text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

دستگاه ها موظف به اجرای قانون حجاب و عفاف هستند

سایت حقوقیدیده بان هشتم : معاون اول قوه‌قضاییه گفت: وظیفه اصلی قوه‌قضاییه تحقق عدالت و گسترش آن در کل جامعه و سطوح مختلف است که سرمایه اصلی برای تحقق این دو وظیفه مهم نیروی انسانی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، در مراسم تکریم و معارفه رییس دانشگاه علوم قضایی و رییس پژوهشگاه قوه‌قضاییه اظهار کرد: خداوند را شاکرم که بسیاری از مدیران در نظام جمهوری اسلامی چه در قوه‌قضاییه و چه در قوه مجریه تکلیف مدار هستند و هر وقت که در جایگاهی به‌عنوان مدیر قرار می‌گیرند همه تلاش خود را بکار می‌گیرند تا کار را به نحو احسن انجام بدهند. البته گاهی اوقات به لحاظ کمبودها و کسری‌ها توفیقات کم‌وبیش خواهد بود؛ اما اگر کار باانگیزه جهادی و روحیه انقلابی همراه شود توفیقات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش میزان، وی گفت : رییس سابق پژوهشگاه قوه‌قضاییه در حد وسع خود از سال ۹۰ که ایده پژوهشگاه قوه‌قضاییه مطرح شد تلاش کرد و توفیقات خوبی داشت و قطعاً نیاز است که پژوهشگاهی در تراز حقوق، جزا و قضای اسلامی داشته باشیم و آقای علم الهدی که از بیت معظم شهیدان عزیز و شهید علم الهدی است، با توجه به تجربه در بخش‌های مختلف بخصوص درزمینه پژوهش در دستگاه‌های مختلف و با عنایت به احساس مسئولیتی که نسبت به ارزش‌ها، انقلاب و ایثار ایثارگران و خون شهدا دارد، قطعاً تلاش و جهادش مثمر ثمر واقع خواهد شد.
وی اظهار کرد: در اوایل انقلاب کسانی که مدیریت‌های بزرگ را بر عهده می‌گرفتند حدوداً ۲۰ سال سن داشتند و یا جوان‌تر بودند. شهید علم الهدی حدوداً ۲۲ سال داشت که فرمانده بود. بسیاری از فرماندهان بزرگ دفاع مقدس در چنین سن و سالی بودند که البته نه‌تنها در این عرصه بلکه در زمینه‌های دیگر نیز مانند مدیریت در قوه‌قضاییه، قوه مجریه و کسانی که استاندار، فرماندار و دادستان بودند و در سمت‌های مختلف مدیریت داشتند، در آن زمان بسیار جوان بودند.
محسنی اژه‌ای با اشاره به دو مورد از وظایف مهم قوه‌قضاییه گفت: دو وظیفه مهم قوه‌قضاییه که خود قوه یکی از قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلامی ایران است تضمین‌کننده سلامت نظام و ارتقاء نظام و ازجمله وظایف مهم آن نظارت بر تمامی دستگاه‌های اجرایی است تا قانونی که مجلس می‌گذارد و به تایید شورای نگهبان می‌رسد پس از ابلاغ، مجریان آن قانون را درست اجرا کنند و در مسیر این قانون حرکت کنند تا اعوجاج و لغزش پیدا نکنند و حرکت آن‌ها بر اساس قانون، ضابطه و موازین باشد.
معاون اول قوه‌قضاییه با اشاره به یکی دیگر از وظایف قوه‌قضاییه عنوان کرد: وظیفه اصلی قوه‌قضاییه تحقق عدالت و گسترش آن در کل جامعه و سطوح مختلف است که سرمایه اصلی برای تحقق این دو وظیفه مهم نیروی انسانی است. البته به بودجه و برنامه نیز نیاز هست؛ اما چیزی که اساس است و می‌تواند از کمترین بودجه بیشترین بهره را بگیرد، نیروی انسانی قوه‌قضاییه است و آن نیروی انسانی که می‌تواند هدف قضایی و نظارتی جمهوری اسلامی ایران را پیاده کند آن است که متدین، متعهد، عالم، کارشناس، خیرخواه و آینده‌نگر باشد و بخشی نگر نباشد؛ چراکه کسی که می‌خواهد بر دیگران نظارت کند باید یک سر و گردن بالاتر باشد.
وی اذعان کرد: فردی که می‌خواهد نظارت کند که فلان دستگاه به وظیفه خود در چارچوب قانون عمل کرده است باید عالم‌تر، متعهدتر، دلسوزتر و پاک‌تر از دیگری باشد والا نمی‌تواند این کار را به‌درستی انجام دهد.
محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: کسی که می‌خواهد چنین نیرویی را تربیت کند و علم و ادب به او بیاموزد، باید متدین، عالم و مودب باشد و فهم و درک صحیحی نسبت به مسائل داشته باشد. وی ادامه داد: این نیرو باید ولایت‌پذیر و ولایت‌مدار عمل کند که به نظر می‌رسد این دو دستگاه می‌خواهند چنین نیروهایی را انتخاب و تعلیم دهند. بدون شک اگر این دو دستگاه در دستگاه قضایی کار خود را به‌خوبی انجام دهند، فردا هم از قاضی و هم از مدیر خوبی برخوردار خواهیم بود که در این شرایط هم نظارت‌ها دقیق خواهد بود و هم قضاوت به‌درستی انجام خواهد گرفت.
معاون اول قوه‌قضاییه ادامه داد: چهل سال عملکردمان نشان می‌دهد که کجا خوب عمل کردیم و کجا دشمن ما را به انحراف کشاند. باید همه این تجربیات را به‌کارگیریم و حرکت انقلابی را با اقدامی جهشی پیش ببریم.
محسنی‌اژه‌ای با تاکید بر اینکه کشور ازلحاظ علمی توفیقات خوبی به دست آورده، گفت: باوجوداین توفیقات، اما در بعضی از زمینه‌ها عقب هستیم و باید به این نکته توجه کرد که هراندازه که ما پیش می‌رویم، دیگران هم پیش می‌روند. اگر ما یک حرکت عادی داشته باشیم هیچ‌وقت به آن‌ها نمی‌رسیم؛ درحالی‌که ما ابتدا باید به آن‌ها برسیم و سپس از آن‌ها جلو بیافتیم.

  مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به منزله قانون است
معاون اول قوه‌قضاییه همچنین در پایان مراسم معارفه و در جمع خبرنگاران از همه دستگاه‌ها خواست تا درزمینه قانون عفاف و حجاب به وظایف خود عمل کنند.

وی گفت: این موضوع ازجمله ناهنجاری‌های جامعه به شمار می‌رود که علاوه به بر هم خوردن حرمت، بی‌حجابی باعث سوءاستفاده دشمنان هم می‌شود.
محسنی اژه‌ای گفت: ابتدا توصیه می‌کنم به مردم که خودشان موازین عفاف و حجاب را رعایت کرده و آلت دست دشمنان نباشند. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌منزله قانون است وکسانی که مخاطب این مصوبه هستند وظایفی عهده‌دار بوده و ملزم به اجرا هستند.
وی ادامه داد: بر این اساس بازرسی کل کشور مسئولیت دارد که کسانی را که مخاطب آن مصوبه هستند بررسی کرده تا وظایف خود را عمل کنند و باکسانی که قانون را اجرا نمی‌کنند، برخورد صورت گیرد.
محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: همه دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند و بازرسی کل کشور نیز باید نسبت به این مصوبه که به‌منزله قانون است اقدام کند. معاون اول قوه‌قضاییه یادآور شد: در این روند ابتدا باید به متخلفان تذکر دهند و سپس متخلفان را معرفی کنند.
وی در خصوص صحبت‌های رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره بدحجابی گفت: دستگاه‌ها نسبت به این موضوع وظیفه‌دارند، اما گاهی به وظایف خود عمل نمی‌کنند. این وظایف در حوزه پیشگیری، تبلیغ یا برخورد، مسئولیت‌هایی به عهده دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد و وزارت کشور و همچنین قوه‌قضاییه، سازمان تبلیغات و صداوسیما گذاشته که ممکن است هر یک به‌طور کامل به وظایف خود عمل نکنند.

 از فعالیت‌های علمی دانشجویان و دادگاه‌های مجازی پشتیبانی خواهیم کرد
فرید محسنی نیز در مراسم معارفه خود به‌عنوان رییس دانشگاه علوم قضایی با تاکید بر لزوم توسعه رشته‌های موردنیاز دانشگاه گفت: در تحولات جامعه باید همسو با حرکت اجتماع و تحولات متحول شویم؛ دانشکده‌ها و رشته‌هایی متناسب با وضعیت جامعه برای دستگاه قضایی ایجاد شود.

رییس دانشگاه علوم قضایی بابیان اینکه تربیت قاضی وظیفه این دانشگاه است، اظهار کرد: این دانشگاه به‌مثابه یک سربازخانه برای قوه‌قضاییه محسوب می‌شود که نیروی انسانی آن را تأمین می‌کند و در خط مقدم قرار می‌دهد.
محسنی با اشاره به لزوم تحول در دستگاه قضایی افزود: آنچه در مدنظر ما قرار دارد آمار کیفی است و برای دستیابی به این اهداف لازم است دانشگاه، قاضی انقلابی، متعهد و توانمند تربیت کند. لذا به استاد توانمند و انقلابی و کارکنان دلسوز و همسو با این هدف و برنامه و همچنین برنامه تربیتی مناسب جهت تأکید بر عدالت، تقوا، علاقه‌مندی به انقلاب و ارزش‌ها نیاز است.
وی اظهار کرد: علاوه بر این موارد فراهم بودن امکانات مناسب لازمه دانشگاه، نیز از مواردی است که باید در نیل به اهداف دانشگاه قضایی مدنظر قرار گیرد. همچنین گزینش دانشجویان مستعد و معتقد به این مبانی از موارد دیگری است که باید در نظر گرفته شود.
محسنی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تلاش می‌کنم تا دانشکده پیشگیری راه‌اندازی و فعال شود. محسنی بابیان اینکه خودمان را در خدمت قوه‌قضاییه و تولید قضات توانمند و متعهد قرار می‌دهیم، اظهار کرد: تحول در سرفصل برخی از دروس بسیار مهم است و از فعالیت‌های علمی دانشجویان و دادگاه‌های مجازی پشتیبانی خواهیم کرد.
رییس دانشگاه علوم قضایی بابیان اینکه پژوهشگاه زیرمجموعه دانشگاه می‌تواند با بخش‌های دیگر قوه‌قضاییه تعامل خوبی داشته باشد، افزود: برای تشکیل منظم هیئت‌امنا تلاش خواهد شد.
رییس دانشگاه علوم قضایی ضمن قدردانی از اساتید دانشگاه علوم قضایی بیان کرد: تحول نظام اجتماعی مستلزم تحول نظام قضایی است و تحول نظام قضایی مستلزم قاضی توانمند و متعهد است که من آن را در یک جمله تحول در راستای اهداف روزآمد قوه‌قضاییه می‌نامم.
  ورود بهترین‌های کنکور به دانشگاه علوم قضایی
رییس سابق دانشگاه علوم قضایی نیز در این مراسم یادآور شد: طی این چند سال موفق شدیم با تدابیر اتخاذشده بهترین‌های کنکور به دانشگاه علوم قضایی وارد شوند.
شریعت باقری بابیان اینکه دانشگاه علوم قضایی در موقعیت خوب و ثابتی قرار دارد، بیان کرد: تا کنون موفق شده‌ایم با تدابیر اتخاذشده بهترین‌های کنکور به دانشگاه علوم قضایی وارد شوند. ۳۷ دانشجو با رتبه تک‌رقمی، ۲۰۴ دانشجوی با رتبه دو رقمی و ۳۴۴ دانشجو داریم که رتبه زیر ۵۰۰ را دارا هستند.
رییس سابق دانشگاه علوم قضایی به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و افزود: ساماندهی مکان دانشگاه و حفظ و تقویت مدیران فعلی ازجمله این پیشنهادات است. وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد باید برای آموزش مدیران قضایی برنامه‌ریزی صورت گیرد، حتی پیشنهاد هم کردیم تا مکانی به‌عنوان مرکز آموزشی مدیران قضایی ایجاد شود.

 پژوهشگاه باید مرکز تصمیم سازی برای قوه‌قضاییه باشد
همچنین حجت‌الله علم الهدی در مراسم معارفه خود به عنوان رییس پژوهشگاه قوه‌قضاییه ‌با اشاره به سخنی از امیر المومنین (ع) بیان کرد: به فرموده امیر المومنین علی (ع) از نگاه و نظام اسلامی مسئولیت‌ها امانت هستند.

وی ضمن تشکر از حاضرین در این مراسم و ریاست قوه‌قضاییه افزود: از ریاست قوه‌قضاییه بابت اعتمادی که به بنده و یک جوان برای انتصاب این مسئولیت داشتند، تشکر دارم. رییس پژوهشگاه قوه‌قضاییه تصریح کرد: بنده یک جوان دهه شصتی و متولد بعد از انقلاب هستم و در مبارزات منتهی به انقلاب نبودم. جنگ تحمیلی، شهدای دفاع مقدس و امام راحل را نیز به یاد ندارم عموی شهید خود را نیز ندیده‌ام و بعدازآن به دنیا آمدم، اما خود را مدیون امام راحل، شهدا، انقلاب و آن مجاهدت‌ها می‌دانم.
وی در ادامه با اشاره به گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری می‌دانم که گام دوم انقلاب باید توسط بنده و نسل بنده برداشته شود که انتهای آن تحقق تمدن نوین اسلامی است و می‌دانم اگر بنده و نسل بنده در رساندن این بار امانت به مقصد کوتاهی کنیم نمی‌توانیم پاسخ امام راحل، شهدا، مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های آن‌ها را بدهیم.
رییس پژوهشگاه قوه‌قضاییه بابیان اینکه این انتصاب حاصل نگاه جوانگرایی ریاست قوه‌قضاییه است، عنوان کرد: البته پرچمدار جوانگرایی مقام معظم رهبری هستند که در حکم انتصاب ریاست قوه‌قضاییه نیز به موضوع استفاده از نیروهای جوان اشاره کردند.
 علم الهدی افزود: البته جوانگرایی به معنای نفی تجربه و تخصص غیر جوان‌ها نیست و ما پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب در نقطه صفر نیستیم و موظفیم از تمام ظرفیت‌ها و تجربه‌ها برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.
وی با اشاره به رویکردهای کلی خود در پژوهشگاه قوه‌قضاییه اذعان کرد: پژوهشگاه قوه‌قضاییه به عنوان زیرمجموعه قوه‌قضاییه نیازمند تحول است که این تحول به معنای فاصله داشتن با آرمان‌ها و اهدافی است که با تلاش مضاعف و رویه جهادی عملی می‌شود.
رییس پژوهشگاه قوه‌قضاییه بابیان اینکه دانشگاه علوم قضایی مرکز نیروسازی برای قوه‌قضاییه است، افزود: پژوهشگاه قوه‌قضاییه باید مرکز تصمیم سازی برای قوه‌قضاییه و بازوی علمی و کارشناسی دستگاه قضا و مغز متفکر آن باشد و نیازمندی‌های علمی و پژوهشی کل دستگاه قضایی باید همگی توسط پژوهشگاه قوه‌قضاییه تأمین شود.
علم الهدی اضافه کرد: ارتباط نظام‌مند و سازمانی میان پژوهشگاه قوه‌قضاییه و بدنه دستگاه قضایی باید وجود داشته باشد تا نیازمندی‌های دستگاه قضایی در پژوهشگاه قوه‌قضاییه منعکس و تأمین شود.

 حمایت

منتشر شده در سه شنبه, 22 مرداد 1398 09:28

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش