text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

مسئولیت مالکان برای مراقبت از حیوانات

سایت حقوقیدیده بان هشتم : یک حقوقدان و وکیل پایه‌یک دادگستری، اهمال در نگهداری از حیوانات را از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی برشمرد و گفت: بر اساس ماده 688 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375، هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود، ممنوع است و مرتکب این اعمال، مجازات خواهد شد.
مریم حیدری اظهار کرد: با نگاهی به ماده  ۶۸۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، می‌توان دریافت که عدم مواظبت و اهمال در نگهداری از حیوانات، از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی است و در صورتی که مرتکبان، طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.
وی با بیان اینکه موارد عنوان‌شده در این ماده قانونی، مانند دفع‌ غيربهداشتي‌ فضولات‌ دامي‌ و كشتار غيرمجاز دام‌، تمثیلی است، ادامه داد: بر همین اساس، می‌توان موارد دیگری مانند نگهداری حیوانات در فضای آپارتمان را نیز، اقدامی علیه بهداشت عمومی دانست.
این وکیل پایه‌یک دادگستری با تاکید بر اینکه مالکان حیوانات، وظیفه دارند از حیوانات خود نگهداری کنند، افزود: در صورتی که حیوانات، صدمه بدنی به افراد وارد کنند، صاحبان آنها باید دیه بپردازند همچنین در مواردی که حیوان به هر نحوی، بر اثر سهل‌انگاری مالک آن، خسارات مالی به سایرین وارد کند، باید این خسارات را جبران کند.
وی در این زمینه به ماده 522 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 نیز اشاره کرد و گفت: متصرف هر حیوانی كه از احتمال حمله آن آگاه است، باید آن را حفظ کند و اگر در اثر تقصیر او، حیوان مزبور به دیگری صدمه وارد کند، ضامن است اما اگر از احتمال حمله حیوان آگاه نبوده و عدم آگاهی ناشی از تقصیر او نباشد، ضامن نخواهد بود. حیدری خاطرنشان کرد: هچنین بر اساس ماده ۳۳۴ قانون مدنی، مالک یا متصرف حیوان مسئول خساراتی نیست که از ناحیه آن حیوان وارد می‌شود مگر اینکه در حفظ حیوان تقصیر کرده باشد اما در هر حال اگر حیوان به واسطه عمل کسی منشا ضرر شود، فاعل آن عمل مسئول خسارت وارده خواهد بود.
روزنامه حمایت
منتشر شده در یکشنبه, 26 فروردين 1397 16:55

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش