text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

جلوگیری از اعطای تابعیت مضاعف به مفسدان فراری

دیده بان هشتم : رییس سازمان بازرسی کل کشور، گفت: جلوگیری از اعطای تابعیت به افراد فاسد روشی كارآمد در مقابله فراملی با پدیده فساد است.
سایت حقوقی

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم به نقل از روابط‌ عمومی سازمان بازرسی‌کل کشور، ناصر سراج در مراسم آغازین نهمین اجلاس سالیانه و مجمع عمومی انجمن بین‌المللی مسئولان مبارزه با فساد(IAACA)  در شهر تیانجین جمهوری خلق چین، پیشگیری از اعطای تابعیت مضاعف به افراد و مقامات فاسد مالی و نیز همکاری‌های بین‌المللی در این امر را مستلزم عدم ایجاد ضلع سوم “مثلث تکرار فساد” برای مفسدان فراری از کشورها دانست.
وی ادامه داد: در هشتمین اجلاس سالانه و مجمع عمومی انجمن که سال گذشته در کشور روسیه و در سنت پترزبورگ برگزار شد، بحثی را در خصوص پیشگیری از اعطای تابعیت مضاعف به افراد و مقامات فاسد مالی مطرح کردم که بنده معتقدم که این امر از تدابیر مؤثر و کارآمد در مقابله فراملی با پدیده فساد است.
رییس سازمان بازرسی کل کشور، افزود: پیشگیری از وقوع جرم به‌مراتب، کم هزینه‌تر و اثربخش‌تر از چاره جویی‌های بعد از وقوع آن است. به همین دلیل، در بررسی روش‌های مقابله با فساد در سطوح مختلف، بحث‌های مرتبط با پیشگیری از جایگاه بالاتری برخوردار می‌شوند. آنچه در اجلاس پیشین با عنوان مقابلـه با اعطــای تابعیت مضاعف به افــراد و مقامات فاسد مالی مطرح شد، در واقع در قالب یک رویکرد پیشگیرانه جای می‌گیرد.
سراج در ادامه بیان‌کرد: این بحث پیشگیرانه از نگاهی نظری در ارتباط با عناصری سه‌گانه مطرح می‌شود که من آن را “مثلث تکرار فساد” از سوی مفسدان دارای تابعیت مضاعف می‌نامم.  وی در ادامه گفت: عناصر موجود در سه رأس این مثلث عبارتند از انگیزه بالقوه، سابقه عمل و محیط جدید. زمانی که یک مقام فاسد، موفق به اخذ تابعیت از کشوری دیگر می‌شود، مثلث تکرار فساد، فعال می‌شود، زیرا در حقیقت، دو رأس این مثلث یعنی انگیزه بالقوه برای عمل مفسدانه و سابقه عمل مفسدانه، هر دو از پیش وجود دارند و رأس سوم مثلث یعنی محیط جدید است که با اعطای تابعیت، شکل مثلث را کامل و آن را فعال می‌کند.
رییس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: آنچه در اینجا باید با دقت و وسواس مورد توجه قرارگیرد، پیشگیری از شکل گرفتن این مثلث است. از آنجایی که دو رأس این مثلث مربوط به افراد و مقامات فاسد، از پیش وجود دارد یعنی آنها با داشتن انگیزه‌ها برای اعمال مفسدانه و عمل به آن، نشان داده‌اند که برای ارتکاب جرم، آمادگی دارند، لذا تنها راه باقی مانده برای پیشگیری از تشکیل مثلث تکرار جرم مقابله با دستیابی این افراد به محیط جدید یعنی رأس سوم مثلث است. این پیشگیری نیز از طریق عدم اعطای تابعیت به افراد و مقامات دارای سوابق مجرمانه تحقق خواهد یافت.
وی اظهارکرد: از سوی دیگر، آنچه به‌عنوان ممانعت از شکل‌گیری مثلث تکرار فساد رخ می‌دهد، با حاکمیت ملی کشورها و اراده دولت‌ها تعارضی ندارد زیرا اولاً کشورها در توافق جمعی با یکدیگر به پذیرش این رویکرد اقدام می‌کنند و ثانیاً هیچ دولتی حاضر نیست اعمال اراده خود را مقدمه‌ای برای شکل‌گیری فسادی قرار دهد که خود نیز از آن متضرر خواهد شد.
سراج به جنبه‌های عملی و کاربردی رویکرد مقابله با شکل‌گیری مثلث تکرار فساد اختصاص داد و گفت: آنچه در اینجا به‌عنوان جنبه‌های عملی مطرح می‌شود، در واقع برگرفته از تجارب طولانی و متعدد در سطوح ملی و فراملی است که مستلزم لزوم وجود اراده واقعی بین‌المللی برای عدم اعطای تابعیت به افراد و مقامات فاسد مالی و لزوم تهیه اسناد بین‌المللی الزام آور و تصویب و امضاء آنها از سوی اعضای جامعه بین‌المللی در خصوص مقابله با اعطای تابعیت به افراد و مقامات فاسد مالی است. رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه براساس دستاوردهای علمی جدید، کار مقابله با فساد یک کار تک بعدی با روشی واحد نیست و آنچه امروز به‌عنوان مؤثرترین رویکرد در مقابله با فساد از آن یاد می‌شود، توجه به ابعاد مختلف در قالب یک رویکرد چند بعدی و استفاده از همکاری بازیگران مختلف در سطوح ملی و فراملی است، افزود: با این همه، اعتبار این رویکردهای چند وجهی، مانع از آن نمی‌شود که دست از اقدام در مواردی خاص که تقویت و گسترش فساد در آنها قطعی است، برداریم.
وی خاطرنشان ساخت: بنده بحث اعطای تابعیت مضاعـف به افـراد فاسد مالی را یک موضوع خاص می‌دانم که تأکید بر روی آن از سوی جامعه بین‌المللی و یافتن راه‌های اقدام جمعی علیه آن، راه تحرک، پویایی و گسترش فساد را محدود خواهد کرد.
در مراسم افتتاح و نخستین جلسه عمومی نهمین اجلاس سالیانه و مجمع عمومی انجمن بین‌المللی مسئولان مبارزه با فساد، مقام عالی کمیته مرکزی حزب کمونیست جمهوری خلق چین، دادستان کل جمهوری خلق چین و رییس انجمن، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس امور معاهدات دفتر مقابله با موادمخدر و جرم، مشاور عالی انجمن بین‌المللی دادستان‌ها، دادستان کل دولت قطر و رییس آتی انجمن، رئیس سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران، وزیر دادگستری آذربایجان، رییس کمیسیون مبارزه با فساد هنگ‌کنگ، دادستان کل فرانسه و عضو کمیته اجرایی انجمن، رییس کمیسیون مبارزه با فساد مالزی، دادستان کل جمهوری بلاروس و شهردار تیانجین و عضو حزب کمونیست جمهوری خلق چین به سخنرانی پرداختند.

منتشر شده در پنج شنبه, 23 ارديبهشت 1395 09:46
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش