهای ۱، ۳، ۸، ۱۲ و ۱۳ ماده ۳۶، مبنیاً بر ایراد ماده ۳۵ اشکال دارد.
۱۰- اطلاق بندهای ۲، ۴، ۵ و ۷ ماده ۳۹، در خصوص تصویب شورای‌عالی استاندارد، مبنیاً بر ایراد ماده ۳۵، مغایر اصول ۵۷ و ۶۰ قانون اساسی است.
۱۱- در ماده ۴۳، انتخاب قاضی توسط رئیس کل دادگستری استان در کمیسیون مذکور، مغایر بند ۲ اصل ۱۵۸ قانون اساسی شناخته شد. همچنین این ماده از جهت قطعی بودن یا نبودن رأی کمیسیون و امکان رسیدگی در محاکم صالحه قضایی قبل از اجرا دارای ابهام است؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۱۲- ماده ۵۷ که بودجه سازمان را با تصویب شورای‌عالی استاندارد جهت درج در لایحه بودجه مجاز می‌شمارد، مبنیاً بر ایراد ماده ۳۵، مغایر اصول ۵۷ و ۶۰ قانون اساسی است. همچنین این ماده، از جهت الزام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به درج بودجه پیشنهادی در لایحه بودجه سنواتی، مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی شناخته شد.
تذکرات:
۱_ در تبصره ماده ۵، ماده ۳۰ به ماده ۳۵ اصلاح گردد.
۲_ در بند ۹ ماده ۴۱، واژه «تعزیراتی» به «تعزیری» اصلاح گردد.
همچنین، طرح اصلاح بند (هـ) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، مصوب جلسه مورخ بیست و چهارم آذر ماه یک‌هزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۹۵ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
لایحه اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، مصوب جلسه مورخ بیست و چهارم آذر ماه یک هزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۹۵ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
ایسنا
منتشر شده در یکشنبه, 19 دی 1395 12:40
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش