Friday, 19 April 2024-
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_menus, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
دیده بان هشتم : دادستان تهران در نشست دادستان عمومي و انقلاب تهران با سرپرست و قضات شميران بر لزوم نظارت بر قرارهاي بازداشت تاكيد كرد.
 
سایت حقوقی

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم از پايگاه اطلاع رساني دادسراي عمومي و انقلاب تهران، نشست دادستان عمومي و انقلاب تهران با سرپرست و قضات ناحيه‌ي يك (شميران)، روز گذشته (يكشنبه ) برگزار شد.
عباس جعفري دولت‌آبادي در ابتداي اين جلسه از تنظيم برنامه دادستاني تهران براي سال 1395 خبر داد و با تاكيد بر چند محور برنامه سال جاري از جمله پيش‌گيري از وقوع جرم، اظهار كرد : اجراي اين برنامه در ناحيه شميران كه داراي فرماندار و مسؤولين محلي است، موفقيت آميز خواهد بود. 
وي ادامه داد : موقعيت ممتاز شميران اين زمينه را براي سرپرست و قضات اين ناحيه فراهم مي كند كه از حوزه تحت نظر خود به عنوان يك پايگاه عملياتي نمونه براي اجراي برنامه پيش‌گيري از وقوع جرايم استفاده كنند.
دادستان تهران با تاكيد بر وضعيت خاص دادسراي شميران نسبت به ديگر نواحي ، اجراي اهداف مهار جرايم و مقابله با آن‌ها در حوزه شميران را با استفاده از ظرفيت دستگاه‌هاي اجرايي ميسر دانست و يادآور شد: به عنوان نمونه رسيدگي به جرايم ناشي از تخلفات رانندگي بدون توجه به ناحيه محل وقوع تصادف در ناحيه‌ راهور انجام مي شود اما به دليل همين ويژگي حوزه شميران، رسيدگي به جرايم مرتبط با تخلفات رانندگي واقع در اين منطقه، در ناحيه‌ يك به عمل مي‌‌آيد.
جعفري دولت آبادي نظارت بر قرارهاي بازداشت موقت و زندانيان تحت اين قرار را برنامه‌ ديگر دادسرا در سال جاري خواند و از سرپرست ناحيه يك خواست كه از ارجاع پرونده‌هاي بازداشت‌ موقت به واحد اظهارنظر خودداري كند. 
وي دراين باره خطاب به سرپرست ناحيه يك عنوان كرد: در اين موارد سرپرست رأساً اقدام كند و اين اختيار از سوي سرپرست غير قابل تفويض است مگر به جانشين ناحيه آن هم در صورت عدم حضور سرپرست دادسرا.
وي تدبيرديگر دادستاني تهران درسال جاري را، اختصاص دايره‌ نظارت بر زندان قزل‌حصار به مركز نظارت بر زندانيان مواد مخدر و روان ‌گردان اعلام كرد. 
جعفري دولت آبادي با اشاره به نتيجه رصد آمار جرايم ارتكابي در سطح شهر تهران، جرم سرقت را در رتبه اول اعلام كرد و گفت: در سال 1394 سرقت، ضرب و جرح، صدور چك بلامحل و ايراد صدمه بدني غيرعمدي، بيش‌ترين فراواني را در ميان جرايم ارتكابي در حوزه‌ قضايي شميران داشته است.
دادستان تهران با اشاره به بازديد اخير خود از كانون اصلاح و تربيت كه به همراه وزير كار و معاونان وي صورت گرفت، سرقت را پر شمارترين جرم ارتكابي از سوي اشخاص زير 18 سال اعلام كرد و افزود : امسال با اين كه در دستگيري‌ سارقان و مهار جرم سرقت موفقيت داشته‌ايم، اما هنوز به وضعيت مطلوب نرسيده‌ايم.
وي پيشنهاد كرد در دادسراهايي كه تعداد پرونده‌هاي سرقت بالا است علاوه بر شعب ويژه تحقيق ، شعب اجراي احكام پرونده‌هاي سرقت نيز تشكيل گردد.
جعفري دولت‌آبادي با اشاره به آسيب‌هاي اجتماعي مانند حضور متكديان، معتادان متجاهر و بدحجابان در سطح شهر، از سرپرست ناحيه‌ يك دادسراي تهران خواست در حوزه‌ آسيب‌هاي اجتماعي مانند اعتياد و طلاق، حاشيه‌نشيني، نقاط بحراني و بيكاري فعاليت كند. 
وي در توجيه ارتباط اين موضوعات با وظايف ذاتي دادسرا، اظهار كرد : اگر چه طلاق و حاشيه ‌نشيني جرم نيست، اما مرتبط با وقوع جرايم و افزايش آمار آن در سطح جامعه است؛ زيرا حاشيه ‌نشيني بستر وقوع جرايم مي‌باشد و طلاق، آوارگي و رها شدن كودكان را در پي دارد.
در ادامه‌ اين جلسه، منصوري سرپرست ناحيه يك دادسراي تهران، با تشكر از رويكرد جديد دادستاني در برگزاري جلسات با قضات نواحي مختلف، گزارشي از وضعيت ناحيه يك دادسرا ارائه داد. 
پنج هزار پرونده، موجودي اين دادسرا است كه منصوري عملكرد قضات در فروردين ماه سال جاري نسبت سال گذشته را مثبت ارزيابي كرد.
وي بالاترين شمار جرايم در اجراي احكام را مربوط به جرم سرقت اعلام كرد و يادآور شد: يك چهارم پرونده‌هاي تشكيل شده يعني 600 پرونده از2550 پرونده به اتهام سرقت اختصاص دارد و تشكيل شعبه‌ ويژه سرقت در اين ناحيه در مرحله‌ تحقيق و اجراي احكام ضروري است.
سرپرست دادسراي ناحيه‌ يك درخصوص مقابله با جرايم مشهود مانند كشف حجاب در داخل خودرو و رانندگي به نحو نامتعارف، به برگزاري جلسه‌اي با پليس و استقرار پليس در بلوار اندرزگو اشاره كرد و حضور ماموران پليس را به عنوان عاملي پيش گيرانه و موثر در كاهش شمار اين جرايم دانست.
حجت‌الاسلام منصوري يكي از مشكلات ناحيه‌ يك را پرونده‌هاي قديمي ذكر كرد و گفت: 300 فقره پرونده قديمي موجود است و اميدواريم با برنامه ‌ريزي انجام شده در سال جاري ، اين پرونده‌ها مختومه شود.
دراين جلسه احدي از متهمان شعبه‌ اول بازپرسي دادسراي ناحيه يك حضور يافت. شگرد اين فرد براي ارتكاب جرم، شناسايي افراد مسن كم حافظه و معرفي خود به عنوان بستگان آن‌ها بود. متهم با توجيهات مختلف از سالمندان پول دريافت مي‌كرده‌ و گاه نيز با ورود به منزل آن‌ها و به عنف، اموالشان را برده است.
دكتر صحرانورد بازپرس پرونده در خصوص نحوه‌ دستگيري متهم مذكور، به سر نخ به دست آمده كه تصوير متهم از طريق عابر بانك بود اشاره كرد و گفت: با توجه به اين كه روز به روز شمار شكات بيش‌تر مي‌شد، در خصوص درج تصوير متهم در روزنامه اقدام نموده كه منتهي به دستگيري وي شده است.
قضات ديگر اين دادسرا نيز به طرح مشكلات و پيشنهادهاي خود پرداختند كه از جمله، صدور نامناسب بدون برخي احكام صادره از سوي دادگاه‌ها بود.
در پايان جلسه جعفري دولت‌آبادي ضمن تاكيد بر ضرورت بازديد قضات از دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با جرايم افزود: ضمن برگزاري جلساتي با مسوولان اجرايي، براي كاهش جرايم و رفع آسيب هاي اجتماعي تدابير مناسب اتخاذ گردد.
دادستان عمومي و انقلاب تهران رمز موفقيت دادسراي تهران را خروج از روال عادي دانست و گفت : اگر مي‌خواهيم در تهران موفق شويم ، بايد فعاليت‌هايمان در محدوده‌ كارهاي روزانه منحصر نشود.
وي با ذكر اين مثال كه صرف امضاي صورت جلسات دادگاه از سوي نماينده دادستان منجر به تحول در حوزه‌ي محاكمات نمي‌شود و تاكيد بر ضرورت حضور فعال نماينده دادستان در جلسات دادگاه‌ها، اظهار كرد : اگر در اقدامات خود بازنگري نكنيم، نتايج خوبي نخواهيم داشت.
جعفري دولت‌آبادي فعال شدن سرپرستان نواحي دادسرا در اعتراض به احكام دادگاه‌ها را ضروري خواند و در خصوص اقدامات دادسراي تهران در حوزه‌ آموزش گفت: برگزاري دادستاني تهران بر آموزش متمركز شده و استقبال قضات از دوره‌هاي آموزشي، در توسعه آموزش‌ها موثر خواهد بود.
درپايان اين جلسه، از يك قاضي و يك كارمند ناحيه‌ يك دادسراي تهران تقدير به عمل آمد.

ایرنا

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش