text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

45 هزار نفر فارغ التحصیل حقوق در آزمون قضاوت شرکت کرده‌اند

دیده بان هشتم : معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: 45 هزار نفر از فارغ التحصیلان رشته های حقوق در آزمون قضاوت امسال شرکت کرده‌اند که در نهایت 1000 قاضی جذب دستگاه قضایی می شود.
امینی - معاون منابع انسانی قوه قضاییه
به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی پس از بازدید از حوزه امتحانی آزمون قضاوت سال 95 در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران در نشست خبری با اهالی رسانه گفت: امروز آزمون جذب عمومی برای داوطلبان منصب قضا در 19 استان کشور برگزار شد و 45 هزار نفر از فارغ التحصیل رشته های حقوق در این آزمون شرکت کرده اند. حدود دو هزار نفر از فارغ‌التحصیلان حوزوی در آزمون جذب عمومی در هفته گذشته شرکت کردند و حدود سه هزار نفر از طریق جذب اختصاصی در آزمون شرکت می‌کنند و نهایتا رقابت بین 50 هزار نفر از داوطلبان قضاوت را داریم.
وی افزود: سازمان سنجش در اوایل آبان ماه نتایج این آزمون(تستی) را در اختیار ما می گذارد و کسانی که در این مرحله قبول می شوند به مرحله بعدی(آزمون تشریحی) دعوت می شوند که آزمون تشریحی نیز در 28 آبان ماه برگزار می شود و نتایج این آزمون نیز در هفته اول بهمن ماه اعلام می شود. نتایج کسانی که در مرحله تستی و تشریحی قبول شده اند، نیز در بهمن ماه اعلام می شود و کسانی که  برای مرحله سوم (مصاحبه علمی) دعوت می شوند، کسانی هستند که موفق شده اند امتیاز قبولی را کسب کنند و ما امیدواریم تا اواخر اسفندماه امسال نتایج مرحله سوم را اعلام کنیم.
امینی تصریح کرد: قبول شدگان مرحله سوم برای مراحل بعدی گزینش سنجش شخصیت و گزینش های عمومی دعوت به ادامه کار شده و پس از آن وارد مرحله  گذراندن  دوره های آموزشی می شوند و باید دوره های آموزشی را بین یکسال تا 18 ماه طی کنند. کسانی که در این دوره ها شرکت می کنند در انتهای کار به اختبار علمی (بخش نهایی) دعوت می شوند و در انتها ابلاغ قضایی برای آنها صادر می شود.
وی افزود: امسال علاوه بر تست های دیگر آمادگی شغلی از افراد گرفته می شود و امیدواریم روز به روز استانداردهای آزمون و جذب قضاوت را در یک مرحله بالاتری به انجام برسانیم.
معاون منابع انسانی قوه قضاییه با اشاره به جذب اختصاصی برای آزمون قضاوت  گفت: برخی از فارغ التحصیلان مراکز علمی در جذب اختصاصی شرکت می کنند که جذب اختصاصی چندین بار در سال انجام می شود. این افراد کسانی هستند که امتیازات خاصی را دارند و از دو مرحله (تستی و تشریحی آزمون قضاوت) معاف اند و مستقیم به مصاحبه علمی دعوت می شوند.
وی یادآور شد: در آبان ماه سایت معاونت برای ثبت نام جذب اختصاصی مجددا باز می شود و بنابر شرایط می توانند افراد برای جذب اختصاصی ثبت نام کنند و پس از ارایه مدارک  نوبت اختبار و مصاحبه برای آنها در نظر گرفته می شود.
امینی  در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه امسال چه تعداد قاضی زن جذب دستگاه قضایی می شود؟ گفت: 15 هزار نفر خانم در این آزمون شرکت کرده اند یعنی یک سوم داوطلبان خانم و دو سوم آن آقایان بودند. ما برای جذب قاضی زن نسبت تعیین نمی کنیم و این موضوع منوط به نیازهایی است که محاکم دارند و ما جذب خانم ها در دو پست دادیاری دادسرا ومحاکم خانواده را داریم و جذب خانم در محاکم خانواده منوط به این است که 4 سال سابقه داشته باشند.
وی افزود: اکنون در مجموعه دستگاه قضایی از 10 هزار قاضی حدود 8 درصد -800 نفر - آن را خانم ها تشکیل می دهند که در سمت دادیاری و بازپرسی فعالیت دارند.
معاون منابع انسانی قوه قضاییه تاکید کرد: طبق سنوات ما هزار نفر را جذب می کنیم البته بنا بر 800 نفر است ولی گاهی باتوجه به امتیازات افراد ما می توانیم 200 نفر را اضافه کنیم. همچنین 1700 نفر از داوطلبان که در دو سال قبل وارد مجموعه شدند در 11 مرکز آموزشی مشغول هستند و از این 1700 نفر 1100 نفر از مراحل آموزش فارغ می شوند و ابلاغ قضایی برای آنها صادر خواهد شد.
وی یادآور شد: افرادی که ابلاغ قضایی می گیرند استخدامشان آزمایشی است و اگر شرایط لازم را نداشته باشند ابلاغ قطعی برای آنها صادر نمی شود. در حال حاضر ما در مرکز آموزش هیاتی را به نام هیات ممیزی داریم که در ذیل این هیات گروه 8 نفره ای از قضات و اساتید ماموریت دارند که فعالیت قضات در دوره آزمایشی را رصد کنند و نهایتا  نظر آنها به کمیسیون نقل و انتقالات اعلام می شود و اگر افراد استاندارد لازم را نداشته باشند حکمشان قطعی نمی شود. ناگفته نماند که  500 نفر در 7 استان هستند و ان شالله نتایج آن به کمیسیون نقل و انتقالات داده می شود.
امینی افزود: دانشگاه علوم قضایی نیز ظرفیت 150 تا 200 نفر را سالانه در اختیار دستگاه قضایی قرار می دهد.  
وی درباره جذب قضات در شورای حل اختلاف گفت: برابر اصلاحیه ای که صورت گرفت بنا داریم که قاضی به صورت مستقل - تمام وقت – در اختیار شورای حل اختلاف بگذاریم. قبلا قضات به صورت پاره وقت با شوراها همکاری می کردند و اکنون قرار است که نیروی مستقل برای این شورا در نظر گیریم. بیش از 100 نفر قاضی در اختیار شورای حل اختلاف گذاشته ایم و  امسال هم این تعداد را در اختیار این شورا می گذاریم. همچنین حدود 500 پست برای شورای حل اختلاف در نظر گرفته شده است. ناگفته نماند که  قانون جدید اجازه می دهد که قضات بازنشسته در شورا مشغول به کار شوند.
امینی درباره مرحله روانشناسی تست شخصیت که به مراحل جذب قاضی اضافه شده است، گفت: باید افراد به لحاظ آمادگی شخصیتی برای تصدی مشاغل همچون شغل قضاوت مورد بررسی قرار گیرند. قبلا در پرونده گزینش داوطلبان مرحله ای داشتیم که به دستگاه های بیرون معرفی می شدند و شرح حالی از وضعیت آنها می گرفتیم و در حال حاضر این موضوع جدی تر شده است و اساتید به نام را دعوت کردیم تا افرادی که در آزمون (مرحله علمی) قبول می شوند در یک تست و مصاحبه شرکت کنند و از لحاظ روانی مورد سنجش قرار گیرند.
وی با بیان اینکه ما درصددیم مجوز جذب 5 هزار کارمند اداری را از دولت بگیریم، گفت: تقریبا نیمی از پست های ما بلاتصدی است و اگر قاضی، کارمند لازم را در اختیار نداشته باشد کار برایش مشکل می شود. امیدواریم برای جذب نیروی اداری آزمون دیگری را برگزار کنیم. البته طبق برنامه ششم توسعه باید سالی سه هزار نفر نیروی اداری جذب قوه قضاییه شوند.
وی درباره آزمون قضاوت برای مناطق محروم گفت: در فروردین ماه امسال آزمون برای 5 استان محروم را برگزار کردیم و نتایج آن اعلام شد. سعی داریم با بومی گزینی مشکل مناطق محروم را حل کنیم. 2600 نفر برای آزمون مناطق محروم شرکت کردند و حدود 200 نفر مصاحبه شدند که باید مراحل دیگر را بگذرانند. ناگفته نماند مناطقی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان و هرمزگان مناطقی هستند که نیاز زیادی به جذب قاضی دارند.
امینی افزود: امسال 300 قاضی را برای استان تهران قرار داده ایم و 30 قاضی نیز به شورای حل اختلاف تهران اضافه خواهد شد.
معاون منابع انسانی قوه قضاییه  در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از دارندگان پایه قضایی نسبت به همترازی برخی مناصب مانند همترازی دادرسی علی البدل باهمترازی دادستان در یک شهرستان کوچک معترض اند، گفت: بخشی از این موضوع به قانون بر می گردد که در لایحه استخدامی پیش بینی شده است و بخشی مربوط به ارتقای شغلی است. امیدواریم بتوانیم نظر قضاتی را که نسبت به این امر معترض اند تامین کنیم.
منبع : ایسنا
منتشر شده در جمعه, 09 مهر 1395 13:02
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش