text1

پنج شنبه, 09 فروردين 1403-

رئیس قوه قضاییه در نشست هم‌اندیشی با وکلای دادگستری:

سایت حقوقیدیده بان هشتم : آیت الله رئیسی گفت: شفاف سازی و واقعی سازی حق الوکاله‌ها دو واقعیتی است که در نگاه عمومی جامعه نسبت به وکلا بسیار تاثیر گذار است و باید به این دو مقوله توجه بیشتری شود.

 

به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم ، نشست وکلا با رئیس دستگاه قضا روز گذشته در محل حوزه ریاست قوه قضاییه برگزار شد و وکلای حاضر در این نشست به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

وکلا در جهت احقاق حق و ابطال باطل و صدور آرای سالم بسیار نقش آفرین هستند

 آیت الله رئیسی در این نشست پس از استماع نظرات و مطالب وکلا اظهار کرد: نظرات شما عزیزان را شنیدیم که برای بنده بسیار مغتنم بود. البته بعد از این، این امکان فراهم خواهد بود که نظرات وکلا را بیش از گذشته داشته باشیم؛ چون بیان همه مسائل و مشکلات و راهکار‌ها طی دو ساعت مقدور نیست و ما نیاز داریم که از نظرات شما که مستقیماً با دادگاه‌ها و اصحاب دعوی و پرونده‌ها ارتباط دارید، استفاده کنیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: اساساً برای اینکه طرح دعاوی در دادگستری‌ها کمتر شود و ما شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها باشیم، قطعاً وکلا نقش عمده‌ای دارند و در جهت اتقان احکام همه باید کمک کنند. نهاد وکالت می‌تواند در کشف حقیقت نقش اساسی داشته باشد و وکلا در جهت احقاق حق و ابطال باطل و صدور آرای سالم بسیار نقش آفرین هستند.

وی اظهار کرد: بدون تردید وکالت هم در فرهنگ اسلامی و هم در قانون اساسی و قوانین موضوعه دارای جایگاه ویژه‌ای است. نهاد وکالت امروز یک نهاد قانونی و رسمی است؛ اما دارای مشکلاتی است که باید با همکاری خود وکلا این مشکلات حل شود.

از نکات مهم جامعه وکلا ساماندهی جریان وکالت و نهاد وکالت است

رئیس دستگاه قضا بر موضوع ساماندهی امر وکالت در کشور تاکید کرد و ادامه داد: از نکات مهم جامعه وکلا ساماندهی جریان وکالت و نهاد وکالت است که در جهت تحقق این مسئله همه باید مساعدت و همراهی کنند؛ هم مرکز وکلای قوه قضاییه و هم کانون وکلا باید کمک کنند تا ما شاهد ساماندهی جریان وکالت در کشور باشیم و این مسئله را بتوانیم به صورت قانونی و هدفمند دنبال کنیم تا یک حرکت یکپارچه دراین رابطه صورت گیرد و حتی اگر لازم باشد، مقرراتی تصویب شود تا این کار به صورت خوبی محقق شود.

شفاف سازی و واقعی سازی حق الوکاله‌ها در نگاه عمومی جامعه نسبت به وکلا بسیار تاثیر گذار است

رئیس قوه قضاییه با اشاره به قضاوت فضای عمومی جامعه نسبت به وکالت، این امر را نیازمند واکاوی دقیق دانست، گفت: شفاف سازی و واقعی سازی حق الوکاله‌ها دو واقعیتی است که در نگاه عمومی جامعه نسبت به وکلا بسیار تاثیر گذار است و باید به این دو مقوله توجه بیشتری شود. طبیعتاً حق الوکاله واقعی و سپس شفاف سازی آن هم برای وکلا و هم برای اداره دارایی و هم برای اصحاب دعوی بسیار ضروری است و از بسیاری از بدبینی‌ها کم کند و راهکار این است که برای حذف این بد بینی‌ها تعرفه‌ها واقعی و شفاف شوند و لازم است حتماً مقدمات این کار فراهم شود.

وی به نقش وکلا در تهیه لوایح و قوانین هم اشاره کرد و بیان داشت: نقش وکلا در همکاری برای تهیه لوایح و قوانین یک نقش کلیدی است که می‌تواند بر غنای مقررات بیافزاید؛ بخصوص که وکلا در بحث دانش و تجربه بسیار توانمند هستند و می‌شود از ظرفیت آن‌ها در تهیه لوایح و قوانین استفاده کرد.

جریان سالم قضایی با جریان سالم وکالت همراه است

مبارزه با فساد، محور دیگری از سخنان رئیس دستگاه قضا در نشست هم اندیشی با وکلا بود که آیت الله رئیسی بر آن تاکید کرد و گفت: مبارزه با فساد یک امر مهم است که همکاری همه بخش‌ها را می‌طلبد. اگر در میان وکلا یک وکیل ناسالم باشد، کل مجموعه آسیب می‌بینند و باید خود وکلا کمک کنند که این آسیب وجود نداشته باشد؛ همچنانکه اگر یک قاضی ناسالم باشد، ما باید خودمان مدعی مبارزه و برخورد باشیم.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه سخن گفتن از سلامت قوه قضاییه بدون سلامت جریان وکالت امکانپذیر نیست، گفت: جریان سالم قضایی با جریان سالم وکالت همراه است. چون همه ما را یک مجموعه می‌بینند و، چون یک مجموعه هستیم، هم ضابطان و هم کارشناسان و هم وکلا و هم قضات و هم مجموعه اداری باید آهنگ سلامت را داشته باشند.

وی تصریح کرد: طبیعتاً کوچک‌ترین ناسالمی در این مجموعه همه اعضا را در برمی گیرد؛ لذا همه این اجزا از جمله ضابطین، وکلا، کارشناسان و قضات در امر مبارزه با فساد دخیل هستند و باید این امر را به عنوان یک وظیفه دنبال کنیم که کار وکالت توام با سلامت باشد.

آیت الله رئیسی پرسید: چرا باید اجازه دهیم که یک قاضی، یک وکیل و یا کارمند ناسالم به جریان قضاوت و یا وکالت آسیب برساند؟ طبیعتا نگاه مردم با دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها عوض نمی‌شود؛ بلکه نگاه مردم در میدان عمل و اجراست که عوض می‌شود.

باید کرامت قضات، وکلا و اصحاب دعوی حفظ و صیانت شود

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه رضایت مردم از نحوه رسیدگی‌ها بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: مردم در عمل باید احساس کنند که مجموعه رسیدگی به پرونده سالم بوده است و بگویند که من در همه مراحلِ سالمِ رسیدگی حضور داشتم و نهایتاً برای من یک رای سالم صادر شده است.

حفظ کرامت قضات و وکلا موضوع دیگری بود که آیت الله رئیسی به آن اشاره کرد و گفت: باید کرامت قضات، وکلا و اصحاب دعوی حفظ و صیانت شود. حتی باید کرامت متهم رعایت گردد و ما موظف هستیم که کرامت و شان همه را حفظ کنیم و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، باید از عزت و عزیز بودن قاضی صیانت شود.

دفاع از حق موکل نباید حقوق دیگران را نقض کند

وی ادامه داد: همچنین دفاع از حق موکل نباید حقوق دیگران را نقض کند؛ یعنی دفاع از حق یک نفر نباید حائز تضییع حق یک فرد دیگر گردد. طبیعتاً آنچه که مورد نظر و هدف وکالت است، احقاق حق است و هر آنچه درآمد ناشی از ناحق باشد، باطل است. یعنی باید در ابتدا حق بودن یک مسئله اثبات شود و اگر دیدیم که آن مسئله حق نیست، نباید به دنبال آن برویم.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه رعایت اخلاق در امر قضاوت یک مسئله بسیار جدی است، افزود: توجه به مبانی اخلاقی در کار قضاوت و وکالت یک امر مستحبی نیست؛ بلکه در برخی از جا‌ها رعایت اخلاق جزءِ واجبات امر وکالت و قضاوت است.

آیت الله رئیسی در ادامه به موضوع تخصصی بودن امر وکالت هم اشاره کرد و تصریح کرد: تعیین وکلای تخصصی امر مهمی است و باید همانگونه که برخی از شعب ما تخصصی هستند، امر وکالت هم تخصصی باشد؛ چون در امر وکالت هم یک وکیل تخصصی می‌تواند به دادگاه و اصحاب دعوا کمک کند.

منظور از استقلال وکیل چیست؟

رئیس قوه قضاییه به موضوع استقلال وکلا هم اشاره کرد و گفت: به موازات استقلال قضات، وکلا هم باید استقلال داشته باشند؛ اما منظور از استقلال وکیل چیست؟ منظور از مستقل بودن این است که وکیل در تشخیص موضوع و کشف حقیقت واقعاً مستقل بوده و نفوذناپذیر باشد. همچنین قاضی هم وقتی همه اسناد و مدارک را دید، باید خدا را حاکم بر خود دیده و به موجب قانون رای دهد و کسی هم در او نفوذ نداشته باشد. استقلال به این معنی درست است؛ اما این استقلال به معنای عدم نظارت بر کار آن‌ها نیست. یعنی در قانون پیش بینی شده است که بر این‌ها نظارت شود. البته این نظارت به معنای بی اعتمادی به آن‌ها نیست؛ بلکه برای تداوم اعتماد به آن‌ها است؛ لذا ساز و کار نظارتی باید فعال بوده و ادامه داشته باشد.

وی بیان داشت: اینکه رسانه‌ها در چهره و وجه وکلا موثر هستند، حرف درستی است؛ اما آنچه که بیش از هر چیز بر چهره وکلا تاثیرگذار است، عملکرد آنان است؛ یعنی بالاترین نقش را در افزایش اعتماد عمومی به وکلا عملکردشان دارد؛ لذا بیش از هر چیزی باید به عملکرد توجه گردد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به بحث ساماندهی نهاد وکالت پرداخت و گفت: از حجت الاسلام و المسلمین مصدق، معاون حقوقی قوه قضاییه خواسته‌ایم که انشاءالله موضوع وکالت را به عنوان یک وظیفه کاری دنبال کند و ساماندهی نهاد وکالت را پیگیری نماید و البته حتماً با نظرات شما باید این کار دنبال شود. همچنن باید اصلاح قوانین وکالت با همکاری شما انجام شود.

آیت الله رئیسی به موضوع تعداد وکلا در کشور اشاره کرد و افزود: اگر تعداد وکلا بیش از نیاز جامعه باشد، مشکل ایجاد می‌کند و فسادآور است. تعداد وکلا باید بر اساس جمعیت و نیاز کشور باشد.

موسسات حقوقی باید حتماً ساماندهی شوند

رئیس قوه قضاییه گفت: موسسات حقوقی باید حتماً ساماندهی شوند و اینکه کسی بدون داشتن توانایی حقوقی لازم موسسه‌ای ایجاد کند، درست نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه وکلا در گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: جریان وکالت کشور باید در گام دوم انقلاب یک برنامه داشته باشد؛ بنحوی که در بسیاری از مسائل کشور می‌تواند پرچمدار باشد و برای دفاع از حقوق عامه یا دفاع از مستضعفان کشور و جهان حضور پررنگی داشته باشد.

باید نگاه وکلا به مسائل کشور نگاه انقلابی باشد

رئیس دستگاه قضا افزود: باید نگاه وکلا به مسائل کشور نگاه انقلابی باشد؛ بنحوی که اگر کشور مواجهه با تحریم‌های ظالمانه شد، وکلا در جایی که می‌توانند در این راستا ورود کرده و پرچم دار باشند.

وی بیان داشت: ظلمی را که امروز استکبار جهانی نسبت به مردم یمن، فلسطین و لبنان می‌کند، می‌توان در قالب دفاع از حقوق مسلمانان جهان مورد توجه قرار داد و چه کسانی مناسب‌تر از حقوقدانان که به مبانی حقوقی آن آشنا هستند.

وی گفت: امروزه می‌بینید که استکبار علنا قوانین بین المللی را به راحتی نقض می‌کند و به چیزی پایبند نیست. درست است که دولت و وزارت امور خارجه وظیفه خود را انجام میدهند، اما حضور کسانی که خودشان بیش از بقیه مسائل حقوقی را در عرصه بین المللی متوجه می‌شوند، بسیار مهم است و وکلا در این مورد باید پای کار بیایند.

لزوم ایجاد تشکل حقوقدانان بدون مرز

آیت الله رئیسی با تاکید بر لزوم ایجاد تشکل حقوقدانان بدون مرز گفت: داشتن حقوقدانان بدون مرز مانند پزشکان بدون مرز یک موضوع مهم در عرصه بین المللی است و این کار در جلب اعتماد عمومی بسیار موثر است؛ لذا حقوقدانان باید در این عرصه حضور فعال داشته باشند تا بتوانند از حقوق مظلومان دنیا دفاع کنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: شما باید در جایگاهی باشید که در جهان اسلام و حتی دیگر کشور‌های جهان بگویند که جریان حقوقی ایران اسلامی جریان دفاع از حق است؛ ولو اینکه درباره مردم یمن، لبنان و فلسطین باشند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: زمانی سفری به آفریقا داشتیم و آنجا با یکی از دوستان قدیم نلسون ماندلا جلسه‌ای داشتیم. مى‌گفت قانون اساسى شما را خوانده‌ام. بین قوانین اساسى کشورهاى مختلف، آن را قانون اساسى بسیار برجسته اى دیدم؛ به دو جهت: یکى اینکه شما هم دموکراسى را در این قانون و هم آرمان را تضمین کردید. می‌گفت آرمان را در کنار دمکراسى هر دو را با هم تضمین کردید و به نظر من از بهترین قوانین اساسى دنیاست و دو مرتبه گفت: بهترین قانون اساسى که من در دنیا سراغ دارم، با مطالعه می‌گویم قانون اساسی شماست؛ یک پیرمردِ اهل مطالعه و ملا که کاملا معلوم بود هم به زبان‌های مختلف، هم به قانون و هم به حقوق اساسی آشناست.

از جمله تحولات جدی در این دوره از مدیریت قوه قضاییه تحول در جریان وکالت است

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: امروز توجه جهانیان به اینجاست. جریان وکالت باید در کشور این مسائل را پیگیری کند. واقعا این احساس مردم که جریان وکالت جریان با انصاف و با عدالت است، خیلى مهم است. احساس انصاف در وکیل و احساس عدالت در جریان دادرسى در کشور براى مردم بسیار مهم است و نهاد وکالت در شکل‌گیری این احساس مى تواند بسیار نقش آفرین باشد؛ لذا من مى خواهم عرض کنم واقعا بیاییم تصمیم بگیریم یک نگاه متفاوت از گذشته به این موضوعات داشته باشیم. من به این جهت از وکلاى محترم دعوت کردم که بیاییم یک نگاه متفاوت داشته باشیم و یک گام متفاوت در گام دوم انقلاب اسلامى در این عرصه برداریم.

وی تصریح کرد: اگر نواقصى هم در گام اول در عرصه قضا وجود داشته، رهبرى معظم انقلاب اسلامى برای رفع آن از بنده به عنوان کسى که با دستگاه قضایى، با جریان وکالت، با حوزه و اساتید حوزه و با اساتید دانشگاه آشنایی دارد، یک تحول خواستند. از جمله تحولات جدی در این دوره از مدیریت قوه قضاییه تحول در جریان وکالت است و این کاری است که باید با همراهی خود شما صورت گیرد و انشاءالله ما آن را بطور متمرکز هم دنبال می‌کنیم. معاون حقوقی هم انشاءالله این ارتباط را خواهند داشت که موضوع را دنبال کنند و ما بتوانیم در این عرصه گامی برداریم و نتیجه و خروجی کار را نیز باید در نگاه مردم دید، مردم در این مورد اساس و ملاک هستند.

رئیس قوه قضاییه گفت: بعد از ذات مقدس پروردگار متعال که همه کار‌ها باید بر محور آن باشد، توجه به مردم در نظام اعتقادی ما مطرح است و خود ذات مقدس پرودگار هم ما را به نگاه‌های مردم ارجاع می‌دهد. بالاخره رضایت مردم نکته بسیار مهمی است. همانطور که خدامداری اساس زندگی امام (ره) و رهبری معظم انقلاب و مردان و زنان بزرگ این کشور بوده، توجه به مردم و خواست مردم، نه به عنوان یک تشریفات، بلکه به عنوان یک امر واقعی مطرح بوده و هست؛ لذا خروجیِ تحول در نهاد وکالت را باید در نگاه مردم دید. ما نیز انشاالله این جلسه را تکرار می‌کنیم و این جلسه نقطه آغاز ارتباط ما با شما خواهد بود.

آیت الله رئیسی بیان کرد: ما جلساتی در بخش‌های مختلف با همکاران عزیز در نهاد وکالت خواهیم داشت؛ ولی این را می‌خواهم بگویم که شما در کانون جلسه بگذارید و آقایان نیز در مرکز جلسه بگذارند و بحث شود که برای تقویت این ارتباط چه کنیم. یعنی باید‌هایی که باید انجام شود توسط شما و آن کار‌هایی که باید توسط ما انجام شود، انشاءالله ما پیگیری شود.

حتما برای تقویت نهاد داوری گام برخواهیم داشت

وی افزود: کرامت واقعی کرامتی است که باید بوسیله عملکرد خود شما حاصل شود. البته مطالبی که در مورد ورود وکلا به مراجع قضایی مطرح شد، مهم است؛ اما این‌ها از مسائلی است که با یک نشست کاری قابل حل است؛ کمااینکه آقای اسماعیلی، رئیس کل دادگستری تهران به من یادداشتی داد که مساله ورود وکلا به دادگستری تهران حل شده است و در جا‌های دیگر هم که آقایان بعضا اشاره کردند، انشاءالله حل خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ما مسائل بسیار مهمتری داریم، گفت: ما کار‌های بسیار مهمی داریم که این مسائل، در قیاس با آن‌ها مسائل اندکی است که انشاءالله به زودی با کمک و مساعدت همه دوستان دنبال و حل خواهد شد.

آیت الله رئیسی در پایان با بیان اینکه همانطوری که اشاره کردند نهاد داوری در دستور کار ماست، گفت: ما حتما برای تقویت نهاد داوری گام برخواهیم داشت. نهاد داوری از جا‌هایی است که می‌تواند در کاهش ورودی پرونده به دادگستری نقش داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه در پایان ضمن ارج نهادن به همه وکلا، قضات، حقوقدانان، روسای پیشین قوه قضاییه، بزرگان و همه کسانی که در عدلیه و اجرای عدالت نقش داشتند، گفت: آن‌هایی که بین ما نیستند، خدا همه را رحمت کند و آن‌هایی که هستند، انشاءالله خداوند حیات پربرکت به همه آن‌ها اعطا کند و به ما توفیق دهد که بتوانیم در این مقطع وظیفه بسیار سنگینی که بر عهده گرفته‌ایم، بخوبی انجام دهیم.

رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه: وکلا می‌توانند در امر احقاق حق صاحبان حق و همچنین حقوق عامه در عرصه بین الملل موثر باشند

مرتضی بختیاری، رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه نیز در ابتدای مراسم ضمن خیرمقدم گویی به وکلای حاضر در نشست اظهار کرد: ریاست قوه قضاییه مشتاق بود در جمع بیشتری از وکلای فرهیخته حضور داشته باشد؛ اما به دلیل ضیق مکان این امکان میسر نشد. قطعاً در مقاطع بعدی آیت‌الله رئیسی جلساتی را با تعداد بیشتری از وکلای فرهیخته برگزار خواهد کرد.

بختیاری با اشاره به نزدیک بودن سالگرد رحلت امام خمینی (ره) گفت: همه این عزت‌ها و عظمت‌ها که در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، به برکت وجود نازنین فرزند حضرت زهرا (س) و بنیانگذار انقلاب اسلامی است و آیندگان قضاوت خواهند کرد که چه اتفاقات بزرگی با پرچمداری امام بزرگوارمان به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه برگزاری نشست‌هایی با گروه‌های مختلف اجتماعی از ابداعات آیت الله رئیسی است، گفت: رییس قوه قضاییه این مشی پدرانه دیدار با گروه‌ها و مجامع مختلف را دنبال می‌کنند تا گرهی از مشکلات صاحبان حق و مردم گشوده شود. شما وکلای فرهیخته که در این جمع حاضر هستید، می‌توانید در امر احقاق حق صاحبان حق خصوصاً در بحث حقوق عامه و همچنین حقوق عامه در عرصه بین الملل موثر باشید؛ چرا که ما افتخار می‌کنیم در کشور جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مظلوم هستیم و در برابر ظالم می‌ایستیم و این از اصول لایتغیر انقلاب اسلامی و آموزه‌های امام (ره) است

بختیاری با اشاره به مقوله مبارزه با فساد گفت: بحث مبارزه با فساد شوخی بردار نیست؛ اگر دست در دست هم نگذاریم و ریشه‌های فساد را خشک نکنیم، قطعاً در امر مبارزه با فساد که خواسته همه مردم خصوصاً خانواده شهدا و ایثارگران است، موفق نخواهیم بود.

معاون اول قوه قضاییه: باید تلاش کنیم به همه‌ی قانون عمل کنیم

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در نشست هم‌اندیشی با وکلا نیز ضمن تشکر از حضار برای شرکت در این جلسه گفت: اصلاح آیین نامه و حق مشاوره موضوعی درست است و امیدوارم که زودتر رسیدگی شود. البته اینکه گفتند ۱۳ سال از تعیین حق مشاوره قبلی گذشته، درست است؛ اما خود آقایان طی این سال‌ها درخواستی برای اصلاح آن نکردند. در هر صورت ما آیین‌نامه مربوطه را پیشنهاد کردیم و منتظریم زودتر تصویب شود.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: مطلب دوم مربوط به موسسات حقوقی است. بنده فی الجمله با آقایان موافق هستم و معتقدم عملکرد برخی از موسسات حقوقی به ضرر جامعه است. برخی از اقداماتی که انجام می‌شود، به ضرر مردم است. ما باید تلاش کنیم به همه‌ی قانون عمل کنیم؛ نه به بخشی از قانون و هر وقت که بخشی از قانون را مغفول گذاشتیم، به همدیگر یادآوری کنیم که این بخش مغفول مانده و این بخش عمل نشده. اگر به همه‌ی قانون عمل کنیم، به نفع همه است.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: می‌خواهم سئوالی کنم از این دو بال فرشته عدالت که امروز دادرسی در اجرای عدالت و تحقق عدالت چگونه است؟

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: آیا ضابط از وکیل، قاضی از وکیل، وکیل از قاضی در کاری که می‌کنند، راضی است؟ می‌خواهم در رابطه با عدالت صحبت کنم و نه در رابطه با مساله صنفی. جا دارد بیشتر در جهت تحقق عدالت همه با هم همکاری کنیم و با یکدیگر تعامل داشته باشیم. اگر وکیلی به وظیفه قانونی و شرعی و سوگندی که خورده عمل نمی‌کند، شما خودتان بررسی کنید و واقعا اصلاح و برخورد کنید. ما هم همینطور؛ اگر یک قاضی و یک کارمند در دستگاه قضایی به وظیفه خود در جهت تحقق عدالت و در جهت کرامت طرفین پرونده و ایجاد عدالت و رسیدن به حقیقت عمل نمی‌کند، در مسیر اصلاح آن اقدام می‌کنیم.

اظهارات وکلا در نشست با رئیس قوه قضاییه

در ادامه نشستِ رئیس قوه قضاییه با جمعی از وکلا، وکلای حاضر در نشست به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

دکتر پزشکی با اشاره به استفاده از ظرفیت و پتانسیل کانون وکلا در عرصه بین المللی به منظور پاسداری از منافع ملی گفت: شما (رئیس قوه قضاییه) در اولین سخنرانی خود در جلسه مسئولان قضایی واژه جسورانه‌ای را به کار بردید و از کلمه نهضت استفاده کردید عبارتی در حقوق بین المللی تحت عنوان جنگ حقوقی شکل گرفته است و با توجه به اتفاقاتی که در عرصه بین المللی افتاده فکر می‌کنم که جای استفاده از وکلا وجود دارد و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: ما می‌توانیم در بحث تحریم‌ها این موضوعات را در قالب جرم بین المللی بیاوریم.

"وکیلی"، از اعضای کانون وکلای دادگستری اظهار کرد: پس از سال ها، توفیقی است که هدایت دستگاه قضایی را عزیزی اجابت کرده که خاک خورده این دستگاه است و من انتخاب شایسته آیت الله رئیسی به سمت ریاست قوه قضاییه را از طرف جامعه وکلای دادگستری ایران به محضر همه حقوقدانان تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه اعتماد عمومی از مولفه‌هایی پایداری است که موجب نظم اجتماعی می‌شود، گفت: تاکید آیت الله رئیسی بر امر حفظ کرامت مرتبطان و مراجعان به دستگاه قضایی یکی از نقاط قوتی است که اعتماد عمومی در جامعه را تقویت می‌کند.

وکیلی با بیان این که دادگستری‌ها خانه دوم وکلا هستند، گفت: صاحب هر خانه‌ای امنیت و تعالی خانه خود را می‌طلبد؛ لذا از ریاست دستگاه قضایی این تقاضا را داریم که با اتخاذ ساز و کاری در مورد حفظ حرمت و شان وکلا هنگام ورود به دادگستری‌ها تجدیدنظر فرمایند. البته در مجتمع‌های قضایی برخی استان‌ها در رابطه با نحوه ورود وکلا، تدابیر خوبی اتخاذ شده است.

وکیلی بیان داشت: یقین داریم که حضرتعالی با توجه به صبغه فقهی و حقوقی خود با اقداماتی که در مصدر ریاست دستگاه قضایی انجام خواهید داد، نام خود را در تاریخ ثبت خواهید کرد.

در ادامه نشست، حجت الاسلام مدرسی از اعضای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه، طی سخنانی گفت: مسئله اجرای عدالت و پیاده کردن نظام عدالت و قانونمند نمودن جامعه ابتدا باید توسط خود مجریان انجام شود که بحمدالله ریاست قوه قضاییه بیش از هر کسی به این امر توجه دارد.

وی تصریح کرد: یکی از مصادیق مهمی که در بعضی از مراکز قضایی کمتر رعایت می‌شود، مسئله حفظ شان وکالت و وکلاست.

در ادامه نشست، "کوشا"، از کانون وکلای دادگستری خطاب به رئیس قوه قضاییه گفت: شما در ابتدای شروع کارتان به عنوان رئیس قوه قضاییه برنامه‌ای را تقدیم مقام معظم رهبری کردید که این امر بسیار ارزشمند بود و ما درخواست داریم این برنامه را در اختیار ما نیز قرار دهید.

وی با اشاره به ضرورت تعامل میان وکلا و مسئولان قوه قضاییه گفت: با شناختی که از آیت الله رئیسی داریم، قطعاً در بحث تعامل میان وکلا و مسئولان قوه قضاییه یک موازنه را ایجاد می‌کند.

کوشا با اشاره به رشد قارچ گونه موسسات حقوقی غیرمجاز گفت: در حال حاضر افرادی هستند که با تخصص‌های غیرمرتبط نظیر مهندسی کشاورزی اقدام به تاسیس موسسه حقوقی می‌کنند و با جذب یک عده وکیل جوان و کارآموز، پرونده‌های حقوقی چند صد میلیونی را پذیرش می‌کنند. تقاضای ما نظارت بر این موسسات حقوقی است و در این زمینه نقش دیوان عدالت اداری بسیار پررنگ است.

وی با بیان این که افزایش تعداد وکلا یک چالش محسوب می‌شود، گفت: سوال این است که آیا توسعه کمّی وکیل می‌تواند مشکلات نهاد وکالت را رفع کند؟

کوشا بیان داشت: ما در نهاد وکالت این آمادگی را داریم تا با دستگاه قضایی در زمینه‌های مختلف از جمله تنظیم لوایح همکاری و مشارکت کنیم.

در ادامه نشست، "انصاف داران" از مرکز وکلای استان اصفهان گفت: تعامل با صدا و سیما و رسانه‌های جمعی جهت نشان دادن تصویری مناسب از شان وکلا یکی از مطالبات بر حق این قشر است که قطعاً در تحقق عدالت قضایی نیز موثر خواهد بود.

این عضو مرکز وکلای قوه قضاییه تصریح کرد: اعطای پرونده تخصصی در زمینه‌های مختلف به وکلا با توجه به رشته تحصیلی و تجارب عملی آن‌ها یک ضرورت است.

"طاهری نسب"، رئیس کانون وکلای دادگستری استان خوزستان نیز در ادامه نشست گفت: حضرت امام (ره) استقلال کانون وکلا را به عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب معرفی کردند. ما وکلا عزت خود را در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی به دست آوردیم و تلاش داریم این نظام بالنده‌تر و پایدارتر باشد؛ لذا کسی نباید درخواست استقلال ما را در چارچوبی بیرون از نظام جمهوری اسلامی تفسیر کند.

در ادامه نشست، "عبادی"، از اعضای مرکز وکلای قوه قضاییه طی سخنانی با اشاره به فعالیت بیش از ۷۰ هزار وکیل در کشور گفت: در کشور‌های مختلف دنیا هم ما شاهد وجود سیستم‌های مختلف وکالتی هستیم و این امر صرفاً در ایران پیاده سازی نمی‌شود.

"خانم وکیلی"، از اعضای کانون وکلا نیز در ادامه نشست امروز گفت: مهم‌ترین دغدغه نهاد وکالت دغدغه استقلال وکلاست. باید توجه داشت که وکیل مستقل می‌تواند در کنار دستگاه قضایی اصل عدالت را در جامعه محقق کند

این عضو کانون وکلا در ادامه گفت: ما همچنین خواستار برگزاری جلساتی به صورت پیوسته با ریاست قوه قضاییه هستیم.

"احمدی"، مسئول مرکز وکلا و مشاورین قوه قضاییه در استان زنجان نیز در ادامه نشست گفت: مرکز وکلای قوه قضاییه اصالتاً و تماماً برای کمک به سیستم قضایی کشور در راستای اجرای عدالت در تمام ابعاد جامعه و ارائه خدمات حقوقی به آحاد مردم تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: مرکز وکلای قوه قضاییه از بدو تولد با ۲۳ هزار وکیل اقدام به ارائه معاضدت‌های قضایی به آحاد مردم و سازمان‌های مختلف از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد کرده است.

احمدی تصریح کرد: رفع انحصار و تنظیم مقررات فراگیر در امر وکالت و جذب دانشجویان و جوانان مستعد در نهاد وکالت در راستای ارتقاءِ کمی و کیفی خدمات حقوقی نقش موثری دارد.

در ادامه نشست، "شهبازنیا"، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای سراسر کشور گفت: انتصاب آیت الله رئیسی به سمت ریاست قوه قضاییه با توجه به سابقه و تجربه ایشان در امر قضا مورد استقبال نهاد وکالت قرار گرفت و اکثر وکلا در اعلام مواضع خود در رسانه ها، ویژگی‌های برجسته آیت الله رئیسی را برای مردم برشمردند.

شهبازنیا با بیان اینکه ما در نهاد وکالت همواره پشتیبان نهاد قوه قضاییه هستیم و این پشتیبانی را وظیفه خود می‌دانیم، اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم اعتماد عمومی به قوه قضاییه به حداکثر برسد و این امر برای توسعه کشور و افزایش حس امنیت مردم و انسجام ملی ضروری است.

این عضو کانون وکلا با اشاره به موارد مطرح شده در سند تحول قوه قضاییه گفت: مهم‌تر از همه موارد بحث مبارزه با فساد است که آیت الله رئیسی با دقت نظر، این مقوله را مدنظر قرار داده است. در همین راستا کانون‌های وکلا حاضرند با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند، در امر مبارزه با فساد به قوه قضاییه یاری رسانند.

در ادامه نشست، "خانم ایزدی"، از مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: برای ارتقاءِ جایگاه وکالت بر رعایت حق شنیده شدن صدای وکیل در محاکم، یعنی ترتیب اثر دادن به نظرات وکلا تاکید داریم. طبیعتاً رد مستدل نظر وکیل هم به اندازه پذیرش نظر وی مثمرثمر خواهد بود.

ایزدی بیان داشت: در برخی موارد شاهد هستیم شان و کرامت همکاران وکیل حتی از ناحیه سایر وکلا مخدوش می‌شود که این امر دور از انتظار می‌باشد.

در ادامه عیسی امینی رئیس کانون وکلای دادگستری با انتقاد از فعالیت موسسات غیرمجاز حقوقی گفت: ما انتظار تکریم داریم چرا که ما همکلاسی‌های دانشگاه هستیم در تلویزیون شب و روز ما را می‌کوبند.

امینی در ادامه اذعان کرد: خانه وکیل، دادگستری است و اگر وکیل بیکار باشد وضعیت به هم می‌ریزد.

وی با بیان این که همکاران مرکز مشاوران دوستان نزدیک ما هستند گفت: برای ما حق الوکاله را آیین نامه گذاشته اند، اما با ۳۰ هزار تومان نمی‌شود پرونده قتل رسیدگی کرد لذا ما یک آیین نامه خوب آماده کردیم.

وی افزود: ما همراه شما هستیم تا مرز خودی و ناخودی درست نشود چرا که قوه قضاییه برای همه گروه‌ها و افکار است و مطمئنیم شما ما را یاور خود می‌دانید.

شیوایی از مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضایبه استان گیلان نیز اظهار کرد: من گله‌ای از کانون وکلا دارم من وکیل مرکز امور وکلا هستم، ۱۸ سال است این حرف را می‌شنویم. الان دوست عزیز ما می‌فرمایند ما در کنار هم هستیم اگر در کنار هم هستیم این گونه سخن گفتن درست نیست؛ چرا که در ابتدا ما باید شان یکدیگر را رعایت کنیم. دیروز در جایی خواندم دوستان کانون وکلا نوشته اند وکلای مرکز مشاوران اولاً این را بگویم اسم مرکز ما مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه است.

در ادامه مالکی از کانون وکلا گفت: اولین نکته معدل سلامت امروزه در دو بخش قضا و وکالت معدل خوبی است، اما اندک افرادی هستند که ممکن است تخطی کنند و فساد ایجاد شود دوستان به موضوع تریبون‌های عمومی اشاره فرمودند: اگر بنا باشد یک وکیل و یا یک قاضی تخلفی داشته باشد و اعلام شود ذهن مردم نسبت به این دو نهاد خراب خواهد شد این که در تربیون‌های عمومی وجه وکالت را به عنوان یک بال عدالت مخدوش کنیم شایسته نیست امروزه معدود افرادی که مرتکب تخلف یا فساد در دو دستگاه می‌شوند

وی بیان کرد: در خیلی از موارد همکاران ما این کار را از طریق حفاظت اطلاعات قوه قضاییه انجام می‌دهند و نیازی نیست این مسائل و مشکلات در تربیون‌ها مطرح شود.

در ادامه قانع از مرکز امور وکلای استان البرز گفت: این تلقین را به مخاطب دادند که عموم وکلا از حق الوکاله‌های نجومی برخودار هستند این در حالی است که عمده وکلا از یک زندگی متناسب و معقول با تخصص و تحصیلات خود برخودار هستند من از این جا می‌خواهم نکته‌ای را عرض کنم آیین نامه حق الزحمه وکلا در سال ۸۵ تصویب شد و ۱۳ سال از آن می‌گذرد حق مشاوره برای هر ساعت مشاوره ۵ هزار تومان است لذا این موضوع یک قانون گریزی ایجاد کرده که بازنگری در آیین نامه می‌تواند پایانی بر این موضوع باشد.

دکتر نجفی توانا رئیس سابق کانون وکلا در این نشست با بیان این که مشکل حقوق دانان کشور بیکاری است این موضوع به نظام آموزشی کشور برمی گردد که مدرک گرایی کرده است پیشنهاد من به شما این است که وکالت را اجباری کنید و مطمئن باشید می‌توانیم بخشی از این جوانان را پوشش دهییم.

دکتر پرتویی زاده با اشاره به بند و ماده ۲۱۱ برنامه پنجم توسعه گفت: این بند اشاره می‌کند که قوه قضاییه مکلف است تا با همکاری دولت نسبت به تهیه لایحه نهاد مستقل داوری و بین المللی تا پایان سال سوم برنامه اقدام کند.

وی افزود: جنابعالی در حوزه قضایی اشراف کامل دارید و می‌دانید اگر مردم به حوزه داوری آگاه شوند چقدر قوه قضاییه سبک بال می‌شود لذا من تقاضا می‌کنم برای این موضوع از رسانه ملی استفاده بفرمایید چرا که این ظرفیت هست تا به مردم اطلاع رسانی شود و از طرفی به حمایت جنابعالی در این عرصه نیازمندیم.

میزان

منتشر شده در یکشنبه, 12 خرداد 1398 10:19

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش