text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

هیچ دولتی حق ندارد دولت دیگر را در محاکم خود محاکمه کند

دیده بان هشتم : یک دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به اصل مصونیت دولت‌ها، گفت: هیچ دولتی حق ندارد دولتی دیگر را در محاکم خود محاکمه کند.
photo_2016-07-04_00-33-25.jpg

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، نشست علمی - تخصصی بررسی ابعاد حقوقی توقیف دارایی‌های ایران توسط آمریکا و شکایت ایران نزد دیوان بین‌المللی دادگستری با سخنرانی مسعود بوجاری و حسین محمدنبی با حضور تعدادی از قضات، حقوقدانان و وکلای کشورمان با همکاری بنیاد امید ایرانیان برگزار شد.

مسعود بوجاری، وکیل دادگستری به ارائه گزارشی تفصیلی و تحقیقی از تنش‌های متقابل چندساله‌ روابط حقوقی ایران و آمریکا پرداخت و ضمن ارائه‌ی گزارشی تاریخی از حکم‌های آمریکا علیه ایران و بالاخص حکم دو میلیاردی اموال ایران، گفت: دولت ایران با سیاست به رسمیت نشناختن این گونه دعاوی در این محاکم شرکت نکرد. در قبل این محاکمه بر اساس مصوبه‌ی شورای امنیت ملی معتقد بود که بر اساس مصونیت دولت‌ها، یک دولت مجاز به رسیدگی این قبیل دعاوی دولت‌های خارجی نمی‌باشد.

وی ادامه داد: ایران در اقدامی به مقابله به مثل با کنگره آمریکا پرداخت و قانونی را تحت عنوان ماده واحده قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی مصوب 1378 به تصویب رساند. اتهاماتی که توسط آمریکا به ایران مبنی بر فعالیت‌ها و حمایت‌ها از تروریسم زده شد در تعارض با اظهارات علنی و یافته‌های آشکار است. گفتنی است ایران همیشه در صف مبارزه با تروریسم بوده، هست و خواهد بود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه آمریکا در تعارض با اساسی‌ترین اصول حقوق بین‌المللی این حکم را صادر کرده است، تصریح کرد: آمریکا یک ساختار جعلی شبه‌حقوقی به وجود آورده و از این طریق درصدد دست‌اندازی غیرقانونی به اموال ایران در آمریکا و حتی دارایی‌های فرهنگی ایران برآمده است.

در بخش دیگری از این نشست، حسین محمدنبی با بیان اینکه بحث مصونیت دولت‌ها همواره مطرح بوده و خیلی از کشورها بر اساس این مصونیت فعالیت می‌کنند، گفت: هیچ دولتی حق محاکمه دولت دیگر در محاکم داخلی خود را ندارد. ما هم از این اصل حمایت می‌کنیم. منتها ما قانونی در مقابله با این عملکرد غیرقانونی آمریکا ایجاد کردیم که می‌توانیم افرادی که علیه دولت‌های خارجی شکایتی دارند به دادگاه‌های عمومی ما مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا، کشورهای اروپایی و روس‌ها خود در گروه common law هستند و آن را قبول دارند، اضافه کرد: دولت آمریکا با مصوبه 1996 خود این اختیار را به کنگره داده که بتواند مسئولین و دولت‌های حامی تروریسم را در داخل کشور خود محاکمه کند. همچنین در سال 1984 عراق و ایران را در زمره‌ کشورهای حامی تروریسم منظور کرد. توقیف اخیر دارایی‌های ایران اولین بار نیست قبلاً هم دارایی‌های ما به ناحق در روم و واتیکان توقیف شده بود.

محمدنبی با بیان اینکه بانک مرکزی ما در این باره اشتباه کرد، گفت: بانک مرکزی ما دارایی ما را به دو بانک خارجی انتقال داد که این موضوع مربوط به اواخر دولت قبل و اوایل دولت کنونی است و این بانک‌ها به منظور ارائه‌ی بهره‌ی اموال ما به ایران اموال ما را به کار گرفته و وارد آمریکا می‌کنند. بعد از مدتی به بانک مرکزی در دوره‌ی آقای احمدی‌نژاد توسط بانک‌های اروپایی هشدار داده می‌شود که آمریکا قرار است اموال ایران را توقیف کند ولی گویا عزیزان در بانک مرکزی در خواب بودند! این کار انجام نشد و این امر که به دولت کنونی رسید تا آقایان به خود آمدند رأی توقیف صادر شده بود.

دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: هم‌اکنون دفتر خدمات حقوقی ریاست جمهوری پیگیری این موضوع را بر عهده گرفته و دادخواستی به دیوان دادگستری بین‌المللی ارائه داده است و استناد این دادخواست بر عهدنامه مودت بین ایران و آمریکا است.

وی در پایان سخنان خود اضافه کرد: ارتباط برجام با این موضوع صفر است ولی از جهت دیگر این امر موضوعی سیاسی و آمریکا هم شیطان بزرگ است.

روح برجام به منظور برداشتن تحریم‌های هسته‌ای بود. اصولی داشت و مصوباتی بسیار که آن‌ها می‌توانند از آن مصوبات بسیار سوءاستفاده کنند. این‌ها این موضوع را از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند. منافع ملی ما برای آن‌ها ارزشی ندارد. ما موظیفم از منافع ملی خود حفاظت کنیم.

منتشر شده در دوشنبه, 14 تیر 1395 10:03
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش