text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

پوریانی: لزوم استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در پرونده‌های قضایی

دیده بان هشتم : رئیس کل محاکم دادگاههای عمومی و انقلاب استان تهران، گفت: تا جایی که امکان دارد از اهرم‌های قانونی همچون استفاده از مجازات جایگزین حبس استفاده شود، البته این به معنای مسامحه با کسانی که نظم عمومی را بر هم می‌زنند نیست چرا که با این افراد باید با شدت و قاطعیت پرداخت شود.
دادگاه مالزي
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ،‌ عباس پوریایی در مراسم تودیع و معارفه‌ی رئیس جدید و سابق مجتمع قضایی مدرس، گفت:  ملاک ما در رسیدگی به پرونده‌ها در نظر گرفتن خدا  و قانون است چون اگر تصمیم برای رضایت خدا باشد قطعا خدا نیز به ما کمک خواهد کرد، در این راه باید سعی شود تا واقعیات و حقایق روشن شده و رضایت خلق خدا نیز به دست آید.
وی با بیان این که کمبود کادر اداری، معضل اساسی ما در تهران است، گفت: با وجودی که با این وضعیت پاسخ به خواسته‌های مردم کار سختی است، اما از طرف دیگر باید تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلب رضایت مردم را به عنوان وظیفه‌ی اسلامی و وظیفه‌ی همه ما مورد توجه قرار دهیم، در این راه تکریم مراجعه کنندگان و یا ارباب رجوع، موضوع اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
پوریانی با تاکید بر اینکه قضاوت کار سخت و خطیری است گفت: اکنون با شیوه‌ها و حربه‌های مختلف آدمی را به گونه‌ای تهدید می‌کند که می‌ماند چطور در این راه آمده است.
وی ادامه داد: نظام ما شهدای بسیار زیادی تقدیم کرده و ما امین شهدا هستیم نباید چشم و دل ما به سمت اموال مردم رود.این که از زبان رئیس قوه مطرح می‌شود 15 میلیون پرونده وجود دارد، یکی از علائمی است که مردم به قوه اعتماد دارند و به همین دلیل به قضات ما مراجعه می‌کنند، ما توقع نداریم در مجموعه‌ای کوچکترین فساد به وجود آیدچون کوچکترین فساد نقطه سیاهی در یک جای سفید محسوب می‌شود. باید کاری کنیم که کسی به خود جرات ندهد ما را تطمیع کند البته مراجعه کنندگان نیت درونی ما را متوجه می‌شوند.
وی ادامه داد: باید همه در این راه با یکدیگر هم قدم و هم راستا شده تا اگر کسی خدای ناکرده دچار کوچکترین فسادی شد با امر به معروف ونهی از منکر او را متوجه کنیم. به نظر بنده لازم است در مجتمع‌های قضایی امر به معروف و نهی از منکر نهادینه شود. البته تاکید رئیس قوه قضاییه و رهبری نیز برخورد جدی و قاطعانه با کسانی است که فساد ایجاد می‌کنند باید با کسانی که به دنبال مال و ناموس مردم  است برخورد شود و کوتاه آمدن در برخورد با این افراد ظلم بزرگی است.
رئیس کل محاکم و دادگاههای و انقلاب استان تهران همچنین تاکید کرد:‌ لازم است در مواردی که امکان دارد از اهرم‌های قانونی در قانون مجازات اسلامی استفاده شود و قضات از مجازات جایگزین حبس در حد مقدور استفاده کنند. البته این به معنای عدم برخورد قاطع با کسانی نیست که نظم عمومی را بر هم می‌زنند چرا که باید با این افراد برخورد سنگین  و با شدت و قاطعانه صورت گیرد و آنها جرات انجام این اعمال مجرمانه را نداشته باشند.
وی با اشاره به رسالت سنگین و حجم کار زیاد قضات گفت: در شرایطی که برخی از کشورهای اروپایی یک قاضی هفته‌ای دو پرونده را رسیدگی می‌کند قضات ما به دلیل حجم کار زیاد حتی مجبورند روزی ده پرونده را مورد بررسی قرار دهند که آنها برای اتمام کارشان پرونده‌ها را برای بررسی به منزلشان نیز می‌برند. ما از قضات ممنونیم که شرایط جامعه و قوه قضاییه را درک می‌کند و به سیاست‌های قوه مورد تاکید رهبری عمل می‌کنند.
** سرپرست سابق مجتمع قضایی شهید مدرس مطرح کرد:
ورود  بیش از 2 هزار پرونده کیفری در یک ماه به این مجتمع
به گزارش ایسنا، محسن پورعبدالله سرپرست سابق مجتمع قضایی شهید مدرس در این مراسم تودیع و معارفه گفت: مجتمع شهید مدرس، مجتمع قضایی با شعب حقوقی و کیفری است که از مجتمع‌های مهم تهران،  و از جمله 6 مجتمع ترکیبی محسوب می‌شود.
وی افزود: اهمیت این مجتمع در پوشش مناطق بسیار جرم خیز در تهران، مثل خاک سفید ، جوادیه ، نظام آباد و مانند آن است که دادسرای رسالت از دادسرای مهم تهران و 31 شعبه بازپرسی و دادیاری را در خود جای داده است. هیچ یک از مجتمع در تهران با این حجم از کار نیستند به طوری که این مجتمع جرایم خرد در سطح اجتماعی را در وسعت زیاد پوشش می‌دهد.
وی با بیان اینکه مشکلات مجتمع شهید مدرس بخصوص در شعبه کیفری قابل توجه است گفت: انصافا شعب کیفری این مجتمع از لحاظ کمیت و تعداد پرونده‌ها و اوضاع سخت افزاری بسیار تحت فشار هستند. البته اقدامات خوبی انجام شده است که امیدوارم ادامه یابد.
سرپرست سابق مجتمع قضایی شهید مدرس به مقایسه آماری از میزان عملکرد این مجتمع با سایر مجتمع‌ها پرداخت و گفت: با مقایسه آماری بین مجتمع مدرس و مجتمع بعثت در شعبه کیفری، این موضوع مشخص می‌شود که مجتمع بعثت علی رغم این که همچون مجتمع مدرس 12 شعبه کیفری دارد و از نظر تعداد شعبه دادرسی ، بازرسی و دادیاری با مجتمع مدرس یکی است، اما میزان پرونده‌های وارده به مجتمع مدرس بر اساس آمار در خرداد ماه حدود 2 هزار و 200 پرونده کیفری بوده و این میزان در مجتمع بعثت در همان ماه هزار و 259 پرونده وارده کیفری بوده ، این بدان معناست که این 2 مجتمع با تعداد شعبه تقریبا مساوی تفاوت تعداد پرونده‌هایوارده بالغ بر هزار پرونده دارند.
وی در پایان تاکید کرد  که باید تعداد شعب در این مجتمع افزایش یافته و موضوع تردد شعبه 1086 مربوط به مردم بومهن نیز رفع شود.
همچنین پورقاسمی سرپرست جدید مجتمع قضایی شهید مدرس نیز در اظهاراتی کوتاه با تاکید بر لزوم پایبندی بر استقلال قاضی گفت: بنده به استقلال قاضی در رای معتقد هستم و آن را رعایت می‌کنم اما در عین حال بر امور نظارت دارم چون معتقدم این نظارت‌ها در پیشگیری از خیلی امور موثر است.
منبع ایسنا.
منتشر شده در دوشنبه, 04 مرداد 1395 14:26
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش