Friday, 19 April 2024-
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_menus, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1


davoud ghahrdar (10 of 12)-3.jpg

معاون اول قوه قضاییه گفت: امروز مردم کشورمان بیشتر از گذشته تشنه عدالت هستند و تنها به قوه قضاییه امید دارند که در جهت رفع تبعیضات و بی‌عدالتی ها به میدان بیاید و جلوی آن را بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم به نقل از  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در مراسم تحلیف و سوگند کارآموزان قضایی که صبح امروز در ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد، گفت: کسانی که امروز با ادای سوگند وارد این خانواده می‌شوند بدانند که به فضل الهی و با تلاش همکاران قوه قضاییه با همه کمبودهایی که وجود داشته و نامهربانی‌هایی که خلاف انتظار نیست و با همه تبلیغات سوء‌ای که علیه این قوه می‌شود، قوه قضاییه استوارتر از گذشته با عزمی راسخ در جهت تحقق عدالت و قطع ایادی متجاوز به حقوق افراد در سطوح مختلف ایستاده و در کوتاه کردن دست مفسدین و دانه‌درشت ها همه شماتت‌ها را پذیراست و در انجام تحقق عدالت کوتاه نمی آید.
وی افزود: امروز مردم کشورمان تشته‌تر نسبت به عدالت هستند و مردم تنها و تنها به قوه قضاییه امید دارند که در جهت رفع تبعیضات و بی عدالتی ها به میدان آید و جلوی آن را بگیرد.
محسنی اژه‌ای تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران از همه گذشته ها بیشتر تشنه عدالت است و به گونه‌ای امروز ارتباطاتی که بین جهان وجود دارد در گذشته نبوده و اگر ظلمی به کسی روا داشته شود همه از آن و آثار آن جرم مطلع می‌شوند.
وی افزود: قاضی باید مسائل سیاسی روز و پیرامونی را بداند، سیاسی کاری، جناح بازی و گروه بازی هم ممنوع است.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه قضاوت جایگاهی متعلق به انبیاء است و قضات باید نسبت به این موضوع دقیق باشند که در چه جایگاهی قرار دارند، گفت: ما یک روزی شرمنده بودیم که روسای دادگستری‌ها از ما نیرو می‌خواهند تا کمبودهای‌شان بر طرف شود، اما امروز بحمدالله با شرایطی رو به رو هستیم که تا حدودی توانسته‌ایم این کمبودها را جبران کنیم.
وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی انبیا تحقق عدالت در جامعه بوده است و از اهداف انقلاب ایران هم که با تقدیم خون هزاران عزیز به ثمر نشسته، همین تحقق عدالت بوده است؛ لذا همه ما در این زمینه مسئول هستیم، اما قوه قضاییه در احقاق حق و ابطال باطل و رفع تجاوز و تعدیات در تظلم خواهی‌ها نقش اساسی دارد.
وی تصریح کرد: می‌دانید که قوه قضاییه به بودجه، ساختار و تشکیلات و تجهیزات نیازمند است، اما نقش نیروی انسانی و کارکنان و بالاخص قاضی بی‌بدیل است. در هر نظامی اگر دستگاه قضایی مقتدر باشد بسیاری از ناهنجاری ها از بین می رود و در خود این دستگاه هم اگر قاضی با شرایط پیش بینی شده باشد می‌تواند نقشی بی بدیل ایفا کند.
معاون اول قوه قضاییه افزود: همه جهان و به خصوص مردم کشور ما تشنه برقراری عدالت هستند که شاید یکی از دلایل آن گسترش ارتباطات است. امروز همه از ظلم در کمترین زمان با خبر می شوند؛ بنابراین مردم جهان تشنه تر از گذشته اند.
محسنی‌اژه ای افزود: ما همه تلاش‌مان را می کنیم که در مقابل سختی ها و شماتت ها و فشارهای داخل کشور و بیرون از کشور تسلیم نشویم.
به گزارش ایسنا، محسنی‌اژه‌ای در ادامه بیان کرد: هیچ کاری را بدون توفیق حق نمی‌توان جلو برد و نتیجه گرفت. در عرصه قضا نیاز است که از خدای رحمان، قدیر و عزیز به طور خاضعانه و ملتمسانه استمداد بجوییم که ما را کمک کند.
وی قضات جوان را به سه موضوع سفارش کرد و افزود: برای جلب عنایت پروردگار از سه چیز غافل نشوید؛ اولی انس با قرآن است که به هر میزان می‌توانید این انس را افزون کنید. دیگری توجه ویژه به نماز است و در آخر باید چنگ بزنیم به دامان ائمه معصومین، رسول اکرم (ص) و دخت طاهرشان. از آنها استمداد بطلبیم و کمک بگیریم. بسیاری از بزرگان ما با توسل ائمه راه‌های طولانی را در مسیر کم پیمودند، کارهای دشوار را آسان کردند.
سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: مطالعه و تحقیق را قطع نکنید. اینگونه نباشد که بعد از اخذ مدرک و دانشگاه و حوزه و دیگر دوره‌های آموزشی وارد مسأله قضا شویم و بگوییم دیگر نیاز به تحقیق و تدوین نداریم. ما در فردا بیش از دیروز نیازمند تحقیق و تدوین هستیم. من امروز بعد از سی و چند سال تجربه قضایی بسیار فقیرتر و نیازمندتر به مطالعه، تحقیق و مشاوره نسبت به سال‌های ابتدایی کاری خود هستم.
محسنی اژه‌ای لازمه امر قضا را دقت و احتیاط عنوان کرد و گفت: لازمه امر قضا دقت و احتیاط، بررسی دقیق و همه جانبه است. از امر مشورت و استفاده از تجربیات دیگران غافل نشویم. هر قدر به دنبال مشورت و استفاده از تجربیات دیگران باشیم ضرر نمی‌کنیم. در تمامی مراحل این مسیر در دادسرا و دادگاه به خصوص در امور کیفری که ابتدای کار شماست، نیاز به حلم و بردباری زیادی است که این حلم و بردباری نیازمند کار مستمر است و خود به خود حاصل نمی‌شود و همچنین نیازمند مراقبت و تمرین است.
وی با تاکید بر اینکه میزان قانون است، تصریح کرد: اگرچه میزان قاضی قانون است ولی فهم قانون و برداشت صحیح از آن بسیار باید مورد توجه قرار گیرد. اگر بخواهیم به درستی حکم کنیم چاره‌ای جز قانون نداریم. باید بر اساس موازین و قانون حرکت کنیم که اگر با واقع مطابق نبود، معذوریم.
معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: خیلی از قوانین ما قوانینی است که مو لای درزش نمی‌رود، ولی ممکن است در آنها مشکلاتی باشد. ما باید فهمی درست از قانون دریافت کنیم که این امر نیازمند مباحثه، مطالعه و مشاوره مستمر است تا قانون را خوب بفهمیم، خوب برداشت کنیم.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه قاضی به طور بدیهی و طبیعی در دادگاه باید به همه به یک چشم نگاه کند، گفت:
اگرچه باید همه را با چشم واحد نگاه کرد اما آنجایی که می‌توانیم باید وقت بیشتری را برای کسی که پولی ندارد یا سوادی ندارد بگذاریم تا بتواند آنچه در ضمیر و دل دارد را بیان کند.
محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه قاضی نباید سیاسی‌کاری کند، تصریح کرد: قاضی نباید در جناح‌ها و گروه‌های سیاسی قرار گیرد، اگرچه حتماً قاضی باید از تمام مسائل مطلع باشد. قاضی باید مسائل سیاسی پیرامونی روز را بداند. سیاسی کاری ممنوع است ولی بصیرت و آشنایی با مسائل پیرامونی و لازم است.
وی با بیان اینکه قاضی و قضا شئوناتی دارد، گفت: من و شما در این لباس قضا هستیم، این لباس شئوناتی دارد که اگر رعایت نکردیم مسئول هستیم. تا دیروز در این مسند نبودیم و بعضی از مسائل برای ما آزاد بود که امروز آزاد نیست. ما ناگزیریم این شئونات را رعایت کنیم که اگر این شئونات را رعایت نکنیم ممکن است مردم به دستگاه قضا، نظام و قاضی بدبین شوند که اگر بدبین هم نشوند ما گاهی وقت‌ها متضرر می‌شویم. برای رعایت این شئونات باید در ارتباطات، رفت‌و‌آمدها و معاشرت‌های خود بیشتر از گذشته مراقبت کافی را به‌عمل آوریم.
محسنی اژه‌ای در پایان سخنان خود اضافه کرد: انسان در بعضی مشاغل کافی است مراقب باشد تا طرف گناه نرود، ولی در شغل ما این مقدار از مراقبت کافی نیست تا سمت لغزش و گناه نرویم. یک انرژی مضاعف می‌خواهد که گناه را با ترفند، حیله و تزویر به دامان ما می‌آورند که ما باید انرژی مضاعف برای مراقبت داشته باشیم.
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش