text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

عواقب ثبت نکردن ازدواج

دیده بان هشتم : برای اینکه سند ازدواج، رسمی محسوب شود انجام مراحلی نیاز است و باید علاوه بر زن و شوهر افرادی دیگر یعنی  مجری یا مجریان صیغه (عاقد) و سه شاهد و دو معرف آن را امضا کنند.
سایت حقوقیبه گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، فقط خانه و ماشین و ملک و املاک نیست که باید ثبت شوند. بعضی اتفاق‌های مهم زندگی هم نیاز به این دارند که شش دانگ به نام ما بخورند. دیده اید آدم تا اموالش شش دانگ به نامش نخورد خیالش راحت نمی‌شود! ازدواج هم همین طور است و تا ثبت نشود رسمیت ندارد.
 
حتما می‌پرسید اگر رسمی نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟
 
اگر ازدواجتان رسمی نباشد مورد حمایت قانون نیست؛ یعنی اگر بخواهید به موجب این ازدواج دعوایی در دادگاه مطرح کنید، چون ازدواج‌ جایی ثبت نشده است اصلا به این موضوع رسیدگی نمی‌شود؛ مهمتر این که ثبت نکردن ازدواج مجازات هم دارد.
 
مجبوری ثبت کنی
 
همه چیز حساب و کتاب دارد، دیگر چه برسد به ازدواج و طلاق و اینجور حرفها البته قبل از ورود به  بحث باید این نکته را هم گوشزد کنیم که اجباری بودن ثبت فقط برای آنهایی است که ازدواج دائم می‌کنند. ثبت ازدواج موقت یا همان صیغه همچنان اختیاری است و به ثبت دردفاتر رسمی ازدواج و طلاق نیاز ندارد مگر اینکه ارتباط زن و مرد منجر به بارداری شده باشد یا در ازدواج موقت عروس خانم شرط کرده باشد که ازدواج ثبت شود.
 
شما هم مجازات می‌شوید!
 
شانه‌هایتان را بالا بیندازید و فکر نکنید ماجرای ثبت نشدن یک ازدواج با تنبیه کردن دفتردار حل می‌شود. ثبت ازدواج اجباری است و در واقع برای حفظ کیان خانواده، ثبت ازدواج دائم، طلاق و رجوع طبق مقررات باید انجام شود.
 
حالا اگر مردی به سرش بزند و این کار را انجام ندهد، یعنی بدون ثبت دردفاتر رسمی ازدواج دائم کند ضمن الزام به ثبت واقعه به جزای نقدی درجه 5 (بیش از80 میلیون ریال) یا حبس تعزیری درجه 7 (از 91 روز تا 6 ماه) محکوم می‌شود.
 
قابل توجه خانم ها: دراین زمینه فقط آقایان جریمه و مجازات می‌شوند.
 
امضا و اثر انگشت
 
برای اینکه سند ازدواج، رسمی محسوب شود انجام مراحلی نیاز است و باید علاوه بر زن و شوهر افرادی دیگر یعنی مجری یا مجریان صیغه (عاقد) و سه شاهد و دو معرف آن را امضا کنند.
 
اما اگر زن و مرد بی سواد باشند باید یک نفر مطلع باسواد که معتمد شخص بی سواد است در دفترخانه حاضر شود و ثبت سند ازدواج را برای شخص بی سواد بخواند بعد از آن فرد بی سواد باید سند ازدواج را انگشت بزند. برای رسمی کردن ثبت ازدواج در کنار امضای زوجین حداقل امضای سه شاهد لازم است.
 
قانون حتی مشکلات شنوایی و بینایی را هم بهانه ای برای ثبت نکردن ازدواج نمی داند و زوجینی که ازاین مشکلات رنج می‌برند باید همراه خود معتمدی را داشته باشند تا مطلب را بتواند به آنها بفهماند.
میزان
منتشر شده در چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 09:09

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش