Thursday, 18 April 2024-
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1

سایت حقوقیدیده بان هشتم : دهمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضاییه در دوره تحول روز گذشته با حضور خبرنگاران قضایی رسانه‌ها برگزار شد. در این نشست، غلامحسین اسماعیلی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در دهمین نشست خبری خود اظهار کرد: در روزهای اخیر در راستای تحقق برنامه‌های تحولی شاهد اقدامات بسیار موثری بودیم که با اقبال عمومی، شهروندان، نخبگان و اقتصاددانان مواجه شد. 
اسماعیلی با اشاره به نهایی شدن متن لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، تصریح کرد: این لایحه البته در ابتدا توسط دولت تهیه و تدوین‌شده بود؛ اما بعد از بحث در کمیسیون لوایح دولت لایحه از ناحیه دولت به قوه‌قضاییه ارسال شد. سخنگوی قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: بر اساس وعده زمان‌بندی‌شده‌ای که ریاست قوه‌قضاییه اعلام کرد، خوشبختانه به این وعده عمل کردیم و متن نهایی شده لایحه از منظر قوه‌قضاییه به دولت ارسال شد.
 سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: این لایحه با تاسیسات بسیار خوبی مواجه است و متن آن کاملاً بومی و متناسب بافرهنگ ایرانی و اسلامی و در راستای تأمین امنیت بانوانی است که خودشان را به ارزش‌های اخلاقی جامعه و قوانین و مقررات و ارزش‌های دینی پایبند می‌دانند.
وی بیان کرد: مقرر شده است قوه‌قضاییه و دادگستری‌ها در سراسر کشور شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم موضوع این قانون تخصیص دهند. سخنگوی قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: این اقدام بیانگر این است که مجموعه قوه‌قضاییه برای رعایت کرامت، صیانت از حقوق بانوان که نیمی از جمعیت ایران اسلامی را تشکیل می‌دهند و همچنین رسیدگی به جرایمی که ممکن است از ناحیه برخی علیه آن‌ها به وقوع بپیوندد اهتمام لازم را خواهد داشت.  وی خاطرنشان کرد: این اقدام در شش‌ماهه اول دوره تحول قوه‌قضاییه، علاوه بر تحقق وعده ما یک هدیه مناسبی به بانوان جامعه اسلامی از ناحیه دستگاه قضا و ایجاد اعتماد برای بانوان است که قوه‌قضاییه نسبت به حقوق آن‌ها اهتمام لازم را داشته و خواهد داشت.
اسماعیلی در ادامه این نشست خبری با اشاره به گزارش بخشی از اقدامات مثبت قوه‌قضاییه در اجرای احکام و بازگشت اموال به یغما رفته به خزانه کشور، دولت، بانک‌ها شهرداری‌ها و مؤسسات خیریه گفت: اولین رقم اعلامی که بدون صدور حکم قضایی و با پیگیری بازرسی کل کشور و واحدهای ذی‌ربط در حوزه قرار مالیاتی صورت گرفته ۴۲ هزار و ۹۷۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۵۱ ریال است که تنها در ۵ ماهه نخست امسال این میزان مالیاتی که پرداخت نمی‌شد وصول و به خزانه دولت واریز شد.
سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: بالغ‌بر ۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با پیگیری قوه‌قضاییه به صندوق بیت‌المال برگشت. وی تاکید کرد: در حوزه بازگشت اراضی به بخش‌های مختلف، نهادهای متولی زمین و مسکن موفق شدیم در سال ۹۸ مساحتی بالغ‌بر ۱۷۸ هزار هکتار از اراضی تصرف‌شده توسط زمین‌خواران را در مورد ۲۰ استان به سازمان‌های متولی زمین و مسکن اعاده کنیم که رقم تقریبی آن بالغ‌بر ۱۱ هزار میلیارد برآورد می‌شود. اسماعیلی گفت: در استان تهران نیز از ابتدای سال تاکنون بالغ‌بر هزار هکتار از اراضی تصرف‌شده توسط زمین‌خواران و سودجویان را به نهادهای متولی زمین و مسکن اعاده کردیم که ارزش تقریبی آن بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال بوده است.

 آخرین اخبار پرونده امیر منصور آریا و بابک زنجانی
سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد برخی پرونده‌هایی که آرای آن مربوط به قبل است، اما فرآیند اجرای آن ادامه دارد، گفت: در پرونده امیرمنصور آریا تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان جزای نقدی واصل کردیم و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رد مال به بانک‌ها را انجام دادیم همچنین هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از اموال داخل کشور بابک زنجانی تحویل وزارت نفت شده است.

وی در مورد پرونده قربانعلی فرخ‌زاد که اخیراً در دادگاه محاکمه شد گفت: در این پرونده تنها یک اقدام ما بازگشت ماشین‌سازی تبریز به دولت و سازمان خصوصی‌سازی که ارزش واگذاری و قیمت کارشناسی که آن‌ها برآورد کردند ۶۸۸ میلیارد تومان بوده است که با پیگیری صورت گرفته این واگذاری ابطال شد و به بیت‌المال اعاده شد. اسماعیلی در مورد برخی پرونده‌های بانکی که در مرحله دادسرا قرار دارد گفت: در ماه گذشته در ارتباط با پرونده بانک ایران‌زمین و سینا ۶۰۰ میلیارد تومان از اموال متهم پرونده را که هنوز به دادگاه نرفته به این دو بانک برگرداندیم و پیش‌بینی می‌شود در مورد مطالباتی که بانک‌هایی همچون اقتصاد نوین دارد ظرف یکی دو ماه آینده بیش از هزار میلیارد تومان به این بانک‌ها برگردانیم.
 ۸۰۰ میلیارد تومان از اموال آستان قدس به این نهاد برگشت
وی افزود: در پرونده مربوط به آستان قدس رضوی و بیمارستان رضوی مشهد که فردی از مدیران سابق بیمارستان رضوی مشهد که بیش از ۵۰ پلاک از اراضی و آپارتمان‌ها را به نفع خودش تصرف کرده بود به نام آستان قدس برگشت داده شد. ارزش اموال بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است که از متهم پرونده که محکوم‌شده و در حال تحمل حبس است شناسایی شد و دریکی دو ماه گذشته به نام آستان قدس رضوی برگشت. اسماعیلی تصریح کرد: این موارد نمونه‌هایی از تلاش برای استرداد اموال به تاراج رفته و به یغما رفته بیت‌المال است و بیانگر این است که رسیدگی‌های قضایی تنها مجازات و حبس نیست.
سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های خصوصی‌سازی، گفت: اصل پرونده خصوصی‌سازی در دادسرا در حال رسیدگی است و در ارتباط با نحوه واگذاری‌هایی که انجام‌شده هنوز تحقیقات مقدماتی در حال انجام است.

 رییس قوه‌قضاییه لیست اموال و دارایی‌های خود و خانواده‌اش را اعلام کرد
سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص اعلام لیست اموال خود، گفت: ریاست قوه‌قضاییه بایستی به‌موجب قانون صورت جامع اموال و دارایی‌های خود و خانواده را به دفتر مقام معظم رهبری یا مرجعی که ایشان مشخص می‌کند اعلام کند و این اقدام از ناحیه آیت‌الله رییسی انجام‌شده است. وی در خصوص ورود دستگاه قضا به موضوع فروش بخشی از اموال ایران در کانادا، گفت: می‌توانیم ادعا کنیم این اقدام نوعی تروریسم دولتی_اقتصادی است. به‌محض اقدام انجام‌شده دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیری‌هایی را از طریق وزارت امور خارجه و دادستانی کل کشور انجام داد، در مرحله اول تلاشمان بر این است که این اقدام عملیاتی و اجرایی نشود و دولت کانادا دست از این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی بردارد. سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: اعلام کردیم که تمام تلاشمان را در منتفی شدن این تصمیم به کار می‌گیریم، ولی اگر در این حوزه موفق نشدیم قطعاً جمهوری اسلامی در تعامل مشترک با وزارت امور خارجه و مجموعه قضایی نسبت به اقدام جنایتکارانه دولت کانادا، مقابل به‌مثل را در دستور کار خود قرار خواهد داد. وی در خصوص طرح انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه‌قضاییه، گفت: این موضوع، موضوع جدیدی نیست در دوره‌های مختلف و باانگیزه‌های متفاوت و از ناحیه برخی از اشخاص در دولت و مجلس این موضوع کراراً مطرح‌شده و در بررسی‌های قبلی هم اعلام‌شده است و پذیرفته‌اند که این اقدام مغایر قانون اساسی است. 

 تائید بازداشت سه استرالیایی در ایران
اسماعیلی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر بازداشت سه استرالیایی، گفت: اصل خبر صحت دارد و این موضوع در دو پرونده است که هر دو پرونده منتهی به صدور کیفرخواست شده و در نوبت رسیدگی دادگاه قرار دارد و نهایتاً قضاوت این‌که این افراد مجرم هستند و یا رای دیگری صادر شود با دادگاه است.

سخنگوی قوه‌قضاییه اضافه کرد: یکی از پرونده‌ها ناظر به این است که دو نفر مبادرت به‌عکس برداری از اماکن نظامی و مناطق ممنوعه داشتند و عکس‌ها و فیلم‌هایی که توسط هلی‌شات مجهز به دوربین از اماکن نظامی و ممنوعه گرفته بودند در حافظه دوربین نصب‌شده بر هلی‌شات به‌دست‌آمده است. وی ادامه داد: پرونده دیگر بعد امنیتی و جاسوسی برای یکی از کشورهای بیگانه دارد البته مربوط به کشور متبوع خود فرد نیست و برای کشور دیگری است.

 پرونده تروریست‌های واقعه اهواز به دادگاه ارجاع می‌شود
اسماعیلی درباره پرونده تروریستی اهواز، گفت: این پرونده دو بخش دارد یک بخش قصور برخی از عوامل نیروهای مسلح بود که برای تقصیر آن‌ها ستاد کل نیروهای مسلح هیأتی را تعیین و موضوع را بررسی کردند و اشخاصی که در این حوزه قصور و تخلف داشتند به‌حسب مورد با برخی در سلسله‌مراتب خود فرماندهی برخورد شده است و در مورد برخی از اشخاص دیگر که قصد مجرمانه قائل بودند پرونده به دادسرای نظامی تهران ارسال‌شده و در دادسرا رسیدگی شد در این رابطه کیفرخواست صادر و به دادگاه ارجاع شده است و منتظر تصمیم دادگاه نظامی در این مورد هستیم. سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: بخش دیگر پرونده عوامل تروریستی بودند که در این حادثه نقش داشتند بیش از ۳۰ نفر از عوامل مرتبط با این موضوع در استان خوزستان شناسایی و در بازداشت هستند و کار رسیدگی به پرونده آن‌ها در دادسرا به اتمام رسیده و ظرف چند روز اخیر پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع می‌شود و هماهنگی‌های لازم برای این‌که به‌صورت فوق‌العاده در دادگاه رسیدگی شود انجام‌شده است. اسماعیلی در رابطه با اصلاح تبصره ذیل ماده ۴۸، بیان کرد: در ارتباط با تبصره ماده ۴۸، خود قوه‌قضاییه به اصلاح این تبصره نظر موافق دارد. وی ادامه داد: قوه‌قضاییه قانون را اجرا می‌کند و خودش قانونگذار نیست. الان قانون به این‌گونه است و هر زمان که اصلاح شد بلافاصله قانون را با وضعیت جدید اجرا خواهیم کرد. سخنگوی قوه‌قضاییه در رابطه با حق‌الوکاله‌های میلیاردی نیز تصریح کرد: به اشخاص اعلام می‌کنیم که بیش از تعرفه مصوب پولی را به وکلا ندهند.

 ماجرای مخفی شدن یکی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری
وی در خبر مفقود بودن یکی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به مدت ۲۴ ساعت، تصریح کرد: این اقدام یک اقدام واقعاً خاصی بود اما به لحاظ اهمیت و پیگیری که انجام دادم مشخص شد پرونده‌ای تشکیل نشده و دستور بازداشتی اصلاً صادر نشده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت کلاهبرداری ۱۴۰ میلیارد تومانی اعضای یک خانواده از هشت بانک، تصریح کرد: در مراحل اولیه در دادسرا این پرونده قدری طولانی شده بود، ولی در پایان سال ۹۷ رای بدوی دادگاه صادرشده است. احکام هم حبس‌های طویل‌المدت و استرداد است و مجازات‌های سنگینی برای اعضای این خانواده در نظر گرفته‌شده و پرونده در مرحله تجدیدنظر است. وی افزود: تاکید شده که دادگاه تجدیدنظر زودتر این موضوع را بررسی و با نهایی شدن دادنامه و قطعی شدن آن، نتیجه به لحاظ اهمیتی که داشته با ذکر جزییات اعلام خواهد شد. 
سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده آقایان عراقچی و سیف، گفت: با توجه به توضیحاتی که متهمان این پرونده داشتند دادگاه از دولت خواسته که در ارتباط با ادعاهای آنان و همچنین بعضاً مطالبی که دولت مطرح کرده، مستندات خود را به مرجع قضایی ارسال کنند و این تقاضا از ناحیه ما بوده و اعلام آمادگی نیز از ناحیه دولت انجام‌شده است. وی افزود: پاسخ دولت و استناداتی که دولت در این مورد ارائه می‌کند قطعاً موردتوجه قضات شعبه قرار خواهد گرفت و می‌تواند در سرنوشت پرونده نیز اثرگذار باشد.
اسماعیلی در خصوص پرونده حادثه قطار سمنان، اظهار کرد: موضوع کارشناسی این پرونده به لحاظ نوع حادثه زمان‌بر شد و در اختیار ما نیز نبود، نتیجه آخرین کارشناسی این پرونده هفته گذشته واصل‌شده است. اگر چنانچه در ظرف مهلت قانونی نسبت به این نظر اعتراضی انجام نشود دادسرا تصمیم خود را می‌گیرد و پرونده را به دادگاه ارسال خواهد کرد. اسماعیلی در خصوص واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه به یک فعال لبنی، بیان کرد: این واگذاری نیز یکی از واگذاری‌های متعددی است که در پرونده خصوصی‌سازی به ما ارجاع شده و همکارانمان مشغول رسیدگی به آن هستند.

 آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن
سخنگوی قوه‌قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن چیست، اظهار کرد: کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال‌شده است، بخشی از وجوه به مالباختگان مسترد شده و به لحاظ اینکه در این موضوع جمع زیادی از شهروندانمان اموال خود را از دست دادند و متضرر از جرم شدند، جزو پرونده‌های دارای اولویت برای ماست.

 
 از مجموع هشت نفر متهمان پرونده هفت‌تپه دو یا سه نفرشان کارگر هستند
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده کارگران زندانی هفت تپه، بیان کرد: در این پرونده رایی که صادرشده قطعی نیست و سیاست کیفری نیز اعلام‌شده و قرار است در مرحله تجدیدنظر بر اساس سیاست کیفری ابلاغی از ناحیه ریاست قوه‌قضاییه در پرونده تصمیم‌گیری شود. اسماعیلی افزود: در این پرونده از مجموع هشت نفر متهمان این پرونده دو یا سه نفرشان کارگر هستند و بقیه کارگر نیستند و هیچ ربطی به حوزه کارگری ندارند. اسماعیلی در خصوص خبر بازداشت کوتاه‌مدت دو نفر از مدیران سازمان اوقاف و از نزدیکان رییس سازمان اوقاف، گفت: آنچه من خبردارم بازداشتی به ما گزارش نشده است. البته نه در محل کار قبلی ایشان بلکه در خود اوقاف سال گذشته پرونده‌ای تشکیل شد که متهمان آن روحانی بودند و در دادسرای ویژه روحانیت است و از نتیجه آن اطلاعی ندارم.

 آخرین وضعیت پرونده مدیران ایران‌خودرو
اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مدیران ایران‌خودرو نیز اذعان کرد: این پرونده هنوز در دادسراست و کار تحقیقات در دادسرا در حال انجام است، تاکید شده که به‌صورت ویژه با دقت و بررسی همه ابعاد موضوع پرونده مورد رسیدگی قرار گیرد. تاکنون در دادسرا منتهی به تصمیم نهایی نشده است. وی در پاسخ به «حمایت» مبنی بر این که اخیراً خبری از سوی دادستان استان گلستان مبنی بر رسیدگی به اتهامات ۱۱ نفر از مدیران درباره سیل منتشرشد، موضوع قصور و تقصیر مسئولان در حوادث سیل در سایراستان‌ها به کجا رسید، اظهار کرد: در همه استان‌هایی که وقوع سیل داشتیم بررسی‌هایی انجام‌شده و اشخاصی که در بررسی‌های کارشناسی مقصر شناخته‌شده‌اند با نوع تقصیر احصاء شده، جمعی از این افراد به هیئت‌های تخلفات اداری معرفی شدند که رسیدگی شود و جمعی از این مدیران در استان‌های مختلف من‌جمله در استان گلستان به مراجع قضایی معرفی شدند و بیش از ۱۰ نفر به مراجع قضایی معرفی شدند و با عنایت به اینکه این گزارش اخیراً به مراجع قضایی ارسال‌شده الان دادسرا در استان‌های مختلف چه در گلستان، چه خوزستان و چه لرستان مشغول بررسی و رسیدگی به عناوینی است که از ناحیه بازرسی کل کشور به مراجع قضایی اعلام‌شده است.

حمایت

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش