text1

سه شنبه, 28 فروردين 1403-

بازداشت دختران قانونی نبود

سایت حقوقیدیده بان هشتم : روز پنجشنبه، از ساعت ١٢ مثل بازی‌های قبلی شال‌وکلاه کرده، با پرچم‌های آبی و قرمز روی صورتشان جلوی استادیوم بودند. بین آنها که حدود ٤٠ نفر بودند، تعدادی از فعالان حوزه زنان و روزنامه‌نگاران هم بودند؛ روزنامه‌نگارهایی که می‌خواستند از تلاش زنان بنویسند و فعالانی که سال‌هاست برای بازشدن درهای استادیوم تلاش می‌کنند، اما کمی پیش از شروع بازی خبر دستگیری دختران جلوی استادیوم منتشر شد.

بعد از تصویب قانون حجاب، کم‌کم زنان وارد استادیوم‌ها نشدند و بعد از آن هم دیگر آنها را به آن محیط ورزشی راه ندادند؛ اما این ممنوعیت هیچ‌گاه به صورت رسمی اعلام نشد.

 بهمن کشاورز: این مسئله که خانم‌ها نباید به تماشای فوتبال بروند، مصداق شدت گرفتاری ما شده است. با این توضیح که رفتن زنان به استادیوم جرم نیست، چند نکته را در قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی از حقوق زنان برایتان توضیح می‌دهم:

 1- در مقدمه قانون اساسی با عنوان زن در قانون اساسی، آمده است:

«زن در چنین برداشتی... از حالت (شی‌ء‌‌بودن) و یا (ابزارکاربودن) در خدمت اشاعه مصرف‌زدگی و استثمار خارج شده و ضمن بازیافتن وظیفه خطیر و پرارج مادری در پرورش انسان‌های مکتبی، پیشاهنگ و خود هم‌رزم مردان در میدان‌های فعال حیات می‌باشد و در نتیجه پذیرای مسئولیتی خطیرتر و در دیدگاه اسلامی برخوردار از ارزش و کرامتی والاتر خواهد بود».

 2- در بند ٩ اصل سوم قانون اساسی که وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران را می‌شمارد، می‌فرماید:

«رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عاقلانه برای همه در زمینه‌های مادی و معنوی»

و در بند ١٤ همین اصل آمده است:

«تأمین حقوق همه‌جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضائی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون. در اصل نوزدهم قانون حقوق مساوی همه مردم ایران تأکید و در اصل بیستم تصریح شده است که همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردارند».

 3- اصل ٢١ قانون اساسی که به طور خاص راجع به حقوق زنان است، می‌فرماید:

«دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند».

 4- اصل ٣٧ قانون اساسی می‌فرماید:

«اصل برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود؛ مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود». مفاد این اصل عینا در ماده ٤ قانون آیین دادرسی کیفری تکرار شده است».

 5- به موجب ماده ٢ قانون مجازات اسلامی «هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است، جرم محسوب می‌شود».

تا‌آنجا‌که ما می‌دانیم تا این زمان قانونی برای منع ورود خانم‌ها به استادیوم‌های ورزشی تصویب نشده است و بنابراین این حضور صرف‌نظر از اینکه مسابقه یا مسابقات مد نظر در چه رشته یا رشته‌هایی باشد، امری مباح و مجاز محسوب می‌شود و مشمول ضوابطی است که برشمردیم و می‌توان آن را از حقوق اساسی آنها به حساب آورد.

 6- ماده ٥٠ قانون مجازات اسلامی می‌گوید:

«هریک از مأموران و مقامات دولتی که برخلاف قانون، آزادی شخصی افراد ملت را سلب کند، یا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسی محروم کند، علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت سه تا پنج سال در مشاغل دولتی به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد».

مفاد این ماده را قانون‌گذار به‌عنوان ضمانت اجرای رعایت قواعد مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری در ماده ٧ قانون اخیر تصویب کرده و ضمنا اشاره کرده است در همه مراحل دادرسی کیفری رعایت حقوق شهروندی در قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب ١٥، ٢ سال ٨٣ از سوی تمام مقامات قضائی، ضابطان دادگستری و سایر اشخاصی که در فرایند دادرسی مداخله دارند، الزامی است.

 7- ماده ٥٨٣ قانون مجازات اسلامی می‌گوید:

«هرکس از مقامات یا مأموران دولتی یا نیروهای مسلح یا غیر آنها بدون حکم از مقامات صلاحیت‌دار، در غیر مواردی که در قانون جلب یا توبیخ اشخاص را تجویز کرده، شخصی را توبیخ یا حبس کند یا عنفا در محلی مخفی کند، به یک تا سه سال حبس یا جزای نقدی از شش تا ١٨‌میلیون ریال محکوم خواهد شد». توجه شود توقیف می‌تواند حتی نگه‌داشتن جبری فردی به مدت کوتاه در یک نقطه بدون رضایت او و بدون مجوز قانونی باشد».

 8- ممکن است ادعا شود اقداماتی که انجام شده، به امر یکی از مقامات رسمی بوده است. در این حالت ماده ١٥٩ قانون مجازات اسلامی کسب تکلیف کرده و می‌گوید:

«هرگاه به امر غیرقانونی یکی از مقامات رسمی جرمی واقع شود، آمر و مأمور به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شوند؛ اما مأموری که امر آمر را به علت اشتباه قابل‌قبول و به تصور اینکه قانونی است، اجرا کرده باشد، مجازات نمی‌شود».

 9- خانم‌های ما به‌ویژه در ٤٠ سال اخیر با حضور مؤثر و گاه درخشان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی ثابت کرده‌اند که اگر از مردان جلوتر نباشند، عقب‌تر نیستند.

از طرفی بدون اینکه قصد توهین به هیچ کشور یا شبه‌کشور دیگر یا خانم‌های آن را داشته باشیم، می‌گوییم که خانم‌های ما از نظر تعالی فکری و تکامل علمی در شرایطی قرار دارند که قابل مقایسه با همسایگان دور و نزدیک نیستند. در این حالت اینکه بعضی از حقوق نه‌چندان مهم از آنها دریغ شود، صرفا باعث تضعیف موقعیت کشورمان در انظار جهانی خواهد بود.

بهمن کشاورز

روزنامه شرق

منتشر شده در شنبه, 12 اسفند 1396 10:43
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش