text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

حقوق اساسی توسعه نیافته

 
دیده بان هشتم : هرگاه از حقوق اساسی که قانون، ضمانت اجرائی آن را بر عهده دارد صحبت می شود، متناسب با هر جامعه اذهان عمومی به مسیری منحصر به همان جامعه سوق پیدا می کند.حقوق اساسی خود متشکل از حقوق بشر است.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ،نکته ای که نگارنده قصد دارد در این مقاله به آن بپردازد تکیه بر حقوق اساسی از نگاه حقوق بشردوستانه است. جوامعی که در جستجوی دموکراسی هستند، حقوق اساسی خود را در آزادی بیان و مطبوعات می بینند، جوامع پیشرفته تر از حقوق سیاسی فراتر رفته و گاها حقوق طبیعت را از حقوق اساسی می شمرند.
سری به جوامع توسعه نیافته بزنیم. جایی که توسعه تکنولوژی به حدی به کندی انجام می گیرد که تامین آب آشامیدنی، دسترسی به مراکز درمانی و خدمات پزشکی، امکانات اولیه زندگی از قبیل مسکن و پوشاک و مواد غذایی تبدیل به آرزوهایی شده است که کودکان این مناطق در بازی های روزانه خود و با شخصیت های خیالی همبازی خود مرور می کنند.
جامعه ی پیشرفته کنونی آنچنان غرق در باز تعریف نیاز های خود شده که به کلی وظیفه خود در قبال همنوعان خویش را به گونه ای تعریف کرده است که گویی لطفی است از جانب جامعه ای بشر دوست.  
حال آنکه انسانیت در قبال انسانیت وظیفه دارد تا آنجا که در توان دارد برای رشد و رفاه نسبی همنوعان خویش بکوشد. امروزه فاصله کشورهای توسعه نیافته و توسعه یافته به حدی افزایش یافته که در این میان بشریت نیز محصور در مرزبندی های سیاسی شده است.
به نظر نویسنده، اولین اولویت در بحث حقوق اساسی، توجه به حقوق اولیه زندگی در مناطق کمتر توسعه یافته است.
در جوامع توسعه نیافته دولت سعی دارد هر روز پایتخت و شهرهای بزرگ خود را به عنوان نمادهای پیشرفت توسعه دهد. تمرکز دولت های توسعه نیافته بر این امر باعث عدم تزریق منابع مورد نیاز برای توسعه به مناطق کوچکتر و دور افتاده تر می شود. با عدم تزریق منابع به آموزش و پرورش، استعداد ها نیز مورد غفلت قرار می گیرد. به فراموشی سپردن آموزش باعث می شود این مناطق همچنان توسعه نیافته بمانند.  
عدم توجه به ظرفیت های موجودی قابل استفاده در راستای پیشرفت این مناطق، از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر جوامع توسعه نیافته است، برای مثال کویر لوت در ایران یکی از ظرفیت های گردشگری جهانی است اما عدم توجه به این ظرفیت، باعث شده است که در حاشیه ی این کویر روستاهایی با سطح زندگی بسیار پایین و محروم وجود داشته باشد.
برای حل این نوع موضوعات که مورد بی توجهی دولت های مرکزی قرار گرفته اند، افراد علاقه مند می توانند با تشکیل گروه های داوطلب مردمی در محله، شهر، دانشگاه و ... طرح های مختلف عمرانی، درمانی و آموزشی را با کمک سازمان های مردم نهاد و دیگر سازمان های بین المللی در مناطق محروم جهان انجام دهند.
توسعه ی پایدار مناطق توسعه نیافته در گرو آموزش است. برای مثال آموزش بهره برداری صحیح از منابع آب، مدیریت صحیح انرژی و ده ها نوع آموزش دیگر خود باعث توسعه در این مناطق می شود. والاترین امر خدمت رسانی در جوامع توسعه نیافته، امر آموزش و کمک به پایداری اقتصادی و فرهنگی جوامع مذکور است.
مدتی است همکاری خود را با یکی از سازمان های مردم نهاد بین المللی در تهران  آغاز کرده ام. این سازمان تاکنون پروژه های مختلفی را در مناطق محروم ایران و کشورهای خاورمیانه و آفریقا انجام داده است.
نحوه ی کار این سازمان نیز برایم بسیار جالب بود. این سازمان توانسته حدود هفت هزار نفر نیروی داوطلب را در سرتاسر ایران و حدود دوهزار نفر در سراسر جهان گرد هم آورد. در پروژه های این سازمان، ابتدا یک گروه کوچک به مناطق محروم رفته و نیاز های آنان را برآورد می کردند. سپس گروه های مختلف داوطلبان متناسب با نیاز آن منطقه تشکیل شده و به منطقه اعزام می شدند. برای مثال گروهی متشکل از ۳۰ پزشک، دندانپزشک ، پرستار و ... به صورت داوطلبانه  به مناطقی می رفتند که دسترسی به پزشک محدود بود و سپس در دوره های کوچک یک هفته کلیه ساکنین را به صورت رایگان درمان کرده و در صوررت نیاز آنها را به اولین بیمارستان هدایت می کردند. گروه دیگری را دیدم که مشکلات عمرانی روستاها و خانه سالمندان را برطرف می کردند.
 انجام این اقدامات خود باعث شده که در شهرهای بزرگ تر نیز مردم عادی با کمک های مالی خود به این گروه های داوطلب، آنان را بر تداوم این راه تشویق نمایند. هنگامی که در یکی از پروژه های این سازمان شرکت داشتم به خوبی تاثیر مثبت حضور سازمان های مردم نهاد را در حوزه خدمت رسانی و فقر زدایی مشاهده کردم. این حضور خود انگیزه ای بود تا تجربیات خود را با دانشجویان به اشتراک بگذارم و همگی را به شرکت در گروه های داوطلب و عضویت در سازمان های خدمت رسان تشویق کنم.
با تقویت سازمان های مردم نهاد در راستای محرومیت زدایی از مناطق محروم سر تا سر جهان و خدمت رسانی به مناطق توسعه نیافته شرکت کنیم. شیرینی نگاه کودکان محروم و لبخند پر مهر خانواده هایشان که از حضور  احساس آرامش و آسودگی دارند یقینا در شهرهایی که ما زندگی می کنیم تجربه نمی شود. باید اراده کنیم ، تصمیم بگیریم و آماده شویم تا به صورت عملی و نه تئوری هر کدام از ما در تامین بخشی از حقوق اساسی همنوعان مان بکوشیم.
علیرضا پسندیده
استاد دانشکده علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشگاه ژنو – سوئیس
 
خبرگزاری مهر
منتشر شده در سه شنبه, 14 دی 1395 10:59
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش