Thursday, 18 April 2024-
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_menus, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1

 

دیده بان هشتم  : حمید رضا آصفی با اشاره به رأی عربستان علیه وضعیت حقوق بشر ایران گفت ریاض بر اساس دشمنی‌ای که با ایران دارد چنین رأیی را علیه تهران داده است.
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم به نقل از فارس، روز 23 مارس، شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه A/HCR/31/L.27 را به تصویب درآورد و مأموریت «احمد شهید» گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران را تمدید کرد. احمد شهید که مأموریتش برای پنجمین بار از اولین انتصابش در سال 2011 تجدید شده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت ایران گام‌های مثبتی را برای رسیدگی به موضوع اختلافات با شورای حقوق بشر سازمان ملل برداشته است. با اینحال انتقاداتی از وضعیت حقوق بشر ایران صورت داد.
سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر از این قطعنامه حمایت کردند و این اولین باری بود که این سه کشور به طور مستقیم علیه موضوعات مرتبط با حقوق بشر ایران رأی داده بودند.وزارت خارجه ایران به دنبال چنین اقدامی تصریح کرد که «عربستان سعودی خود به حقوق اساسی شهروندانش به ویژه زنان مخالف و فعالان احترام نمی‌گذارد».
«حمید رضا آصفی» سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران به پایگاه المانیتور اعلام کرد که در واقع رأی عربستان در شورای حقوق بشر علیه ایران در راستای دشمنی این کشور با ایران به ویژه جنگ منطقه‌ای که «عربستان علیه جمهوری اسلامی» به راه انداخته است، می‌باشد.وی ادامه داد: «عربستان سعودی در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت می‌کند و سیاست خصمانه و متخاصمی را برای چندین سال در قبال ایران اتخاذ کرده است. بر اساس اطلاعات ما، عربستان تا حد زیادی به اسرائیلی‌ها در جنگ مقاومت حزب‌الله لبنان در ژوئیه 2006 کمک کرد و بعدها رویکرد مشابهی در سوریه و سپس یمن اتخاذ کرد».
آصفی تصریح کرد: «جنگ یمن زیرساخت این کشور را تخرب کرد، 80 درصد مردم یمن آواره شدند و نیاز به کمک دارند. هم‌اکنون، عربستان با این حقیقت روبرو است که در یمن شکست خورده است اما به جای پذیرفتن ناتوانی خود در درک حقایق واقعی موجود و تجدیدنظر در سیاست‌های اشتباهش، تقصیر را برگردن ایران می اندازد و تقابل را در جناح‌های دیگر همچون شورای حقوق بشر سازمان ملل، انجام می‌دهد».
سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران تصریح کرد: «عربستان سعودی در موضعی قرار ندارد که درباره حقوق بشر ایران اظهارنظر کند. وقتی مسئله سابقه حقوق بشر عربستان مطرح می‌شود-کشوری که حتی انتخابات برگزار نمی‌کند- حقایق به خوبی بیانگر اصل مطلب است».حقوق بشر کشور عربستان مدت‌ها است که مورد انتقادات شدید قرار دارد. دیده‌بان حقوق بشر گزارشات و بیانیه‌هایی درباره نقض حقوق بشر در عربستان سعودی منتشر کرده است.قطر و امارات متحده عربی، دو عضو دیگر شورای همکاری خلیج‌فارس نیز به قطعنامه شورای امنیت برای تمدید مأموریت احمد شهید در موضوع ایران رأی دادند و این در حالی است که وضعیت حقوق بشر این دو کشور مورد انتقاد قرار دارد.سازمان عفو بین‌الملل در مناسبات مختلف، دوحه را محکوم کرده است و اعلام کرده که این کشور حقوق آزادی بیان، تجمع و گردهمایی صلح‌آمیز را نقض می‌کند.بعلاوه، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سال 2015 خود، امارات متحده عربی را به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار داد.قطعنامه 23 مارس شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر ایران و نه شبه‌جزیره عربی بود و به سوابق آندسته کشورهایی که به نفع این قطعنامه رأی دادند هیچ توجهی نشد.آصفی ادامه داد، فکر نمی‌کند که قطر و امارات ذاتاً موضع تقابلی با ایران داشته باشند و ادامه داد که دوحه و ابوظبی «عادت کردند که پیرو ریاض باشند» و ابراز امیدواری کرد که این دو کشور مسیر خود را تغییر دهند.
وی در پایان نتیجه‌گیری کرد: «گرچه ایران از تمامی ابزار و قابلیت‌های خود استفاده می‌کند تا واکنش مشابهی (به رأی عربستان) نشان دهد، اما اولویت‌های مهم‌تری در خاورمیانه دارد. از این رو، ایران ترجیح می‌دهد به جای شرکت در بازی بچه‌گانه عربستان، به کاهش درگیری‌های کنونی و بحران‌های منطقه‌ای کمک کند».
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش