Friday, 19 April 2024-
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_menus, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
دیده بان هشتم : احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران تغییر می‌کند.
احمد شهید

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، غریب‌آبادی اظهار داشت: در جریان اجلاس سی‌ودوم شورای حقوق بشر که از 24 خرداد تا 18 تیرماه در ژنو برگزار شد، رئیس شورا احمد شهید را که هنوز یک سال دیگر از ماموریت وی به عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران باقی مانده است، به عنوان کاندیدای گزارشگری ویژه آزادی مذهب و عقیده معرفی کرد که با توجه به تعلیق نشست شورا، تصمیم‌گیری در این خصوص به اجلاس سپتامبر محول شد. از طرف دیگر، رئیس شورا از علاقمندان به صورت کتبی دعوت کرد تا کاندیداتوری خود را برای تصدی پست گزارشگری ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران تا 14 مردادماه اعلام کنند.

معاون ستاد حقوق بشر افزود: احمد شهید عملا حداکثر تا دوماه دیگر در مسئولیت فعلی خود خواهد ماند.

وی درخصوص علل این تصمیم گزارشگر بر کناره‌گیری از سمت فعلی خود گفت: احمد شهید در طول 5 سال فعالیت خود به عنوان گزارشگر ویژه نتوانست خود را به عنوان یک شخصیت حرفه‌ای، مستقل و بی‌طرف معرفی کند و همچنین قادر به جلب اطمینان و اعتماد جمهوری اسلامی ایران نشد؛ از این‌رو، دستاورد و توفیق خاصی برای ارائه به شورای حقوق بشر در این مدت نداشت. اگر در برخی گزارشات هم از توفیقات ماموریت خود صحبت کرده است، در واقع همان مواردی است که ما همواره از پیشرفت‌های حقوق بشری در ایران در چارچوب موازین دینی اسلامی و مبانی قانونی از آنها یاد می‌کنیم و وی فقط تحت برخی شرایط، مجبور به انعکاس گوشه‌ای از آن‌ها شده است. از طرف دیگر، احمد شهید با این انتخاب جدید، می‌تواند تا 6 سال دیگر در رأس یکی از مسئولیت‌های حقوق بشری بین المللی بماند، در حالی که در شغل فعلی خود حداکثر تا یکسال دیگر امکان حضور داشت.

غریب آبادی با تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در رد مکانیسم گزارشگری، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک برنامه و سیاست منسجم و هدفمند در حوزه حقوق بشر، شامل تعامل سازنده و منطقی با سایر مکانیسم‌های حقوق بشری و پاسخگوئی به ادعاها و اتهامات وارده، موجب شد تا ضمن ایجاد تغییرات محتوایی در برخی مواضع و گزارشات گزارشگر ویژه، هر سال از مشروعیت گزارشگر نیز کاسته شود؛ به گونه‌ای که میزان آرای مثبت به قطعنامه ماموریت گزارشگر در شورای 47 نفره حقوق بشر از 22 در سال 2011 به 20 در سال 2016 کاهش و میزان آرای منفی نیز از 7 در سال 2011 به 15 در سال 2016 افزایش یافت.

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش