text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

محاکمه 26 متهم در پرونده شرکت سایپا

سایت حقوقیدیده بان هشتم : جلسه رسیدگی به اتهامات مسئولان سابق شرکت خودروسازی سایپا و مرتبطان این پرونده برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه‌قضاییه، قاضی زرگر در ابتدای جلسه دادگاه بیان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی به وجود آمده برای مردم، برخورد با مسئولان و مدیرانی که به وظیفه خود در این رابطه عمل‌نکرده و کوتاهی کرده‌اند لازم شد که یکی از این مشکلات خودرو است. قاضی زرگر افزود: در همین راستا پرونده‌ای در خصوص تخلفات برخی از مدیران شرکت سایپا در واگذاری خودرو به برخی از نمایندگی‌ها و افراد خاص تشکیل شد که با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال شد.

    پرونده ۲۶ متهم دارد
سپس حسینی، نماینده دادستان به اذن قاضی دادگاه در جایگاه قرار گرفت و بابیان اینکه دو پرونده با دو کیفرخواست به دادگاه ارسال‌شده است، گفت: بخشی از دو پرونده از حیث موضوع و اتهامات باهم مشترک هستند که بخش مذکور قرائت خواهد شد. نماینده دادستان بابیان اینکه این پرونده ۲۶ متهم دارد افزود: اتهامات موجود شامل اخلال در نظام ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و انجام معاملات ارزی در سطح کلان، اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تحصیل ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه خودرو با انحصار و بهره‌مندی از رانت و همچنین اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت شرکت هرمی به مبلغ ۲۶۳ میلیارد ریال و پولشویی به میزان سه هزار و دویست میلیارد تومان با ۲۶۰ حساب بانکی است.

    تبانی یک زن و شوهر با مدیرعامل و معاون بازاریابی و فروش سایپا
حسینی در ادامه تصریح کرد: متهمان ردیف اول و دوم پرونده موردنظر زن و شوهر و دارای شغل آزاد هستند که با مدیرعامل و معاون بازاریابی و فروش و همچنین مدیر اداره برنامه‌ریزی فروش سایپا در قسمت اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی تبانی داشته‌اند.

حسینی در ادامه و با تشریح اسامی و عناوین اتهامی متهمان بیان کرد: وحید بهزادی فرزند ابوطالب، متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی از طریق ثبت سفارش صوری و غیرواقعی، دریافت ارز از بانک‌های پارسیان و سرمایه و انجام عملیات حواله ارزی بدون دریافت مجوز و در پوشش شرکت شهاب پارسه کیش و چند شرکت در خارج از کشور، مشارکت در اخلال کلان در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت و تولید ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو باارزش ۱۱۹ میلیارد و ۷۷۹ میلیون ریال و کسب منفعت، مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت در شرکت هرمی و عضوگیری به مبلغ ۶۳ میلیارد ریال، جعل سند رسمی، شناسنامه و استفاده از سند مجعول عادی و ارائه اسناد جعلی گمرکی به بانک‌های سرمایه و پارسیان و مشارکت در عملیات پولشویی به نحو سازمان‌یافته به میزان ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، نجوا لاشیدایی فرزند علی متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و انجام عملیات حواله ارزی بدون اخذ مجوز از طریق دفاتر غیرمجاز، مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و از طریق پیش‌خرید، مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق عضوگیری و فعالیت در شرکت هرمی و تحصیل منفعت به مبلغ ۶۳ میلیارد ریال و مشارکت در عملیات پولشویی از طریق بهره‌گیری از حساب‌های اشخاص متعدد حقیقی و حقوقی به مبلغ ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان.
وی ادامه داد: مهدی جمالی فرزند علی‌اکبر متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و تولیدات موردنیاز مردم که از ۱۷۲ هزار و ۹۴۱ دستگاه خودرو ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه به ۱۵ نمایندگی از میان ۶۰۰ نمایندگی تحویل داده‌شده است. نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: رضا تقی زاده، معاون سابق بازاریابی و فروش سایپا متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و تولیدات موردنیاز مردم که از ۱۷۲ هزار و ۹۴۱ دستگاه خودرو ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه به ۱۵ نمایندگی از میان ۶۰۰ نمایندگی تحویل داده‌شده است. حسین نوری مدیر اداره برنامه‌ریزی فروش سایپا متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی، جعفردل افکار متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی تعداد ۶۶۹۹ دستگاه خودرو به مبلغ ۴۶ میلیارد و ۸۳۸ میلیون ریال. سید سعید مولوی فرد متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و جعل و استفاده از سند مجعول جهت اعلام رفع تعهدات ارزی. حسین رشیدی‌زاده متهم است به معاونت در اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی، هادی رشیدی زاده متهم است به اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و جعل و استفاده از سند مجعول جهت اعلام رفع تعهدات ارزی. زکریا حسن نیا مسئول ارزی بانک مرکزی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی. داریوش حسین‌خانی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی. سمیه گرامی متهم است به اخلال در نظام پولی و ارزی. سپیده توکلی متهم است به اخلال در نظام پولی و ارزی. احسان دهقانی متهم است به انجام عملیات پولشویی به مبلغ ۳ هزار و ۸۶۶ میلیارد و ۶۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۴۰۷ ریال و عضویت در شبکه پولشویی. حسین معینی بشیری متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ هزار و ۴۶۳ میلیارد و ۸۲۶ میلیون و ۳۴ ریال و عضویت در شبکه پولشویی. محمدمهدی طریقت منفرد متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ ۴ هزار و ۵۷۷ میلیارد و ۴۶۹ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۸۱ ریال. زهرا بهزادی متهم است به انجام عملیات پولشویی به مبلغ ۳۱۳ میلیارد و ۶۳ میلیون و ۱۰۴۹ ریال. کامبیز فیروزه‌ای متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال. مصطفی نیاکان، متهم است به اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق همکاری در ساخت و تولید ۶۷۰۰ دستگاه خودرو. مجید بهزادی متهم است به معاونت در اخلال نظام اقتصادی، پولشویی و همکاری با متهمان ردیف اول و دوم. نوید ارژنگی متهم است به شروع به جرم نسبت به اتهامات سعید مولوی‌فر. وحید دهقان متهم است به جابجا کردن اسناد و مستندات. علیرضا دهقان متهم است به همکاری با متهمان از طریق جابجایی اسناد و سوزاندن آن‌ها. ایمان پیوندی متهم به همکاری با متهمان از طریق جابجایی اسناد و سوزاندن آن‌ها؛ بنابراین گزارش، در کیفرخواست قرائت‌شده نام دو تن از نمایندگان مجلس نیز به‌عنوان متهم به چشم می‌خورد.

  تشریح اقدامات مجرمانه متهمان
حسینی در ادامه گفت: شبکه گسترده‌ای از افراد در امور ترخیص داری فعالیت داشتند. برخی از مسئولان و معاونان ارزی بانک‌های مختلف مراحل تخصیص ارز به بانک را تسهیل و در قبال آن سکه دریافت می‌کردند که خانم‌ها سمیه گرامی و سپیده ترکی ازجمله این افراد هستند. نماینده دادستان تاکید کرد: برخی از متهمان از طریق ثبت سفارشات صوری هم خریدار بودند و هم فروشنده که با این کار اقدام به فریب دولت جهت دریافت ارز دولتی می‌کردند. حسینی گفت: آقایان محمدمهدی و رضا طریقت منفرد به همراه معین رشیدی از طریق کارهای بانکی ثبت سفارشات، فعالیت‌های مجرمانه متهمان را تسریع می‌کردند. وی بیان کرد: حسب تحقیقات صورت گرفته، وحید بهزادی با استفاده از تبانی با شرکت سایپا اقدام به انعقاد قرارداد برای تولید و فروش خودرو کرده و سپس با رایزنی سعی در تمدید قرارداد کرده است. نماینده دادستان ادامه داد: حسب تحقیقات صورت گرفته متهمان در کل کشور اقدام به توزیع خودرو و تحویل به سایر نمایندگی‌های شرکت خودروسازی سایپا می‌کرده‌اند درحالی‌که شرکت خودروسازی سایپا باید این کار را انجام می‌داد که این بی‌توجهی منجر به گرانی و کمبود خودرو شد. 

     واریز ۱۸ میلیارد تومان به‌حساب مجری شبکه ضدانقلاب من و تو
وی بیان کرد: حداقل بیش از ۱۳ میلیون یورو از ارزهای دریافتی رفع تعهد نشده است. نماینده دادستان ادامه داد: در اظهارات حامد مبشری، دانیال مهرجویی و محمدکاظم جمشیدی که در متن کیفرخواست وجود دارد آورده شده که به‌حساب وحید بهزادی حواله‌جات متعدد ارزی ارسال می‌شده است. همچنین رضا طریقت منفرد نیز اظهاراتی داشته که در کیفرخواست ذکرشده است. جای تأمل دارد از حساب‌های وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی در شرکت شهاب پارس بالغ‌بر ۱۸ میلیارد تومان به‌حساب خانمی واریزشده که بنا بر تحقیقات به‌عمل‌آمده این خانم مجری شبکه ضدانقلاب من و تو و مجری مرجان تی‌وی بوده که در سال ۹۴ از کشور خارج‌شده است. حسینی نماینده دادستان در خصوص دلایل مربوط به قرارداد منعقده با سایپا اظهار کرد: یکی از این دلایل اخلال از طریق فروش سبدی محصولات سایپا است. وی ادامه داد: بنا بر اظهارات برخی متهمان تعویض خودروهای کم‌فروش به پرفروش نیز صورت می‌ِگرفته است که دراین‌باره صحبت‌های آقای جهرودی (مدیرعامل بعدی سایپا) حاکی از وجود رانت و انحصار در قرارداد فوق است، همچنین نتیجه بررسی‌های سازمان بازرسی نشان می‌دهد که نحوه شراکت سایپا با متهمان منحصربه‌فرد بوده است. وی افزود: تشکیل این شبکه توسط مدیرعامل وقت سایپا علاوه بر اخلال در بازار خودرو موجب ضررهای هنگفت در شرکت سایپا شده است.حسینی در ادامه به گزارش مبسوط معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات درباره طرح پیش‌فروش سبدی خودرو و قراردادهای خانم نجوا لاشیدایی که منجر به افزایش خودرو شده بود اشاره کرد. در این بخش از جلسه دادگاه با اتمام کیفرخواست، قاضی زرگر ختم جلسه دادگاه را اعلام کرد.

حمایت

منتشر شده در یکشنبه, 31 شهریور 1398 09:26

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش