text1

جمعه, 10 فروردين 1403-

کمیسیونر سازمان ملل: تحریم واشنگتن علیه تهران نقض حقوق‌بشر است

سایت حقوقیدیده بان هشتم : «ادریس جزایری» با صدور بیانیه‌ای تحریم‌های فرامرزی آمریکا علیه ایران را ناقض حقوق‌بشر دانست و گفت که این تحریم‌های خارج از روند سازمان ملل، نافی اصول اخلاق بین‌المللی است.

تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها علیه کشورهای مستقل دنیا منجمله ایران، همچنان با واکنش جامعه جهانی روبرو است. در ادامه این واکنش‌ها، دفتر کمیسیونر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ادریس جزایری» کارشناس مستقل سازمان ملل در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل و گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشری هشدار داده که اعمال تحریم‌ها یک‌جانبه علیه ایران، کوبا و ونزوئلا با اهداف سیاسی، نادیده گرفتن حقوق‌بشر است. در این بیانیه به نقل از ادریس جزایری آمده است: چنین اقداماتی ممکن است به وجود آمدن یک فاجعه حقوق‌بشری بی‌سابقه در کشورهای مورد هدف شود. جزایری در این‌باره گفت: محتمل است که تغییر حکومت از طریق اقدامات اقتصادی به نادیده گرفتن حقوق‌بشر در سطوح اولیه شود و واقعاً ایجاد محنت و رنج، هیچگاه روشی پذیرفته‌شده در روابط بین‌المللی نبوده است. این کارشناس ویژه سازمان ملل از جامعه بین‌المللی خواست وارد مذاکراتی با ونزوئلا، کوبا، ایران و آمریکا شوند تا به حل‌وفصلی صلح‌آمیز و پایبند بر منشور قانونی سازمان ملل دست یابند و محدودیت‌های ایجاد شده برای این سه کشور را به چالش بکشند.

   ایران می‌تواند لطمات بدی به آمریکا وارد کند
«ریچارد کلارک» از مقامات ارشد سابق پنتاگون هم به وبگاه نیویورک‌دیلی‌نیوز گفت: آنچه ترامپ و کنگره باید اکنون به آن و نه پیش از حمله ایرانی‌ها به آن توجه کنند این است که ممکن است آمریکا و متحدانش متحمل لطمات بدی از سوی ایران شوند. اینکه ما می‌توانیم لطمات بیشتری به آنها وارد کنیم نافی قابلیت آنها برای خسارت زدن به ما نیست. وی همچنین خاطرنشان کرد که ناوگان آمریکا در خلیج‌فارس نیز می‌تواند مورد حمله قایق‌های کوچک و سریع ایرانی قرار گیرد که چنین عملیاتی را تمرین کرده‌اند. کلارک در خصوص خطر حملات سایبری ایران به آمریکا هم هشدار داد. وی همچنین تصریح کرد که متحدین آمریکا در منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین نیز می‌توانند با آسیب‌های جدی ناشی از حملات ایران مواجه شوند. به گفته وی، دیگر اهداف ساده برای ایران، تاسیسات آب‌شیرین‌کن کشورهای مزبور، فرودگاه‌ها و نیروگاه‌های تولید برق آنهاست. کلارک همچنین تاکید کرد: هیچ پایان خوشی برای جنگ آمریکا با ایران متصور نیست.

   چرا ایران باید با عهدشکن مذاکره کند؟
در ادامه واکنش‌ها به اقدامات و بدعهدی‌های آمریکایی‌ها علیه کشورمان، «استفان والت» استاد دانشگاه هاروارد و از نظریه‌پردازان مشهور حوزه روابط بین‌الملل  طی یادداشتی درخصوص سیاست‌های ضدایرانی دولت ترامپ در نشریه فارین پالیسی، نوشت: اگر کسی سیاست شما را در قبال ایران نداند، آیا چنین سیاستی اصلا وجود دارد؟ وی سپس به اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکایی به منطقه و توجیهات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید در این‌باره اشاره کرد و افزود: من هنوز متوجه نمی‌شوم این کار قرار است به چه بینجامد. به باور والت، امکان دارد که دولت آمریکا در حال گرفتن ژستی برای خوشحال نگه داشتن سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و جمهوری‌خواهان پول‌داری همچون «شلدون آدلسون» باشد که به او کمک اعطا کرده‌اند. شاید ترامپ، «مایک پمپئو» وزیر خارجه و جان بولتون در دل باور دارند که نظام سیاسی ایران فرونمی‌پاشد و برای توافقی بهتر از برجام نیز مذاکره نمی‌کند. اما چون نحوه اداره امور ایران از سوی دولت سابق آمریکا مورد انتقاد قرار داده و تحت فشار متحدین و لابی‌های داخلی قرار دارند چاره‌ای جز این نبوده که به سیاست فشار شدید علیه ایران روی آورند حتی با وجود اینکه این سیاست هرگز در گذشته به نتیجه نرسیده است. این استاد دانشگاه در ادامه به گزینه «فشار بر ایران برای دست‌یابی به توافقی جدید» اشاره کرد. والت پس از شرح و توضیحاتی درخصوص این گزینه، تاکید کرد که چنین گزینه‌ای اصلا عملی نیست. تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران احتمالا نمی‌توانند این کشور را قانع کنند که همه خواسته‌های آمریکا را بپذیرد، به‌خصوص زمانی که آمریکا دیگر آن پشتوانه چندملیتی دوران مذاکره درخصوص برجام را با خود ندارد. حتی کشورهای ضعیف‌تر از ایران هم تمایلی به تسلیم در برابر باج‌خواهی ندارند چراکه منجر به خواسته‌های بیشتر می‌شود. استفان والت در ادامه با اشاره به سیاست مهار ایران توسط آمریکا، مدعی شد: کارزار فشار حداکثری ممکن است با هدف تضعیف ایران و کاهش نفوذ آن در منطقه دنبال شود. 

   آمریکا نمی‌تواند به اهداف خود برسد 
«لئونید اسلوتسکی» رییس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه هم اعلام کرد که باید در سطح بین المللی با این برخوردهای واشنگتن مقابله شود. این مقام بلندپایه پارلمانی در جمع خبرنگاران گفت: سخنان بولتون علیه ایران گویای ادامه خط‌مشی تند و مقابله‌جویانه آمریکا علیه تهران است. اوضاع در جهت‌گیری به سمت ایران بسیار نگران‌کننده شده و در چنین شرایط نباید دست روی دست گذاشت، باید در تمامی سازمان‌های بین‌المللی، از جمله در چارچوب گروه بریکس موضعگیری قاطعی در برابر این برخوردهای آمریکا اتخاذ و با آنها مقابله کرد. «آندری کوشکین» کارشناس مسائل نظامی روس نیز در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک در تفسیر سخنان اخیر مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا گفت که بعید است واشنگتن با اعمال فشارهای خود بر تهران، به اهداف خود دست یابد. همچنین «کریم علیوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در واکنش به گزارش یک روزنامه عربی چاپ لندن مبنی بر پیشنهاد واشنگتن به بغداد برای معافیت از تحریم‌های ایران گفت: این یک حیله آمریکایی است و عراق پیشنهادات وسوسه‌انگیز واشنگتن را نخواهد پذیرفت. به گزارش تسنیم، روزنامه آلمانی «فرانکفورتر» هم در مطلبی با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا علیه ایران نوشت که ترامپ بر خلاف وعده‌های خود برای کنار گذاشتن نقش پلیس جهانی حالا روند تشدید تنش‌ها در بسیاری مناطق از جمله با ایران را در پیش گرفته است.
علی‌رغم همه دیدگاه‌های منفی نسبت به اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورمان، گزافه‌گویی‌های مقامات واشنگتن همچنان ادامه دارد. در همین رابطه، «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس و خصمانه خود علیه کشورمان، ادعا کرد: به تشدید فشارها بر تهران ادامه می‌دهیم تا ایران همچون یک کشور عادی رفتار کند.

حمایت

منتشر شده در چهارشنبه, 18 ارديبهشت 1398 10:03

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش