text1

سه شنبه, 29 اسفند 1402-

پایان عمر مفسدان فرارسیده است

سایت حقوقیدیده بان هشتم : اختصاص 600 میلیارد برای حل مشکلات مجموعه قضایی کردستان

رییس دستگاه قضا در ادامه سلسله سفرهای استانی خود به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی برای بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان و دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی روز پنج‌شنبه هفته گذشته به کردستان سفر کرد. دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم، حضور در دانشگاه کردستان، دیدار با علما در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، شرکت در جلسه شورای قضایی و حضور در نشست شورای اداری استان ازجمله برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در سفر به کردستان بود.
رییس قوه‌قضاییه در سفر خود به استان کردستان در جمع روحانیون، ائمه جمعه و علمای شیعه و سنی، بابیان اینکه هاضمه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کوچکترین فساد را نمی‌پذیرد، به مفسدان هشدار داد که پایان عمرشان فرارسیده و مبارزه با فساد، یک امر مقطعی و موسمی نیست.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی علما و روحانیون را دیده‌بانان ساحت دین برای جلوگیری از غلبه تحجر، انحراف و التقاط دانست و افزود: امروز دین به‌ویژه در فضای مجازی مورد هجمه دشمنان است و تلاش می‌کنند مردم را با تردید مواجه کنند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که ایمان راسخ، مجاهدان را پدید می‌آورد و برای شکستن مقاومت، ایجاد شبهه می‌کنند.
رییس قوه‌قضاییه، پایین جرم و جنایت در استان کردستان را علاوه بر تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی، مرهون معنویت حاکم بر روحیه مردم این استان دانست و اظهار کرد: اگر افراد جامعه ما از هر قومیت و مذهبی با مبانی دینی آشنا باشند، گروه‌های تکفیری و تفکرات انحرافی به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند بر ذهن مردم تأثیر بگذارد.
آیت‌الله رئیسی بابیان اینکه پرچم مبارزه با فساد در دستان رهبر معظم انقلاب است و همه ما در این مسیر سرباز هستیم، تاکید کرد: مفسدان بدانند پایان عمرشان فرارسیده است و اجازه هیچ اقدامی به آنان داده نخواهد شد. امروز هیچ دلسوزی در کشور، فساد را نخواهد پذیرفت. برخی هم تصور نکنند که روند مبارزه با فساد، مقطعی و موسمی است بلکه این حرکت تا خشکاندن ریشه‌های فساد ادامه خواهد داشت.

 رییس قوه‌قضاییه، در بخش دیگری از سخنان خود، توجه به معیشت مردم را محوری‌ترین موضوع موردتوجه همه دستگاه‌ها در کشور دانست و با تاکید بر ضرورت کنترل بازار و نظارت بر قیمت‌ها گفت: همه باید تلاش کنیم که کوچکترین حقی از مردم ضایع نشود و سوداگران و سودجویان نتوانند از این شرایط سوءاستفاده کنند. البته خوشبختانه امروز هم باوجود همه فشارها از سوی دشمن و برخی بی‌تدبیری‌ها در گوشه و کنار، به لطف خدا تلاش شده که وضعیت معیشت مردم کمترین آسیب را ببیند.

 لزوم حضور فعال روحانیون در جایگاه ریش سفیدی
رییس قوه‌قضاییه با تجلیل از مجاهدت و مقاومت همه علمای اهل سنت در برابر دشمنان نظام و انقلاب، به وضعیت اقتصادی قشر روحانیت اشاره کرد و افزود: امروز پایین‌ترین رقم دریافتی در کشور مربوط به روحانیونی است که دارای سمت و مسئولیت اجرایی نیستند. این سلوک باعث شده است که مردم به صداقت این قشر اعتماد داشته باشند.

 آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار حضور فعال روحانیون، ائمه جمعه و جماعات و علمای شیعه و سنی در امر صلح و سازش و ایفای جایگاه ریش‌سفیدی در جامعه شد و بر تخصصی شدن شوراهای حل اختلاف تاکید کرد. 
 رییس قوه‌قضاییه گفت: ما امروز به کردستان به‌عنوان یک کانون مردمی مصمم و علاقه‌مند به انقلاب و نظام و ناامیدکننده دشمنان نگاه می‌کنیم. برخی می‌خواهند چهره کردستان را امنیتی جلوه دهند اما امروز به برکت مجاهدت‌ها و خون‌های پاکی که در این سرزمین ریخته شده است، کردستان یک منطقه امن و آماده سرمایه‌گذاری و کارآفرینی است.گفتنی است رییس قوه‌قضاییه پس از دیدار با علما و روحانیون استان کردستان به همراه غلامحسین اسماعیلی رییس حوزه ریاست و سخنگوی قوه‌قضاییه، با حضور سرزده در زندان مرکزی سنندج از بندهای مختلف زندان بازدید و با زندانیان شامل محکومیت‌های مختلف از قبیل زندانیان امنیتی گفتگو کرد.

 قضات از صدور حکم حبس در موارد غیرضروری خودداری کنند
رییس قوه‌قضاییه همچنین در این سفر در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان کردستان حضور یافت. آیت‌الله رئیسی در این دیدار بابیان اینکه عدد و آمار صرفاً یکی از شاخص‌ها برای بهره‌وری است و شاخص‌های دیگر نیز باید در کنارش موردتوجه قرار گیرد، به موضوع تأمین نیروی اداری اشاره و تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما این است که در حال حاضر ۶ هزار نفر در سال ۹۶ امتحان‌داده‌اند و بنده از ابتدای ورود مدام پیگیر جذب این افراد هستم چون ما به نیروی انسانی نیاز داریم. در این زمینه به مشکلات بودجه‌ای برخورد کرده‌ایم و همکاران از طریق سازمان برنامه موضوع را دنبال می‌کنند. ما امیدواریم که همه این افراد جذب شوند زیرا رفع مشکل نیروی انسانی در تهران و استان‌ها از مسائل مهم به شمار می‌رود.

رییس قوه‌قضاییه اظهار کرد: ثمره خون مطهر شهیدان این است که مزه شیرین عدالت به دست ما در کام مردم جاری شود؛ لذا نباید مشکل کمبود نیروی انسانی باعث بر زمین ماندن کار شود، کما اینکه تاکنون نیز امور بر زمین نمانده است.

 حرکت جهادی لازمه تحول در دستگاه قضایی است
رییس قوه‌قضاییه بابیان اینکه حرکت جهادی لازمه تحول در دستگاه قضایی است، بر نقش همه اجزای سازمان در ایجاد تحول تاکید کرد و در ادامه با اشاره به بازدید خود از زندان مرکزی سنندج خاطرنشان کرد: کسی که در زندان است باید به وضعیتش رسیدگی شود و وضعیت کسانی که تحت قرار هستند باید روشن شود. همچنین بخشی از بازسازی شخصیت زندانی به‌موجب قانون اساسی و قوانین موضوعه با قوه‌قضاییه است و اگر این بازسازی شخصیت درست صورت گیرد شاهد بازگشت زندانی به زندان نخواهیم بود.

 آیت‌الله رئیسی درباره کاهش ورودی پرونده‌ها گفت: در دستگاه قضایی همه در کاهش ورودی پرونده به عدلیه نقش دارند. اگر در حوزه پیشگیری، درست عمل شود شاهد بروز حوادث و تشکیل پرونده در دادگستری نیستیم.
رییس قوه‌قضاییه در ادامه با تاکید بر لزوم تقویت شوراهای حل اختلاف گفت: در راستای حل اختلافات، صلح و سازش و مصالحه که در فرهنگ ملی و اسلامی ما ریشه دارد معتقدیم که شوراهای حل اختلاف باید تقویت شود. این نهاد باید باقدرت کار خود را به‌ویژه در بخش‌هایی که در جهت صلح و سازش و کاهش ورودی پرونده به دادگستری است، انجام دهد.
 آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: بخشنامه‌ای را ابلاغ خواهیم کرد که بر اساس آن، پرونده‌هایی که با شکایت شاکی آغاز و با رضایت شاکی خصوصی هم مختومه می‌شود در صلاحیت شوراهای حل اختلاف قرار گیرد زیرا قانون‌گذار به قاضی اجازه داده که قاضی پرونده را ارجاع دهد و در جهت صلح و سازش تلاش کند.

 اقتدار به معنای بی‌احترامی نیست
 رییس قوه‌قضاییه، مهربانی، اقتدار و تدبیر را به‌عنوان سه محور مهم مورد تاکید قرار داد و گفت: تمام اجزای دادگستری باید با مهربانی با مردم برخورد کنند. لازمه اقتدار، تشر زدن، راه ندادن به اتاق و اجازه نشستن به مردم ندادن نیست. دادگستری باید بااقتدار کار خودش را انجام دهد و این اقتدار به‌هیچ‌عنوان به معنای بی‌احترامی، بی‌ادبی و توجه نکردن به حرف‌های مردم نیست.

آیت‌الله رئیسی بابیان اینکه گاهی عدم اقدام در موقع مناسب، اثر عکس دارد، تصریح کرد: همان‌هایی که دیروز طرفدار برخورد با فردی بودند، امروز می‌گویند حالا دیگر چه‌کارش دارید چون فضا تغییر کرده است. لذا موضوع شناسی، زمان‌شناسی، اقتدار، انجام شدن کار در زمان خودش و باتدبیر عمل کردن لازمه کار و موفقیت در این عرصه است.
 رییس دستگاه قضایی خطاب به قضات گفت: مواردی را که می‌توان بدون زندانی کردن و با عدم صدور قرار منتهی به زندان، از زندانی شدن افراد جلوگیری کرد حتماً موردتوجه قرار دهید. زندان را صرفاً برای کسانی که واقعاً جای آن‌ها در زندان است، لحاظ کنید.
 
 تشدید نظارت در بخش‌هایی که مسئول اعطای مجوز به بخش خصوصی هستند
رییس قوه‌قضاییه در ادامه سفر خود به کردستان با حضور در جلسه شورای اداری استان با اشاره به نقش اساسی مدیران در امر نظارت، پیش و بیش از نظارت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی خاطرنشان کرد: مجموعه را دائماً رصد و کنترل کنید تا ببینید با توجه به شاخص‌ها، چقدر مجموعه شما نزدیک به صلاح و چقدر نزدیک به فساد است.

رییس قوه‌قضاییه بابیان اینکه گاهی ساختارها غلط است، اظهار کرد: گاهی خود ساختار فسادزا است و باید اصلاح شود. گاهی هم باید رفتارها اصلاح شود و گاهی هردوی آن‌ها نیاز است که باید این موضوع سرعت گیرد. آیت‌الله رئیسی گفت: اگر موافقت اصولی یا امضای طلایی دست یک بخش است، باید مراقبت جدی شود. هر بخشی در دولت که مجوز به بخش خصوصی می‌دهد را باید بیشتر مراقبت کرد. این‌جایی است که مدیران باید نسبت به آن نظارت مضاعف داشته باشند.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر لزوم توجه به محرومیت‌زدایی افزود: امروز دغدغه مقام معظم رهبری در خلوت و جلوت این است که نسبت به فقرا و محرومین حرکتی جهادی انجام شود و مدیران نسبت به این شرایط دغدغه داشته باشند.
رییس قوه‌قضاییه ادامه داد: توجه نظام به رفع فقر و محرومیت از نقاط محروم در عداد سیاست‌های مهم و متقن نظام جمهوری اسلامی است و واقعاً امروز زمینه‌ای که وجود دارد، نیاز به سازمان سالم، پاک از هرگونه آلودگی، قانونمند و کارآمد برای گره‌گشایی از زندگی مردم است که همان ترجمان عدالت اداری است.

  کولبری باید ساماندهی شود
 آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و اقشار مختلف مردم استان کردستان با تاکید بر لزوم فعال ساختن اقتصاد حوزه‌های مختلف در استان کردستان، این امر را در گرو مدیریت و پیگیری دانست و اظهار کرد: ذخایر مادی به‌ویژه نیروی انسانی کارآمد و فرهیخته، می‌تواند چرخ‌های اقتصادی این استان را فعال‌تر کند. رییس دستگاه قضایی با اشاره به اقتصاد معدن یادآور شد: اقتصاد معدن خصوصاً با نگاه به ارزش‌افزوده‌ای که می‌تواند پیدا کند، گردونه تولید را در این استان تکمیل می‌کند.

 رییس قوه‌قضاییه در ادامه با اشاره به موضوع قاچاق کالا خاطرنشان کرد: وقتی از قاچاق کالا سخن می‌گوییم مقصودمان قاچاق سازمان‌یافته است که تولید را دچار مشکل می‌کند.

 رونق تولید با این میزان قاچاق کالا سازگاری ندارد
 آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه رونق تولید با این میزان از قاچاق کالا سازگاری ندارد، اضافه کرد: باید جلوی قاچاق کالا را بگیریم اما سخن از کولبری نیست بلکه معتقدین کولبری باید ساماندهی شود.

 رییس قوه‌قضاییه همچنین با اشاره به وضعیت قاچاق سوخت در نقاط مرزی، تصریح کرد: نیاز یک کشور همسایه به سوخت باید به شکلی تأمین شود که هم سوخت به قیمت واقعی داده شود و هم وضع اقتصادی مردم مرزبان در این رابطه سامان پیدا کند و به آن‌ها نیز نقش و مشارکت دهیم تا زندگیشان تأمین شود. این امر نیز به برنامه‌ریزی و ساماندهی نیاز دارد.
 رییس قوه‌قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه حفاظت محیط‌زیست، دفاع از حقوق عامه است، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها در این رابطه وظیفه‌دارند و در این دوره نیز اعلام کرده‌ایم که این موضوع جزء اولویت‌های ما خواهد بود.
 آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به لزوم احیای جایگاه ریش‌سفیدی در حل منازعات، اظهار کرد: مساله حل‌وفصل خصومت‌ها از طریق کدخدامنشی و ریش‌سفیدی در فرهنگ ملی و دینی مردم ریشه دارد. لذا باید سازوکاری فراهم کنیم تا بخشی از پرونده‌ها که امکان حل‌وفصل آنها از طریق افراد معتمد محلی وجود دارد، به دادگستری نیاید. 
رییس قوه‌قضاییه گفت: برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد هیچ تردیدی نداریم و مطمئنیم خداوند در این مسیر گشایش‌هایی را به برکت خون شهیدان ایجاد خواهد کرد.

 عیادت از دو تن از ماموستایان در سنندج
رییس قوه‌قضاییه در پایان سفر استانی خود قبل از مراجعت به فرودگاه به عیادت دو نفر از ماموستایان پیشکسوت در سنندج رفت. آیت‌الله رئیسی بااطلاع یافتن از کسالت ماموستا سید صلاح‌الدین حسامی امام‌جمعه اسبق سنندج و ماموستا سید سعید حسینی عضو شورای افتای سنندج باوجود کمبود وقت به منزل سید صلاح حسامی مراجعه و در فضایی صمیمی و گرم عیادت کرد. 

همچنین رییس قوه‌قضاییه در نشست خبری پایان سفر خود، دستاوردهای این سفر را تشریح کرد و با اشاره به دیدار خود با قضات و کارکنان دادگستری استان کردستان از اختصاص 600 میلیارد برای رفع مشکلات دادگستری‌ها و سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی کردستان خبر داد.
آیت‌الله رئیسی بابیان اینکه در این دیدار بخشی از مشکلات اداری و سازمانی را بررسی کردیم، گفت: در این جلسه تصمیم بر آن شد نسبت به مشکل نیروی انسانی اعم از قاضی و کارمند اقدام سریع شود و کاستی‌هایی که در دادگستری بوده سریعاً برطرف شود و بخشی در رابطه با مشکلات مالی بود که از ظرفیت‌های خود قوه‌قضاییه ۶۰۰ میلیارد ریال به کارهای فوری که در اینجا باید انجام شود، اختصاص داده شد؛ هم نسبت به دادگستری‌ها و هم نسبت به سازمان‌های وابسته به‌ویژه زندان‌ها و سازمان پزشکی قانونی که مشکلات بیشتری داشتند.
رییس دستگاه قضا افزود: در دادگستری اکثر نیروها نیروهای جوان هستند و اکنون در انتصابات تلاش شده به این نیروها بها و میدان داده شود تا کار کنند، ما درجاهایی که به جوانان اعتماد کردیم و میدان دادیم هیچ ضرری نکردیم.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: امام (ره) این کار را کردند و مقام معظم رهبری این کار را دارند می‌کنند و ما هم در دادگستری میدان دادن به جوانان کارآمد را دنبال می‌کنیم و در این راه خسارت ندیدیم و منافع بسیاری نیز داشته است.

حمایت

منتشر شده در شنبه, 26 مرداد 1398 09:45

 

 apple1  tel11  insta1
 وب اپلیکیشن  گوگل پلی 3  بازار2
بله2 ایتا  

گیف جدید دیده بان

ارز - طلا - سکه قیمت ( تومان )
دلار 0
یورو 0
پوند 0
یوان چین 0
دینار عراق 0
دینار کویت 0
درهم 0
لیر 0
سکه بهار آزادی 0
سکه امامی 0
نیم سکه 0
ربع سکه 0
سکه 1 گرمی 0
طلای 24 عیار 0
طلای 18 عیار 0
طلا مثقالی 0
طلا اونس 0
بیت کوین 0
اتریوم 0
مابقی ارزها
دلار کانادا 0
دلار استرالیا 0
دلار نیوزلند 0
دلار سنگاپور 0
دلار هنگ کنگ 0
ریال عربستان 0
ریال قطر 0
ریال عمان 0
فرانک سوییس 0
کرون سوئد 0
کرون دانمارک 0
کرون نروژ 0
دینار بحرین 0
لیر سوریه 0
روپیه هند 0
روپیه پاکستان 0
منات آذربایجان 0
درام ارمنستان 0
لاری گرجستان 0
رینگیت مالزی 0
بات تایلند 0
افغانی 0

Copyright 2019 All Rights Reserved

طراحی سایت خبری توسط نونگار پردازش