Wednesday, 17 April 2024-
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_menus, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
دیده بان هشتم : نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، آمریكا را ناقض حقوق بین الملل دانست و خواستار انتشار بیانیه جنبش عدم تعهد به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت در رد تلاش دولت، كنگره و دادگاه‌های داخلی آمریكا برای مصادره اموال بانك مركزی ایران در آمریكا شد.
 
سایت حقوقی

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم به نقل از ایرنا ، جنبش عدم تعهد روز گذشته(جمعه) با صدور بیانیه‌ای تلاش دولت، كنگره و دادگاه‌های داخلی آمریكا برای مصادره اموال بانك مركزی ایران در آمریكا را مردود دانست و بر اصل مصونیت دولت‌ها به عنوان یكی از قواعد آمره حقوق بین‌الملل تاكید كرد.
غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، متعاقب صدور این بیانیه توسط جنبش، طی نامه‌ای به دبیركل سازمان ملل متحد خواستار انتشار بیانیه مذكور به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت شد.
جنبش عدم تعهد در این بیانیه علاوه بر اعتراض به اقدام آمریكا مبنی بر به چالش كشیدن حقوق بین‌الملل از طریق نقض مصونیت دولت‌ها و نهادهای ملی آنها، تاكید كرده كه این عمل آمریكا اقدامی است متخلفانه و موجب مسئولیت بین‌المللی؛ چرا كه می‌تواند زمینه‌ساز بی‌ثباتی و اغتشاش در روابط بین‌الملل و تضعیف حكومت قانون در سطح بین‌المللی شود.
در متن كامل بیانیه جنبش عدم تعهد در رد تلاش آمریكا برای مصادره اموال بانك مركزی ایران آمده است: دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد رویه غیر‌قانونی ایالات متحده آمریكا در به چالش كشیدن حقوق بین‌الملل از طریق اجازه دادن به شاكیان خصوصی و تسهیل كار آنها برای طرح دعاوی در دادگاه‌های آمریكا علیه دولت‌های دارای حاكمیت ملی، از جمله جمهوری اسلامی ایران، را كه منجر به آراء علیه آنها و نهادهای ملی آنها شده، مردود می‌داند.
«قوانین كنگره كه راه را برای مصادره غیرقانونی دارایی‌های خارجی هموار می‌كند و اقدامات دولت آمریكا كه به شكلی غیرقانونی حساب‌های ذی ربط را مسدود می‌كند، به دادگاه‌ها آمریكا امكان صدور چنین آراء بی‌پایه ای را داده‌اند.»
در این تصریح شده است: جنبش عدم تعهد اعتراض خود را نسبت به این گونه تقابل آمریكا علیه حقوق بین‌الملل كه از طریق تعلیق یكجانبه مصونیت دولت‌ها و نهادهای ملی آنها و بر یك مبنای غیر‌حقوقی و جعلی صورت گرفته و مورد شناسایی جامعه بین‌المللی قرار ندارد، اعلام می‌كند و این عمل را در مغایرت كامل با تعهدات بین‌المللی آمریكا و الزامات معاهداتی آن كشور می‌داند.
«این رویه در تعارض با بنیادی‌ترین اصول حقوق بین‌الملل، به‌ویژه اصل مصونیت دولت‌ها به عنوان یكی از مبانی نظم حقوقی بین‌المللی و یك قاعده آمره حقوق بین‌الملل، قرار دار د و تفوق این اصل مورد شناسایی جامعه ملل، همه نظام‌های حقوقی و دیوان بین‌المللی دادگستری قرار گرفته و اخیرا در چارچوب كنوانسیون ملل متحد در مورد مصونیت قضایی دولت‌ها و دارایی‌هایی آنها نیز تدوین شده است.»
جنبش عدم تعهد در این نامه می افزاید: جنبش عدم تعهد از ایالات متحده آمریكا دعوت می‌كند كه اصل مصونیت دولت‌ها را محترم بشمارد و تاكید می‌كند كه عدم رعایت این اصل عواقب سوئی، از جمله بی‌ثباتی و اغتشاش در روابط بین‌الملل و تضعیف حكومت قانون در سطح بین‌المللی، در پی خواهد داشت و اقدامی متخلفانه محسوب می‌شود كه موجب مسئولیت بین‌المللی خواهد بود.
«جنبش عدم تعهد فرصت را مغتنم می‌شمارد و دعوت از كشورها برای گفت‌وگو و همكاری به جای فشار و تقابل و نیز حل صلح‌آمیز منازعات را مورد تاكید مجدد قرار می‌دهد.»
دیوان عالی آمریكا اول اردیبهشت ماه ایران را با ادعای دست داشتن در انفجار مقر تفنگداران آمریكایی در لبنان در سال 1983 میلادی، به پرداخت نزدیك دو میلیارد دلار غرامت به بازماندگان قربانیان این انفجار محكوم كرد.
وزارت خارجه كشورمان، حكم اخیر دیوانعالی آمریكا ضد ایران را محكوم و آن را غیرمنطبق با اصول و مبانی اولیه حقوق بین الملل اعلام و تاكید كرد كه این حكم هیچ حقی برای اتباع آمریكایی ایجاد نخواهد كرد بلكه دستبرد به اموال ایران محسوب می شود و بطور طبیعی مسئولیت جبران خسارت ها و پرداخت غرامت های وارده به ایران بر اثر این حكم بر عهده دولت آمریكاست.
هیات وزیران نیز كارگروهی را مامور بررسی حكم توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران در آمریكا و پیگیری استیفای این حقوق كرد. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی مسئولیت این كارگروه را برعهده دارد و وزیران امور خارجه، اطلاعات، دادگستری و رئیس كل بانك مركزی عضو آن هستند.

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش