text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

مستاجرین پلاسکو، مستحق دریافت خسارت هستند

دیده بان هشتم : یک وکیل دادگستری، مستاجرین ساختمان پلاسکو را با توجه به قصور مالک یا همان موجر در ایمن‌سازی، مستحق دریافت خسارت دانست.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، صالح نیکبخت ، با ابراز تأسف نسبت به حادثه تلخ ساختمان «پلاسکو» به بررسی حقوقی این موضوع پرداخت و گفت: برای مستاجرین پلاسکو حق کسب و پیشه‌ای ایجاد شده است؛ در صورتی‌ که قراردادهای اجاره این افراد خواه‌ مستقیما و خواه غیرمستقیم برای سال قبل از 1376 باشد. منظور از مستقیم یعنی اینکه مستاجر با خود مالک اولیه قرارداد اجاره بسته باشد یا اینکه با بنیاد مستضعفان به عنوان جانشین قرارداد بسته شده باشد.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: منظور از غیرمستقیم آن دسته مستاجرینی هستند که با مستاجرینی که با مالک اولیه یا بنیاد مستضعفین قرارداد اجاره تنظیم کرده‌اند، قراردادی در مورد انتقال منافع مورد اجاره یا حق کسب و پیشه را تنظیم کرده و جایگزین مستاجرین دسته اول شده باشند. در این مورد تردیدی نیست که برای کسانی که اجاره آن‌ها به صورت‌های فوق باشد، مادامی که مستاجر شرایطی که در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 وجود دارد را رعایت کرده باشد، حق کسب و پیشه او محفوظ است.
وی در مورد افرادی که بعد از سال 1376 مستقیما با بنیاد قرارداد اجاره جدید منعقد کرده باشند، تصریح کرد: چنانچه این افراد مبلغی به عنوان سرقفلی به موجر پرداخت کرده باشند، مستحق دریافت سرقفلی به قیمت روز هستند، در این مورد نظراتی وجود دارد که چون مورد اجاره از بین رفته است، مستاجرین می‌توانند با توجه به قصور مالک در نوسازی، ایمن‌سازی و مستحکم کردن ساختمان پلاسکو خسارات خود را بر همان مبنای حق کسب و پیشه ولی به نام خسارت مطالبه کنند.
نیکبخت افزود: در هر صورت به عقیده بسیاری از حقوقدانان نظر به این است که مالک کنونی با توجه به اینکه پاسخ شهرداری را نداده، باید خسارات وارده با عنوان حق کسب و پیشه یا خسارات به نرخ روز را به مستاجرین مسترد نماید، البته مسئولیت مالک نافی مسئولیت شهرداری نیست؛ زیرا به موجب بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ملزم بوده به محض اینکه نواقص و ایمن نبودن ساختمان را احراز کرده بود، نسبت به رفع نواقص و مستحکم نمودن ساختمان و به عبارت دیگر ایمن سازی آن اقدام کند.
ایسنا
منتشر شده در شنبه, 16 بهمن 1395 10:19
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش