text1

پنج شنبه, 30 فروردين 1403-

"ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صلاحیت رسیدگی به موضوع استخراج ارزهای دیجیتال را ندارد "

سایت حقوقیدیده بان هشتم : در آشفته بازار ارز های دیجیتال(cryptocurrency) و سکوت قانونی و قانونگذار ، هر روز از گوشه و کنار یک اداره و نهاد و وزارتخانه مصاحبه‌ای از سوی یک مسئول انجام می شود .
ابتدا در سال ۹۷ آقای فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، ازپذیرفته شدن استخراج ارز های دیجیتال (mining)به عنوان صنعت خبر داد .
این موضوع قطعاً الزاماتی را ایجاب می نماید از جمله ورود قانونی دستگاه های استخراج و ایجاد زیرساخت و تامین نیروی برق و صدور پروانه فعالیت توسط وزارت صمت .
در حالی که با بررسی اخبار یک سال اخیر و تحقیق در این امر، با توقیف و پلمپ مزارع استخراج بیت کوین(farm) و در کل ارزهای دیجیتال مواجه می شویم که در تعارض با مصاحبه آقای فیروزآبادی است .
دادستان های استان های مختلف از غیرقانونی بودن ماینینگ و توقیف دستگاه ها در صورت مشاهده خبر می دهند در حالی که قانون مدونی در این خصوص نداریم و منعی بر فعالیت ماینرها وجود ندارد .
از سوی دیگر وزارت نیرو با بررسی و ردیابی این مزارع، نسبت به قطع انشعاب برق آن ها اقدام نموده است . وزارت نیرو به دنبال اخذ تعرفه برق صادراتی برای فعالیت در این حوزه است و این به معنای پذیرش ضمنی قانونی بودن استخراج است و تا زمان پرداخت مابه التفاوت نرخ برق مصرفی مسکونی و صادراتی، انشعاب این مزارع استخراج وصل نخواهد شد .
اخیراً وزیر محترم ارتباطات جناب آقای آذری جهرمی از قانونی بودن فعالیت ماینر ها و صدور پروانه برای بخش خصوصی سخن به میان می‌آورند و اینکه این فعالیت می تواند برایصنعت برق درآمد زایی داشته باشد .
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی از ممنوعیت خرید و فروش بیت کوین صحبت کرده است ، اما سیاست بانک مرکزی چیست؟ به موجب مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی، خرید و فروش بیت کوین ممنوع است لاکن باید بین خرید و فروش و استخراج تفکیک قائل شد .
چه اینکه ممنوعیت خرید و فروش به موجب این مصوبه برای بانکها و موسسات مالی و اعتباری و صرافی های تحت نظر بانک مرکزی پیش بینی شده است و فعالیت اشخاص حقیقی را در بر نمی گیرد .
همانگونه که مشاهده می شود سیاست های چندگانه ای در برخورد با این پدیده اعمال شده است .
در این اوضاع و احوال پیچیده و سردرگمی فعالین این عرصه، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار داشتند که تولید بیت کوین در ایران غیر قانونی است و موضوع در دستور کار این ستاد قرار دارد .
اما با کمی تأمل و بررسی در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب10/03/92 و اصلاحات سال 94 و قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، به نظر نگارنده استخراج ارزهای دیجیتال و فعالیت در این عرصه و اقدامات ماینر ها و مبادلات و خرید و فروش ارزهای بیت کوین و یا اتریوم غیر قانونی نیست . با توجه به اینکه جرم انگاری صورت نگرفته است ، عملی مباح و آزاد محسوب می شود و خلاء قانون گذاری در این حوزه کاملا مشهود و محسوس است .
سایت حقوقی
در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که آزاد بودن استخراج بیت کوین و مبادلات آن را تقویت می کنند .
 
1-اصل قانونی بودن جرم و مجازات و قاعده قبح عقاب بلابیان و اصل اباحه
مستند به ماده ۲ قانون مجازات اسلامی مصوب۱۳۹۲ هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود .
به موجب اصل یاد شده، باید انجام یا عدم انجام فعلی از سوی قانونگذار جرم انگاری شده باشد تا قابلیت تعقیب پیدا کند و با توجه به تفسیر مضیق در قوانین کیفری و تفسیر به نفع متهم، نمی توان اقدامات ماینر ها را غیر قانونی و جرم تلقی نمود .
همچنین در فقه ما قاعده قبح عقاب بلابیان که دایره گسترده تری نسبت به اصل قانونی بودن جرم دارد و اصل اباحه ، نظریه اخیر را استوار مینماید .
2-بند الف ماده یک قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشعار می دارد: قاچاق کالا و ارز : هر فعل یا ترک فعلی است که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد و بر اساس این قانون و سایر قوانین، قاچاق محسوب و برای آن مجازات تعیین شده باشد……
استخراج بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال در این تعریف نمی گنجد چرا که ورود یا خروجی در این عرصه صورت نمی گیرد .
3- بند پ ماده یک همان قانون ارز را تعریف نموده است: ارز، پول رایج کشور های خارجی، اعم از اسکناس ،مسکوکات، حوالجات ارزی و سایر اسناد مکتوب یا الکترونیکی است که در مبادلات مالی کاربرد دارد .
جدا از اینکه واژه الکترونیکی اشتباه بکار رفته و باید از واژه الکترونیک استفاده میشد ، الکترونیکی در این بند به اسناد بر میگردد که میتواند مکتوب هم باشد . واضح است که شامل ارز های دیجیتال نمی‌شود و نمیتوان آنها را سند نامید .
4- ماده ۱۸ قانون یاد شده در مقام بیان مجازات مرتکبین قاچاق کالا و ارز و حمل و نگهداری مقرر می دارد : علاوه بر ضبط کالا یا ارز به جریمه های نقدی محکوم می شوند .
در حالی که این ارزها قابلیت شناسایی و ردیابی ندارند چرا که در حوزه بلاک چین مبادله می شوند که محیطی امن و غیر قابل شناسایی است .در نتیجه قابلیت توقیف و ضبط ندارند و ورود مقنن در این عرصه ضروری است .
با استدلالات و مستندات پیش گفته، به نظر نگارنده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فاقد صلاحیت برای ورود و رسیدگی به موضوع مبادله و استخراج بیت کوین است لاکن آنچه می‌تواند در صلاحیت این ستاد قرار گیرد صرفاً ورود دستگاه‌های استخراج است که به موجب مقررات گمرکی و سایر قوانین قاچاق محسوب می شود .
تا زمانی که در کمیسیون های تخصصی مجلس با حضور اقتصاددانان و حقوقدانان استخراج بیت کوین مورد مداقه و مطالعه قرار نگیرد و به صورت قانون علیحده یا در قالب اصلاح قانون، به تصویب نرسد این مناقشه واختلاف نظر ادامه خواهد داشت .
قاچاق کالا و ارز به تصریح ماده ۵۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، از مصادیق جرایم اقتصادی است و باید متخصصان و پژوهشگران این عرصه جهت تصویب قانون به کمک و یاری دولت بشتابند و نباید با اقدامات عاجلانه ، هر پدیده اقتصادی جدیدی را منع و محدود و ممنوع کرد . بهتر است دولت از طریق تنظیم گری در این حوزه ورود کند .
علاقه مندی دولت به پذیرش این صنعت انکارناپذیر است چراکه تصور میکند می تواند تحریم ها را دور بزند درحالی که باید روی دیگرسکه و پولشویی و جرایمی که ممکن است در این حوزه محقق شود را تبیین و پیش بینی کرد چراکه آثار مخربی بر اقتصاد دارد .
در این گفتار در مقام دفاع از این پدیده یا رد آن نیستم و در آینده بیشتر به مزایا و معایب خواهم پرداخت ، ولیکن اظهارنظرهای عجولانه توسط بعضی از حقوقدانان و اقتصاددانان که متاسفانه بعضاً نام بیت کوین را اشتباه تلفظ میکنند و مطالعه و سر رشته ای در این حوزه ندارند و علاقه زیادی به حضور در رسانه ها دارند بسیار خطرناک و مخرب است .
رشته های دانشگاهی چون حقوق اقتصادی و دانش آموختگان این عرصه باید ورود نموده و از تخصص اقتصادی که دارند در تبیین این موضوع استفاده کنند و قوه مقننه و مجریه باید با تحلیل اقتصادی و حقوقی ، و کسب نظر پژوهشگران و صاحب نظران ، در این حوزه قانونگذاری کنند .
                                                  سید محمد جواد محمدی - وکیل پایه یک دادگستری
                                           دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی

 

منتشر شده در شنبه, 22 تیر 1398 12:45

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش