text1

جمعه, 31 فروردين 1403-

قانوني در جهت باز شدن گره كور فرزندخواندگي

دیده بان هشتم : قانون جديد حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست و بدسرپرست، داراي نوآوري‌هاي زيادي است و قانون‌گذار با تصويب اين قانون شرايط بهتري براي فرزندخواندگي درنظرگرفته است.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، قانون جديد حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست و بدسرپرست، داراي نوآوري‌هاي زيادي است و قانون‌گذار با تصويب اين قانون شرايط بهتري براي فرزندخواندگي درنظرگرفته است. به عبارت بهتر فرآيند قبول سرپرستي با سهولت بيشتري انجام مي‌گيرد به طوري كه آمارها حاكي از اين است كه طي سال‌هاي 94 و 95 فرزندخواندگي روند روبه رشدي داشته و سال 95 حدود 300 كودك داراي سرپرست شدند. اصولا قبول سرپرستي كودك كه قبلا مانند گره كوري بود و به دليل خلاهاي قانوني، خانواده‌ها بايد مدت زمان طولاني (يك تادو سال) را در انتظار مي‌گذراندند تا بتواند صاحب فرزندي شوند، تغييرات بسياري داشته‌است. براي مثال مطابق اين قانون افرادي كه خارج از كشور هستند و دختران مجرد بالاي سي سال و حتي افرادي كه فرزند داشته باشند نيز مي‌توانند فرزندي را به فرزندخواندگي قبول كنند.نكته مهم اين است كه درگذشته به دليل اينكه شرايط قبول فرزند توسط خانواده‌ها سخت و زمانبر بود، تعداد كودكاني كه در مراكز بهزيستي نگهداري مي‌شدند نيز بسيار زياد بود و بدين جهت سازمان بهزيستي به لحاظ تامين نيروي انساني و هزينه متحمل مشكلات بسياري مي‌شد.با توجه به اينكه قانون جديد فرآيند سهل‌تري را براي فرزندخواندگي در نظر گرفته است، هم خانواده‌ها و هم سازمان بهزيستي مشكلات كمتري در اين زمينه متحمل مي‌شوند و كودكاني كه شرايط فرزندخواندگي را ندارند نيز با شرايط مناسب‌تري در مراكز بهزيستي نگهداري مي‌شوند.
اصولا بايد گفت اين تغيير رويكرد قانون‌گذار سبب شده تا بسياري از كودكان كه تمايل زيادي دارند، خانواده‌اي داشته باشند و در محيط خانواده زندگي كنند، آرزوي‌شان برآورده شود و همچنين خانواده‌هايي كه نياز به فرزند دارند نيزصاحب فرزند شوند. بايد گفت قانون جديد هم به نفع كودكان و هم به نفع خانواده‌ها و به نفع سازمان بهزيستي و در نگاه كلان نيز به نفع جامعه است زيرا كودكاني كه در كنار خانواده‌ها رشد مي‌كنند قطعا از شرايط ثبات امنيت رواني، اجتماعي و فرهنگي برخوردار مي‌شوند. اصولا خانواده بسيار بهتر و مطمئن‌تر از مراكز نگهداري در سازمان بهزيستي است هرچند كه طي سال‌هاي اخير سازمان بهزيستي تغييراتي ارزنده داشته است. طی دو سال گذشته تقریبا اکثر فرزندانی که شرایط فرزندخواندگی داشته اند به خانواده‌های دارای شرایط قانونی واگذار شده اند و این بیانگر آثار مثبت این قانون می باشد. يكي از نوآوري‌هاي قانون جديد را بايد در نظر گرفتن امين موقت براي كودكان بدسرپرست دانست. بدين صورت كه كودكاني كه داراي سرپرست هستند اما والدين يا سرپرست‌شان شرايط نگهداري آن‌ها را ندارند، تا مدتي كه صلاحيت والدين تاييد نشود اين كودكان نزد امين موقت نگهداري مي‌شوند. هرچند كه درحال حاضر فرهنگ و باور جامعه در مورد فرزندخواندگي به گونه‌اي است كه خانواده‌ها تمايل دارند كه فرزندي را كه به فرزندخواندگي قبول مي‌كنند براي هميشه نزد خود نگه دارند. اما مي‌توان با فرهنگ‌سازي و تغيير طرز فكر خانواده‌ها، بحث امين موقت را نيز ترويج داد.
نكته‌اي كه در مورد كودكان بدسرپرست بايد گفت، اين است كه هرچند گاهي اوقات صلاحيت نگهداري كودك به سبب كودك آزاري از والدين سلب مي‌شود، اما در بسياري از موارد نيز ممكن است والدین به دليل وجود مشكلاتی همچون اختلالات رواني يا اعتياد نتوانند از كودك خود نگهداري كنند. پس در اين مدت زمان، سرپرستي كودك از اين گونه‌خانواده‌ها سلب شده و به سازمان سپرده مي‌شود و زماني كه والدين مجددا شرايط نگهداري از كودك خود را داشته باشند، كودك دوباره به آن‌ها تحویل مي‌گردد. در اين راستا بايد گفت واژه «بدسرپرستي» بار معناي منفي به همراه دارد و اين گونه كودكان در بدو ورود به سازمان بهزيستي با مشکلات زیادی مواجه هستند زیرا علی‌رغم داشتن خانواده می باید در سازمان نگهداری شوند. کودک با تنش ها و تعارضات زیادی مواجه است. اما اگر اين كودك به خانواده‌‌ امين موقت واگذار شود، در محيط امن خانواده رشد كرده و مشكلات روحی و روانی ناشی از جدایی خانواده را تجربه نخواهد کرد.اصولا خانواده‌هايي كه از اين كودكان نگهداري مي‌كنند نيز كار بسيار ارزشمندي انجام مي‌دهند زيرا به هرحال كودكی كه چه به عنوان فرزندخوانده وارد خانواده‌اي شده يا به طور موقت به اميني سپرده مي‌شود، شرايط بهتر و همچنين آرامش بيشتري نسبت به سازمان بهزيستي خواهد داشت.در پايان جا دارد ازهمکاران خوبم سرکار خانم کاظمی و خانم بهداد فر ،يكي از كارشناسان بهزيستي استان تهران و سایر همکارانم تشكر كنم زيرا تلاش هاي کارشناسی آن‌ها نقش مهمی در پیشبرد قانون فرزندخواندگي داشته است.
قانون
منتشر شده در چهارشنبه, 06 ارديبهشت 1396 09:23
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش