text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

جلوگیری از ورود موارد غیرضروری دادرسی با گران شدن هزینه دادرسی

دیده بان هشتم : یک وکیل دادگستری در حمایت از افزایش نرخ خدمات قضایی گفت: دادرسی باید گران باشد تا موارد غیر ضروری وارد دادگستری نشود.
سایت حقوقی

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، محمدحسن استکی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، با بیان اینکه افزایش نرخ‌ دادرسی دارای نکات مثبت و منفی است در اشاره به برخی از نکات مثبت آن، گفت: این امر باعث می‌شود در بسیاری از دعاوی که مردم می‌توانند آن ها را بین خود حل و فصل کنند و نیازی به مراجعه به دادگستری نیست، پرونده قضایی تشکیل نشود.

وی افزود: فرد وقتی منفعتی را دارا می‌شود باید هزینه آن را هم بپردازد؛ نمی شود که هزینه دادرسی من از جیب مردم پرداخت شود و من به این وسیله، هزینه امور حقوقی خود را بپردازم؛ چک را برگشت بزنم و دادخواست ارائه بدهم و در آخر خواسته خود را دریافت کنم.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه دادرسی باید گران باشد تا بسیاری از این دعاوی وارد دادگستری نشود، گفت: باید بررسی شود که چرا میزان پرونده های ورودی به دادگستری ما تقریبا با میزان پرونده های ورودی به دادگستری در کشور هند برابر است؟ در صورتی که جمعیت کشور هند چندین برابر جمعیت کشور ماست.

استکی اضافه کرد: فردی که طرح دعوا می‌کند باید بداند که باید این هزینه ها را متحمل شود تا اگر راهی برای سازش داشته باشد هیچ گاه به دادگستری مراجعه نکند.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال 93 خدمات قضایی در کشور ما به صورت رایگان ارائه می‌شد، خاطرنشان کرد: این در حالیست که در کشور های مختلف مثل انگلستان و فرانسه هزینه دادرسی برای افراد که قصد طرح دعوا دارند بسیار سنگین و گران است و تبعا مراجعه به دستگاه قضایی کمتر است.

 استکی افزود: در کشور آلمان در دیدار از دادگستری هانوفر و همچنین دادگستری برلین در جستجوی آن بودیم که روند یک دادگاه را مشاهده کنیم، ولی در دادگستری هانوفر که مرکز ایالت فدرال نیدرزاکسن است از صبح تا ظهر یک دادگاه تشکیل نشد، در حالی که در کشور ما روزانه هر شعبه دادگستری حدود ده پرونده ارجاعی دارد.

این حقوقدان در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از نکات منفی این افزایش هزینه دادرسی اشاره کرد و گفت: یکی از نکات منفی این است که افراد در رابطه با این هزینه ها دادخواست اعسار به دادگاه تقدیم ‌می‌کنند؛ اعسار خود یک دادرسی کامل است و فرایندهای لازم خود را دارد؛ دارای مراحل بدوی و تجدیدنظر است که این امر باعث اطاله دادرسی می‌شود. دادگاه‌ها باید مقید شوند که رسیدگی به اعسار یک مرحله‌ای باشد و نیازی نیست که در دو مرحله بررسی شود. همچنین نیازی نیست توسط دو قاضی رسیدگی شود.

 این وکیل دادگستری با بیان اینکه نکات منفی مربوط به هزینه های دارسی را می‌توان با تصویب قوانین بهتر برطرف کرد با بیان مصداقی به یکی از این ایرادات پرداخت و گفت: در مواد 108 به بعد قانون آیین دادرسی مدنی در ارتباط با تامین خواسته مواردی قید شده است، برای مثال خوانده در دادگاه بدوی هزینه دادرسی را پرداخت می‌کند اما اگر در دادگاه تجدید نظر خوانده تبرئه شد چگونه می‌تواند هزینه دادرسی را از خواهان اخذ کند؟ این موارد باید تصحیح شود.

استکی در پایان سخنان خود با بیان اینکه به صورت کلی افزایش نرخ هزینه های خدمات قضایی را امری مثبت می داند، قوانین مربوط به هزینه دادرسی را نیازمند اصلاح دانست.

منتشر شده در شنبه, 22 خرداد 1395 10:01
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش