text1

جمعه, 31 فروردين 1403-

اسماعیلی به سوالات قضایی در پرونده های مختلف پاسخ داد

سایت حقوقیدیده بان هشتم : پرونده سیف و عراقچی تا علت تعویق استخدام 7200 کارمند

 
روز گذشته «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه و رییس دادگستری استان تهران مهمان برنامه‌ای گفت وگو محور با عنوان «۱۰:۱۰ دقیقه» بود. اسماعیلی در این برنامه به پرسش‌های متعددی از جمله رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی، پرونده محمدعلی نجفی، سیف، عراقچی و حسین هدایتی پاسخ داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، از جمله مهتمرین موضوعاتی که در این برنامه مطرح شد، بحث استخدام بیش از 7هزار شرکت‌کننده از طریق آزمون است که سخنگوی قوه قضاییه به تمام ابهامات در این حوزه پاسخ داد. 
سال ۹۶ آزمون استخدامی قوه قضاییه برگزار و به قبول شدگان در آزمون قول داده شد که تا پایان سال ۹۷ تکلیف آنها مشخص شود در حالی که هنوز تکلیف این افراد مشخص نشده است، در این باره توضیح بفرمایید.
اقدامی که قوه قضاییه مبنی بر برگزاری آزمون استخدامی کارکنان انجام داد اقدامی با مجوز قانونی بود. در قانون برنامه و بودجه به قوه قضاییه اجازه داده شده است که سالیانه ۸۰۰ قاضی و هر قاضی سه کارمند که عددی معادل دوهزار و ۴۰۰ نفر می‌شود را استخدام کند؛ این مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی است. در یکی دو سال اخیر این کار انجام نشد و قرار شد مجموع تمام استخدامی‌های سال‌های اخیر یک مرتبه انجام شود و براساس مجوز سازمان برنامه و بودجه این اقدام انجام و آزمون استخدامی  در سال ۹۶ برگزار شد.
اهتمام قوه قضاییه بر آن بود که این افراد در همان سال ۹۶ شروع به کار کنند، اما متأسفانه شرایط و اوضاع کشور و شاید بی‌مهری دولت وعدم تخصیص اعتبار باعث تأخیر در استخدام همکارانی شده است که ما به حضورشان در قوه قضاییه نیاز داریم. امروز نیاز جدی قوه قضاییه جذب نیرو‌های جدید است به همین منظور ریاست قوه قضاییه از اوایل اردیبهشت ماه امسال، تعدادی از معاونان و وزیر دادگستری را موظف کرده است که پیگیری‌های قانونی برای تخصیص اعتبار در دولت و سازمان برنامه و بودجه را برای استخدام این افراد انجام دهند و این موضوع کاملاً قانونی پیگیری می‌شود. موضوع استخدام نیرو‌های جدید آن قدر مهم است که رییس قوه قضاییه شخصاً این موضوع را از دولت و رییس جمهور پیگیری می‌کند.

چه زمانی قبول شدگان آزمون استخدامی کار خود را آغاز می‌کنند؟ 
تعیین زمان دست دولت است و تیمی که مرکب از معاونان و وزیر دادگستری هستند تمام تلاش خود را می‌کنند تا در اولین زمان این افراد تعیین تکلیف شوند. در اصل روند کار به این ترتیب است که در گام نخست سازمان امور اداری و استخدامی باید به این افراد شماره پست اختصاص دهد و گام دوم را باید سازمان برنامه و بودجه بردارد و اعتبارات لازم را در نظر بگیرد. در حال حاضر گام اول پیشرفت خوبی داشته است در انتظار گام دوم هستیم. 

برنامه‌های دستگاه قضا برای دوره جدید چیست؟
به عنوان عضوی از دستگاه قضا باید از مقام معظم رهبری تشکر کنم؛ دوره جدید قوه قضاییه با گام دوم انقلاب تقارن پیدا کرد و مقام معظم رهبری با تدبیر شایسته خودشان و انتخاب فردی از درون دستگاه قضایی که به مسائل این قوه آگاه است کمک کردند که تحقق گام دوم انقلاب در قوه قضاییه هم محکم برداشته‌اند. در گام دوم انقلاب و شروع دوره جدید نه تنها شاهد رخوت و سستی در قوه قضاییه نبودیم بلکه از اولین روز‌های این دوره که دوره تحول نام‌گذاری شده است شاهد پویایی در دستگاه قضایی هستیم. مردم حق دارند نسبت به هر آنچه که وظیفه قانونی ما است انتظار داشته باشند تا ما در انجام وظیفه قانونی خود سر سوزنی کوتاهی نکنیم.مأموریت‌های مختلفی در قانون برای ما پیش‌بینی شده است که ممکن است در مقاطعی انجام این وظایف قانونی به دلایلی با تأخیر روبه‌رو شده باشد؛ به‌عنوان مثال در سوالات مردمی بسیار مطرح می‌شود که ما قانونی در خصوص اموال و دارایی‌های مسئولان داریم به این قانون نقد و اشکالاتی وارد بود، اما رییس جدید قوه قضاییه اعلام کردند که قانون، قانون است و باید اجرا شود و اگر اشکالاتی دارد به موازات اجرا آن باید اشکالات هم برطرف شود.

در مقابله با برخی از گرانی‌ها مانند افزایش قیمت خودرو و مسکن وظیفه قوه قضاییه چیست؟
اولاً مردم باید بدانند در بسیاری از حوزه‌ها، دولت وظیفه دارد امور را ساماندهی کند. وظیفه قیمت‌گذاری، نظارت و برخورد با متخلفان نیز با دولت است. صفر تا صد امور قیمت‌گذاری، ساماندهی، نظارت و حتی شناسایی و برخورد با متخلفان با سازمان تعزیرات حکومتی است که جز زیر مجموعه دولت قرار دارد نه قوه قضاییه.

بد نیست به این موضوع اشاره کنم که در بحث گرانی گوشت با وجود اینکه وظیفه‌ای بر دوش قوه قضاییه نبود، مدعی‌العموم به کمک سازمان تعزیرات حکومتی آمد. دادستانی و ضابطان قضایی پای کار ساماندهی ارزاق عمومی مردم آمدند. بخشی از وظایف قوه قضاییه نقش حمایتی و بخشی از وظایف هم نقش رسیدگی قضایی به امور است. 

چرا قوه قضاییه همان کاری را که در حوزه گوشت انجام داد را در حوزه مسکن و خودرو انجام نداد؟
قوه قضاییه در حوزه مسکن و خودرو هم ورود پیدا کرده است. ورود و اقدام حمایتی قوه قضاییه باعث شد که قیمت‌های کاذب از برخی سایت‌ها حذف شود و همین ورود باعث شد که در هفته‌های گذشته شاهد سیر نزولی قیمت‌ها باشیم. به هر حال با وجود آنکه قوه قضاییه عضو ستاد تنظیم بازار نیست، اما اعلام آمادگی کرده‌ایم که به این ستاد کمک کنیم تا نهاد‌های متولی را پای کار بیاوریم. 

در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی قوه قضاییه با اقتدار ورود پیدا کرد و برای سلطان سکه حکم اعدام صادر کرد، اما به مرور شاهد تقلیل احکام به حبس هستیم. دلیل این امر چیست؟
وظیفه ذاتی و قانونی قوه قضاییه، رسیدگی‌ بر مبنای قانون است. مقام معظم رهبری برای رسیدگی به دادگاه‌های افرادی که اخلال در نظام اقتصادی داشتند، تاکید کردند که رسیدگی‌ها دقیق باشد. ما از مجازات اعدام، حبس و سایر مجازات‌ها نه خوشحال و نه مکدر می‌شویم. خرسندی ما اجرای قانون است.

مفسدان اقتصادی هم شامل عفو می‌شوند؟
عفو شرایط و چهارچوب خاصی دارد و فرآیند کارشناسی و بررسی خاصی را در قوه قضاییه طی می‌کند و در نهایت خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌شود. در خصوص پرونده‌های مفاسد اقتصادی قصد داریم که در فرآیند عفو قرار نگیرند و اگر هم در فرآیند عفو قرار گرفت، فرآیند قانونی عفو مراعات شود.

چرا به اتهام پولشویی حسین هدایتی رسیدگی نشده است؟
حسین هدایتی پرونده‌های دیگری دارد که مفتوح هستند و باید به آنها رسیدگی شود. در پرونده‌ای که به آن رسیدگی شد، هدایتی جرم مشخص داشت و برای آن هم حکم صادر شد. جرم هدایتی اخلال در نظام اقتصادی بود که سقف مجازات ۲۰ سال حبس بود و دادگاه هم حکم ۲۰ سال حبس را صادر کرد.

چرا تعدادی از متهمان با کت و شلوار و اتو کشیده در دادگاه حاضر می‌شوند؟  
این سؤال درست و جواب روشنی دارد. تعدادی از متهمان از زندان به دادگاه اعزام می‌شوند، یعنی بازداشت هستند این دسته از متهمان، چون وثیقه نداشتند در زندان مانده‌اند به همین دلیل از زندان و با لباس زندان به دادگاه اعزام می‌شوند. برای فردی که دادگاه قرار وثیقه صادر کرده و متهم وثیقه را سپرده است از خانه و با لباس خودش در دادگاه حاضر می‌شوند.

آیا قوه قضاییه قرار است به موضوع پول‌های کثیفی که توسط هدایتی وارد فوتبال شده است، رسیدگی کند؟
ما تابع قانون، مقررات و عناوین مجرمانه هستیم، هر جایی که پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی رخ داده باشد تعقیب می‌کنم. در این خصوص تمام ایادی پولشویی را تعقیب می‌کنیم، اما اگر اقدامی انجام شده باشد که مصداق عنوان مجرمانه نداشته باشد به طور طبیعی تعقیب قضایی انجام نخواهیم داد. 

این وعده را به مردم می‌دهیم که در اعمال مجرمانه به خصوص در رابطه با پولشویی در حد و حدود قانونی با متخلفان برخورد می‌کنیم و تعقیب کیفری ما براساس ارتکاب عناوین مجرمانه است و لاغیر.

هدایتی در زندان گوشی موبایل دارد؟
هیچ زندانی داخل زندان گوشی موبایل به صورت رسمی در اختیار ندارد. اما بعضاً در بازرسی‌ها مشاهده کردیم که زندانی گوشی دارد و با این موارد برخورد شده و بازهم برخورد می‌شود. البته همه می‌دانند که به روزرسانی صفحات اینستاگرام توسط دیگران هم انجام می‌شود و این بروزرسانی به این معنی نیست که خود فرد این کار را انجام داده است.

آیا برای آقایان سیف و عراقچی دادگاه‌های مجزا تشکیل می‌شود؟
این پرونده با نقایصی که دادگاه گرفت به دادسرا برگشت، در دادسرا تحقیقات تکمیل شد و اخیراً پرونده مجدد به دادگاه اعاده شده است و دادگاه برابر ضوابط و مقررات به آن رسیدگی می‌کند و ما متناسب با رسیدگی دادگاه اطلاع رسانی می‌کنیم.

پرونده محمدرضا خاتمی به کجا رسید؟
دو جلسه دادگاه ایشان برگزار شده و جلسه بعدی دادگاه هم حضوری برگزار خواهد شد و باز هم باید منتظر نتیجه دادگاه باشیم.

پرونده نجفی به کجا رسید؟
نگاه ما به این پرونده نگاه به پرونده جنایی و قتل است و در مورد سایر پرونده‌های قتل که آثار اجتماعی به همراه دارد رسیدگی‌ها ضمن رعایت دقت از سرعت ویژه برخوردار است. مثال‌های زیادی هم از این دست موارد داریم مثل پرونده‌ قتل امام جمعه شهر کازرون، پرونده قتل بنیتا، پرونده رسیدگی به قتل مأمور نیروی انتظامی در خیابان پاسداران که با سرعت رسیدگی شد. هر جایی که پرونده قتلی بازتاب اجتماعی داشته باشد به آن پرونده در ضمن رعایت دقت با سرعت رسیدگی می‌کنیم. رسیدگی دادسرایی به پرونده نجفی با رویکرد پرونده قتل خانوادگی انجام و کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده است، دادگاه نیز در چهارچوب ضوابط و مقررات قانونی به آن رسیدگی می‌کند.

از صبر شما تشکر دارم و از شما قول می‌گیریم در آینده نیز مهمان ما باشید.
یکی از برنامه‌های تحولی قوه قضاییه گسترش حوزه اطلاع‌رسانی به مردم و رسانه‌هاست؛ شما و مردم هم شاهد این تحول خواهید بود. در حوزه شفافیت هم اگر معذوریت‌های قانونی وجود نداشت، بنده بسیار شفاف‌تر از این صحبت می‌کردم. جایی که مردم احساس عدم شفافیت می‌کنند ناشی از معذوریت‌های قانونی است و اگر این محدودیت‌ها نباشد ما صفر تا صد موضوعات را کاملاً شفاف به مردم ارائه می‌دهیم. 

حمایت

منتشر شده در سه شنبه, 21 خرداد 1398 10:39

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش