text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

حذف نام همسر از شناسنامه

سایت حقوقی

دیده بان هشتم : براساس ماده 33 قانون ثبت احوال ، در شناسنامه ... ازدواج و طلاق بائن غيرمدخوله با درخواست هر کدام از زوجين قابل حذف است.»

در این ماده اشاره به این دارد که اگر دختری که بکارت خود را حفظ کرده باشد بعد از طلاق بائن ( طلاقی که مرد در زمان عده حق رجوع ندارد ) مرد و زن هر کدام می توانند نام همسر خود را حذف کنند .

شاید تنها نکته مثبتی که در قانون حذف نام همسر از شناسنامه وجود دارد مخصوص آن دسته از دختران و پسرانی باشد که پس از عقد و در همان اوایل آشنایی از یکدیگر جدا شده اند. این قانون به این افراد کمک می کند تا شانس دوباره ای برای برگزیدن همسر مناسب و ازدواج موفق داشته باشند چرا که جامعه و فرهنگ ما به پدیده طلاق نگاهی منصفانه ندارد و کسی که طلاق را تجربه کرده باشد با بی مهری و بی اعتمادی جامعه مواجه می شود. اما باز هم لازم به ذکر است که بگوییم این اقدام زمانی جایز خواهد بود که فرد مطلقه، در ابتدا همسر آینده اش را از حقیقت ماجرا آگاه سازد. در غیر این صورت عدم آگاه سازی به منزله دروغ و پنهان کاری فرد خواهد بود و موجب  حق فسخ نکاح برای طرف مقابل است .

 اما متاسفانه سوء استفاده هایی از این ماده شده است که در جامعه مشکلاتی به وجود می آورد.

 افرادی هستند که پا روی اخلاق حرفه ای خود می گذارند و با دریافت پول دست به اقدامات خلاف قانون و عرف جامعه می زنند. جامعه پزشکی و پزشکی قانونی نیز از این اتفاق مستثنا نیستند. در این میان یکی از مواردی که پزشکی قانونی با آن روبرو می شود مراجعانی است که با پرداخت رشوه و پول تمایل بر پنهان کاری پزشکی ازدواج قبلی خود دارند.

اگر طلاق قبل از رابطه جنسی صورت می‌گرفت، زن می‌توانست با ارائه گواهی پزشکی قانونی یا حکم دادگاه، مستقیماً به ثبت احوال مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوطه، تقاضای صدور شناسنامه المثنی کند و در این صورت نام همسر سابق از شناسنامه او حذف می‌شد. این حکم درمورد مرد نیز جاری بود و در صورت وقوع طلاق در دوارن عقد، مرد نیز می‌تواند اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه کند ، اما با وجود چنین قانونی افراد می توانند با پرداخت رشوه و یا عمل جراحی خود را باکره قلمداد کنند بر ازدواج قبلی خود سرپوش بگذارند و با ارائه گواهی پزشکی قانونی نیز نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کنند. لذا چنین قانونی راه پنهان کاری را برای چنین افرادی سهل کرده است .

 این پنهان کاری اما عواقبی دارد که شخص فریبکار باید مجازات خود را بداند  از جمله :

در صورتی که همسر از این اتفاق باخبر شود می تواند به دلیل تدلیس و فریب در ازدواج نکاح را فسخ کند

مطابق ماده 647 قانون مجازات اسلامی این اقدام جرم است و مجازات حبس از 6 ماه تا دو سال برای فریب کار دارد

 اگر قصد ازدواج دائم با فردی دارید که شناخت کاملی از ایشان ندارید , می توانید از او درخواست کنید به اداره ثبت احوال مراجعه و تقاضای گواهی تجرد کند.

منتشر شده در چهارشنبه, 18 فروردين 1395 11:16
ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش