text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

اظهارات موافقان و مخالفان طرح تخفیف مجازات اعدام محکومین مواد مخدر

دیده بان هشتم : جلیل رحیمی جهان‌آبادی،‌ عبدالحمید خدری و جهانبخش محبی‌نیا به عنوان موافق،‌ صباغیان،‌ حاجی دلیگانی و ولی داداشی به عنوان مخالف در جریان رسیدگی به کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر درباره تخفیف مجازات محکومین مواد مخدر صحبت کردند.

سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق که در مخالفت با طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر صحبت می‌کرد اظهار کرد: مواد مخدر در حال تخریب بنیان خانواده‌ها است. طلاق، سرقت و آسیب های اجتماعی جامعه را دچار مشکل کرده است اما با این طرح احساس می شود چون کم آورده‌ایم رو به تخفیف مجازات کرده‌ایم.

وی افزود: متاسفانه طرح مذکور به قاچاق مواد ۵ تا ۱۰۰ کیلو مجوز می دهد. ما امروز با مشکلات زیادی مواجه هستیم یا در گذشته بودیم؟

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: در برخی از کشورها حتی اجازه نمی دهند که به کشورشان حمل و توزیع مواد مخدر انجام شود.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نیز در موافقت با این طرح اظهار کرد: در این زمینه طرح حذف اعدام مطرح نیست بلکه تمرکز اعدام بر روی افراد،‌ باندها و کسانی است که به دلیل سود سرسام‌آور به دنبال قاچاق مواد مخدر هستند.

وی تصریح کرد: افغانستان به عنوان تولید کننده مواد مخدر در مرز شرقی کشور ما قرار دارد  و آمریکایی‌ها و قدرت‌های بزرگ نیز از تولید این مواد حمایت می کنند.

نماینده مردم تربت جام و تایباد افزود: درست است که اعدام بازدارنده است اما باید در مورد قاچاقچیان عمده،‌ مسلح و سابقه دار انجام شود نه برای آنهایی که به دلیل فقر،‌ نداری و نداشتن شغل در برخی مناطق مرزی به ناچار به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند و اکنون پشت میله‌های زندان هستند اعدام انجام شود.

رحیمی جهان‌آبادی خاطر نشان کرد: اعدام چاره ساز نیست. اعدام باید برای آن دسته از قاچاقچیانی انجام شود که عمده،‌ مسلح و مفسد فی الارض به شمار می روند. ما باید فرصت بازگشت را به آنهایی که از سر ناچاری به این دام افتاده‌اند بدهیم.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز در مخالفت با این طرح اظهار کرد: ما باید تجربه سایر کشورها را هم در نظر بگیریم. عربستان چه مجازات سختی را برای این نوع جرائم در نظر می‌گیرد؟

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: اعدام فرآیند طولانی و مشکلی را طی می کند تا به نتیجه نهایی برسد. درست است که ما فرصت‌های شغلی کمی داریم اما توجیه خوبی نیست که عده ای بخاطر بیکاری به سمت قاچاق مواد روی بیاورند.

وی تصریح کرد: نباید صورت مساله را پاک کنیم. اعتیاد باعث فروپاشی بسیاری از خانواده شده است. اگر ما کار فرهنگی انجام دادیم و باعث کاهش جرم شد آن وقت بیاییم به دنبال کاهش مجازات باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در مجلس نیز در موافقت با این طرح گفت: بنده سالها در دادگاه انقلاب مشغول فعالیت بوده ام و با این قضیه آشنایی دارم برداشتم این است که برخی از همکاران ماده واحده اصلاحی این قانون را به دقت مطالعه نکرده‌اند. ما در پی حذف مجازات اعدام نیستیم. می خواهیم قانون را اصلاح کنیم.

وی تاکید کرد: هیچ کشوری به اندازه ایران در مورد مواد مخدر احکام شدیدتری نداشته است. اگر در شهرهای کوچک بر اثر مواد مخدر شخصی اعدام شود تا پنج نسل آینده خانواده او در تمام امور دچار مشکل می شوند.

به گزارش ایسنا، ولی داداشی نماینده آستارا نیز در مخالفت با این طرح گفت: جایگاه ما جایگاه شورای نگهبان نیست. اگر قانونی در شورای نگهبان تایید شده وجاهت شرعی و قانونی دارد.

وی افزود: در جامعه آماری امروز ما ۶ میلیون معتاد وجود دارد و اگر این قانون مصوب شود به مرز ۱۰ میلیون هم می‌رسد،‌ در جزئیات این طرح برای تولید،‌ حمل و توزیع تا ۱۰۰ کیلو تریاک مجازات حبس در نظر گرفته می شود در حالی که همین میزان برای نابودی ۱۰۰ خانواده کافی است.

وی تصریح کرد: برخی از حقوق بشر صحبت می کنند. اگر حقوق بشر آمریکایی است که باید به دنبال نواقص خود و کشتاری که در یمن و عراق انجام می دهد باشد. ما اگر به فکر مردم مرزنشین هستیم، بیاییم قانونی بنویسیم و برای کوله‌برها فکری کنیم.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب در موافقت با این طرح گفت: قرار نیست که در جامعه جا بیندازیم که اعدام جمع می شود. ما با قاچاقچیان و آنهایی که با سلاح گرم و حتی هویت انسانی و جامعه بین المللی  را نشانه گرفته اند سر آشتی نداریم.

وی تصریح کرد: این طرح برگشت به عین حکم شرع است. مبادا در جامعه تصور شود که اعدام جمع می شود. اینگونه نیست. این طرح صیانت از فقه دارد.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس در سخنانی تاکید کرد: ما در این طرح حذف مجازات اعدام را مطرح نکرده‌ایم، بلکه مجازات اعدام برای آن دسته از افرادی انجام می شود که مفسد فی الارض بوده و یا قاچاقچیان را سرکردگی می کنند.

وی تاکید کرد: راه مبارزه با مواد مخدر این نیست که از عربستان تقلید کنیم. عربستان که خود رئیس کمیسیون حقوق بشر است، اما مجرمین را گردن می زند. آنهایی که گردن می‌زدند خودشان باید اعدام شوند. آنهایی که مواد مخدر را در افغانستان نشر می دهند، این ها هستند.

به گزارش ایسنا، نماینده قوه قضائیه نیز در جریان رسیدگی به این طرح در سخنانی اظهار کرد: نگرانی هایی وجود دارد که مبادا کاهش بیش از حد مجازات اعدام موجب افزایش بی رویه قاچاق مواد مخدر در کشور شود.

وی با اشاره به بندهایی از این اصلاحیه برای قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر این طرح تصویب هم شود در مورد جزئیات باید بررسی‌های بیشتری باید به عمل آید.

در این هنگام لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت سوال کرد که آیا شما با اصل طرح موافق هستید و نماینده قوه قضائیه هم اعلام کرد که بله و اگر امکان داشته باشد در جزئیات بررسی های بیشتری شود.

الف

منتشر شده در یکشنبه, 25 تیر 1396 13:00
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش